Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus av timrat uthus?  (läst 5404 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Hönshus av timrat uthus?
« Svar #20 skrivet: 20 feb-09 kl 17:51 »
Höns är inte från början anpassade till kyla, men de har skugga i sitt naturliga habitat i Indien och längre bort.
Vem har höns som dött av värmeslag?  Då har ni garanterat inte skugga till hönsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #21 skrivet: 22 feb-09 kl 19:00 »
Jag har mina höns i en knuttimrad gammal fäbod. Det är ett tätt gammalt trägolv i boden som jag har oljat tills det vart mättat och det har fungerat väldigt bra. Enda stället på golvet som har tagit skada är den del där det låg en plastmattebit...

torpmalin

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 27 feb-09 kl 12:16 »
Den frågan tycker jag delvis beror på två saker:
1) Var i landet bor du?
2) Vilken typ av höns tänker du ha?

Höns är ju framförallt känsliga för drag, men det finns ju höns som är mer tåliga för ren kyla - tex Hedemorahöns.

Jag bor i Kolsva/ Västmanland, har inte kollat vilken ras jag vill ha än, har just lånat en bok på "bibblan" om hönsraser.  Men jag har inte bestämt mig än, vill ha en ras som är någorlunda värpare, som kanske ibland vill ruva, och social. Har tittat och läst lite om hedemora höns, Kochin och Blomme men vi får väl se vad det blir!!  Ska kolla lite här i trakten oxå vilka raser som folk har, och vilka som säljer kycklingar i "krokarna", vill inte åka över halva sverige för att köpa, och sen frakta dem i en låda i flera timmar...  Men ser verkligen framemot att få några nya familje medlemmar!!!  :)
"It takes one, to know one"

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 27 feb-09 kl 14:12 »
Fåglar som lever i klimat med stor skillnad i årstidstemperatur och är stannfåglar, måste först satsa på att klara kylan, sedan att kyla ner sig  i värme.  Det kan ske med ytliga blodkärl under vingarna t.ex.  som man kan bre ut.

Låter rimligt. Titta vilken inhemsk svensk fågelart som helst. De klarar vintern utan att sova i isolerade bodar. Och inte behöver man stoppa in dem i frysen på sommaren.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #24 skrivet: 27 feb-09 kl 18:13 »
skruva gips på golvet och flytspackla  med fiber flytspackel köp sekunda frostsäkert klinker så har man ett super golv som håller länge
och är lätt att göra rent.
hårt arbete lönar sig...

Karju

• Närke
« Svar #25 skrivet: 01 mar-09 kl 20:13 »
När jag byggde mitt hönshus läste jag i en gammal bok att man förr när man hade trägolv strök det med cuprinol och sen tjära, så jag gjorde en variant på det och använde golvspånskivor som jag först strök med slipersolja och sen spacklade springorna med takmassa för takpapp. Sen täckte jag hela golvet med kallasfalt och efter några dagar slängde in nån liter fin sandlådesand som band ytan så det inte klibbade. Det har fungerat kanon bra och golvströet har inte varit några problem att skyffla ut så det verkar slitstark och lätt att bättra på.
Man med fru och tre barn som enligt vissa bor mitt ute i ingenstans. Har hund, katter, kaniner och höns.....än så länge!

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser