Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SV: Lagom pris för kött? Vad tycker ni?  (läst 5001 gånger)

Lia-Ia

SV: Lagom pris för kött? Vad tycker ni?
« skrivet: 05 feb-09 kl 13:12 »
ja tråden spårar ur, men jag måste bara fortsätta.

Lia- ia - du kan inte samarbeta med SM när du säljer privat. Det är steg 1 att hitta ett litet slakteri som går att föra vettiga samtal med.

2- priset, ja, det blir högt å vad är problemet med det? Folk betalar utan problem 85 -100 kr kilot i storstadsområdena.(beroende på krav-mräkt lr inte osv). Eller tänker du dig ännu högre? För jag får väl erkänna att min vinst inte är gigantisk ändå..

Om du bara tar sm:s kilopris + kostnad för slakt och styck, då kommer du väl långt under 85 kr? Eller har jag dålig koll på vad slakterier betalar kanske... Vad får man för höstlamm? Och om de är eko, vad får man då?

Jo jag upptäckte att det var ganska omöjligt med SM, problemet var att jag inte hittade något mindre slakteri som hade tid att ta dom (var självklart ute lite sent).

Nix, jag tänkte mig inte högre pris. Men eftersom jag endast fick 1 veckas varsel från slakteriet erbjöd jag en arbetskamrat att köpa för 65:-/kg, men det tyckte han var för dyrt ?!?! "Får du så mycket från slakteriet" frågade han.
Jag har för mig att jag räknade ut att min kostnad per kilo skulle hamna på ca 50kr, lite beroende på slaktvikterna. Men jag ville ju ha lite i vinst om jag skulle åka och hämta köttet osv.

Men skam den som ger sig, jag tänkte att jag skulle göra ett nytt försök i år.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 16:49 »

Nix, jag tänkte mig inte högre pris. Men eftersom jag endast fick 1 veckas varsel från slakteriet erbjöd jag en arbetskamrat att köpa för 65:-/kg, men det tyckte han var för dyrt ?!?! "Får du så mycket från slakteriet" frågade han.

Vilken snåljåp! Fråga om han kan köpa svenskt närproducerat för 65:-/kg i butik!? Allra bäst sälj till dem som uppskattar god kvalitet och närproducerat istället.  :) Och höj priset! Aldrig bra att sälja för billigt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 12:29 »
Lia-Ia, du skall aldrig tro att du kan sälja med förtjänst till arbetskamrater eller grannar. Sätt upp annonser i grannbyn där pendlande stadsbor bor, de vet priset på kött i butiken och kan och vill betala. Människor på landsbygd köper gärna kött av varandra, men de utgår från Scans prislista på nöt, gris och lamm och lägger på max 5 kr över det.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 16:02 »
Lia-Ia, du skall aldrig tro att du kan sälja med förtjänst till arbetskamrater eller grannar. Sätt upp annonser i grannbyn där pendlande stadsbor bor, de vet priset på kött i butiken och kan och vill betala. Människor på landsbygd köper gärna kött av varandra, men de utgår från Scans prislista på nöt, gris och lamm och lägger på max 5 kr över det.

Det beror på vilka arbetskamrater man har... :) Vi säljer det mesta av vårt kött till arbetskamrater, men vi jobbar ju iofs i stan..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 16:16 »
Det är ganska smart att ha kontakter till en gårdsbutik, tycker jag. Köper själv ofta kött, grönt, ägg och honung där. Billigare än i affären, bättre kvalitet, men producenterna får ändå ut mer än om de skulle sälja genom grossister och handlare. Igår köpte jag ett halvt lamm, styckat. Fick betala 6,50 Euro per kilo för ett lamm som har gått och betat häromkring. Just lammet köpte jag inte i gårdsbutiken, men det var de som tipsade om fårägaren. Griskött kostar 7 Euro per kilo om man köper ett paket med 10 kg div. kött. Äpplena är fantastiskt mycket godare än i affären. Och billigare. Nu säljer de jättegott bröd där också.

För mig som kund är det praktiskt att det finns flera olika produkter i gårdsbutiken, för jag skulle knappast köra omkring miltals för att köpa äpplen här, gurka där och ägg där.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 18:46 »
gud så jobbig arbetskompis. Förklara för honom att ett slakteri är en form av grossist. De köper in levande djur, sedan bekostar de slakt, säljer till en grossist som säjler till en butik som säljer till kund. Kostnaderna däremellan står du nu för själv och ska givetvis ha betalt för allt det arbetet som i normala fall bekostas av grossister och slakterier. Alltså kostar ditt kött precis lika mycket som i en butik. Å med reklam för mervärde ska det helst vara dyrare.

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 22:01 »

Ja, jag skulle sälja griskött till en granne här, ville ha 25 kr/kg styckat och klart, men dom tyckte det var för dyrt.....och det trista är ju att dom fick köpa av en annan grisbonde för 20 kr. Rena förlusten för den bonden med andra ord jämför med att helt enkelt skicka till slakteriet.. Nu säljer vi till främlingar via annonser, får 47 kr/kg och dom tycker ändå det är billigt... ::)

hustran

« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 17:37 »
Ha ha ha, gällde denna tråden inte höpriser?   Tänk vad allt kan spåra ur.    ;D ;D ;D

mobben

« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 19:53 »
För lamm tar vi 65 kr kg helfall, 80 kr styckat. Vill dom inte betala det får dom väl köpa någon annan stans. Jag är stenhård på priset, prutar inte en krona. Det är ju ingen välgörenhet man håller på med. Ska man lyckas att överleva på landsbygden måste man ta betalt.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 19:06 »
Ja, jag skulle sälja griskött till en granne här, ville ha 25 kr/kg styckat och klart, men dom tyckte det var för dyrt.....och det trista är ju att dom fick köpa av en annan grisbonde för 20 kr.

Det är detta i all korthet som är "landsbygdens förbannelse". Jag vet inte vad man skall göra med alla självmordsbenägna bönder som inte verka behöva leva på det dom gör eller vill vara fattiga och inte kunna betala sina räkningar. Usch vad elak jag blev nu :-[

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 19:10 »
Tja jag betalar hellre extra för lokalproducerat och från djur som jag vet haft det bra utan att dom behövt leva ett industrialiserat liv ! Lyckliga djur är bra djur :)
En god vän men en usel kärlek

Pong

« Svar #11 skrivet: 18 feb-09 kl 20:02 »
Ja, jag skulle sälja griskött till en granne här, ville ha 25 kr/kg styckat och klart, men dom tyckte det var för dyrt.....och det trista är ju att dom fick köpa av en annan grisbonde för 20 kr. Rena förlusten för den bonden med andra ord jämför med att helt enkelt skicka till slakteriet.. Nu säljer vi till främlingar via annonser, får 47 kr/kg och dom tycker ändå det är billigt... ::)

20kr är ju endå mer än man får på slakterierna.

ulfg

« Svar #12 skrivet: 18 feb-09 kl 20:23 »

Jaha? Och?

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 feb-09 kl 22:57 »

Du får runt 14 i bästa fall, sen kostar återtaget ca 5 kr kg för helfall, alltså 19 kr, så den bonden hade 1 kr/kg för att åka till slakteriet och hämta köttet och köra ut det till kunden...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 okt-09 kl 09:34 »
Hejsan
Vad kan man ta för kilopris för grovstyckat lamm? En arbetskompis är intresserad av att köpa 2 lamm, grovstyckat.. Det ska inte vara något överpris men jag känner heller inte för att "skänka" bort det, då tar jag det hellre själv..
Någon som har några riktlinjer på ett ungefär?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 okt-09 kl 09:40 »
En sak vet jag iallafal, ta inte för lite från början! Det är mycket lättare att sänka än höja priset senare......
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 12 okt-09 kl 09:40 »
Vi säljer helfall för runt 60 kr/kilot (säljes till affär) och finstyckat för 80 (direkt till kund). Så nånstans däremellan kanske?

« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 09:43 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 okt-09 kl 09:48 »
Jag brukar börja med att räkna med vad jag själv vill ha netto per kilo sen är det bara att räkna på vad slakt o styckning o diverse frakter kostar och slå ut det per kilo.
Jag är del i en ek-förening och vi har sålt lammkött i låda direkt till kunder i sex år nu. Jag har inte upplevt att folk har klagat på våra priser. De som vill ha köttet bokar o betalar. Våra priser brukar ligga mellan 90-140 kr per kilo beroende på styckningsalternativ.(Kundpris). De betalar då för vikt innhåll i lådan inte för helfallsvikt. Detta gör ju att man måste kompensera sig för en del viktbortfall.
Ben o sånt som går bort.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 okt-09 kl 09:52 »
Tackar för svaren!
Då lägger jag mig nog på 65:-/kilot då tror jag.. Det borde ju vara ett rimligt pris för båda parter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 12 okt-09 kl 09:56 »
När det är grovstyckat. Hur är det styckat då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 3 användare
RickardR, Karlsdotter, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser