Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man? Kaninen har varit dräktig i 33dygn  (läst 9496 gånger)

elebo

Vad gör man? Kaninen har varit dräktig i 33dygn
« skrivet: 17 feb-09 kl 19:54 »
Hej
Vi har en dräktig hona som är smällfet. Hon har gått 33 dygn nu. Hur kan man se om något har gått snett? Kanske får hon inte ut ungarna? Hon är en liten ras, och pappan är lite större. Hur märker jag om något är fel? Hon sitter mest still och igår flåsade hon lite, men inte i dag. Ungarna skulle kommit i lördags, då hon gått 30 dagar.
Vi har en annan hona som har ungar som är 3 veckor gamla. Om denna hona skulle dö, kan då den andra kaninen  bli surrogat mamma till dessa? Hur gör man i så fall. :-\

Gösta

SV: Vad gör man? Kaninen har varit dräktig i 33dygn
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 20:20 »
Feta kaniner i de fall de över huvud taget blir dräktiga, har svårt att föda ungar.
Kaniner ska INTE ha extra tilldelning av foder under havandeskapet just på grund av ovanstående >:(
Surrogathona på kanin fungerar om ungarna är lika unga vid överförandet. Oftast går det bra upp till 4 - 5  dagars ålder.

elebo

« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 20:29 »
Hon var inte fet innan hon blev dräktig, jag tror att hon är så tjock pga ungarna i magen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 20:33 »
Kaniner kan väl gå ända till 34-35 dygn som jag förstått. Så ha lite is i magen du och avvakta. Det är inte mycket du kan göra ändå...
En av mina gotlandshonor hade en gigantisk mage innan hon fick sin nuvarande kull, och det var 10 ungar. Det syntes verkligen att hon skulle få många, för magen bara jäste ut när hon låg på sidan. Såg skitkul ut!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 20:42 »
Du skrev själv att den var "smällfet".
Att kaniner är för feta är ett av de vanligaste uppfödarfelen, tyvärr!
Honor som är feta har svårt att bli dräktiga på grund av att det inte finns plats för några ungar.
Visst kan en kanin "gå över tiden" några dagar. Och som Sara skriver du kan inte göra någonting utan att vänta.
Lycka till

Vattenpass

• Its the end of the world, kinda...
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 22:03 »
Honor som är feta har svårt att bli dräktiga på grund av att det inte finns plats för några ungar.
Visst kan en kanin "gå över tiden" några dagar. Och som Sara skriver du kan inte göra någonting utan att vänta.
Lycka till

Kanske menades de "smällfet" som i proppad med bebisar? :o  ;D
Fat people are harder to kidnap... ;)

elebo

« Svar #6 skrivet: 19 feb-09 kl 09:40 »
JA, , jag menade att hon var full av bebisar, hon födde senare på kvällen, men boade tuvärr inte åt dem, inte heller ryckte hon loss någon päls från magen. Nu har hon rymt till den andra honan som har ungar som är 3 veckor gamla. (hennes egna frös ihjäl och låg i hela buren).
Hur skall jag göra?
Jag försökte lägga in henne hos hanen, men hon fick panik och hoppade över den jätte höga buren in till den andra honan.
De verkar inte bråka, ungarna kurar runt deras "nya mamma" och honorna är sedan tidigare kompisar.
Skall jag låta henne stanna där? Tänk om deras riktiga mamma inte upptäkt honan än?
 ???

lundbykanin

« Svar #7 skrivet: 23 feb-09 kl 18:43 »
Lycka till
En av mina hermelinhonor fick i somras en kull på 5 ungar, och hon var som en boll i slutet, innan parning så var hon slank och fin, fick inget extra under dräktigheten utöver det hon brukar få. Efter kullen återgick hon till sin normala form. Jag tror nog att kaniner precis som människor blir olika stora utan att vara övergödda.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 19:02 »
har de kommit några ungar ännu ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Flisen

« Svar #9 skrivet: 23 feb-09 kl 20:55 »
Jag tycker inte att du ska släppa ihop henne med hanen, då det ju på kaniners vis brukar resultera i fler ungar. Eftersom hon inte tog hand om sina ungar är hon inget att avla på, risken finns ju att det händer igen.  :o

Kommer honorna överens och hon är snäll mot ungarna finns väl inget som hindrar att du har dem ihop.

Lycka till med dina kaniner

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 23 feb-09 kl 22:10 »
Om det är första kullen som går illa så kan hon få en chans till, tycker jag. Upprepas beteendet så tar du bort henne ur aveln. Man brukar väl säga att första kullen aldrig ska räknas...
Landsflykting i storstan...

peppz

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 feb-09 kl 12:22 »
Ingen fara på taket,  Första kullen blir det tokigt med ibland, det är inte så ovanligt..   dom vet inte vad som ska hända och en del får panik.. dom hoppar runt och föder ungarna som hamnar lite här och var..  boar inte och ungarna fryser ihjäl..    Nästa gång brukar det gå mycket bättre, det är min egen erfarenhet av mååååånga kaninkullar...

jag tycker du kan para om henne om du vill ha en kull på henne..   men inte behöver du ha så brått, låt henne vila några veckor, hon har ju trots allt gått dräktig en månad redan...

ett litet tillägg bara oxå..   när du säger att hon gick 33 dygn, så antar jag att du menar att hon blivit parad 33 dygn tidigare..   därmed inte sagt att hon blivit dräktig samma dag, dräktigheten påbörjas först efter att honan ovulerat. inte när hon paras.. det kan bli något dygn efter parningen alltså..  därför är upp till 35 dygn inom det som räknas som fullt normalt...
 8)
Kennel SweetCaileanz

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 13:44 »
Trodde alla räknade dagen efter parning som dräktigheterns första dag ???
Som peppz skriver tar det upp emot 12 timmar innan ägglossning sker så innan dess är hon inte dräktig. Samt måste honkaniner få orgasm för att ägglossningen skall triggas igång.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

peppz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 14:30 »
att ninisarna går dr 31 dgn är ju info som man kan hitta lite var stans, men det är inte många som vet när man ska börja räkna dräktighet har jag märkt.. det är ganska vanligt att man räknar från parning och blir bekymrad på slutet...
Kennel SweetCaileanz

Icka65

« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 19:22 »
En kanin kan gå fler än 30 dygn beroende på när hon blev dräktig. Hon blev kanske inte dräktig NÄR du parade utan kan ha "väntat" med befruktningen några dagar, till och med veckor kan det gå om det vill sig illa. Har själv varit med om att honan har fått en kull och efter 4 veckor kom det ytterligare en kull och då hade hon INTE varit med någon hane. Honan kan till och med tillbakabilda fostren om hon känner sig hotad på något vis.
Hoppas det går bra med din hona. Det brukar gå bra fast hanen är lite större OM inte honan är mer än ett år och det är första kullen eller att hon inte har fått ungar på några år.

peppz

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 20:07 »
En kanin kan gå fler än 30 dygn beroende på när hon blev dräktig. Hon blev kanske inte dräktig NÄR du parade utan kan ha "väntat" med befruktningen några dagar, till och med veckor kan det gå om det vill sig illa. Har själv varit med om att honan har fått en kull och efter 4 veckor kom det ytterligare en kull och då hade hon INTE varit med någon hane. Honan kan till och med tillbakabilda fostren om hon känner sig hotad på något vis.
Hoppas det går bra med din hona. Det brukar gå bra fast hanen är lite större OM inte honan är mer än ett år och det är första kullen eller att hon inte har fått ungar på några år.

den här honan har ju just fött en kull så det ska inte vara några bekymmer oavsett hur gammal hon är..
Kennel SweetCaileanz

elebo

« Svar #16 skrivet: 06 mar-09 kl 13:54 »
Kaninen fick ungarna men strödde dem över hela buren. Vissa var små och andra stora. De frös ihjäl. Efter det fick hon panik och gömde sig hos en annan hona med ungar. Den honan som fått ungar fick kaninsnuva och vi fick avliva henne, men ungarna klarade sig. Och den lilla honan hanna adopterade dessa. Hon parades om igår.

en annan hona skulle fått ungar i tisdags, men det kom inga, däremot boade hon och ryckte bort päls. Satte in henne hos hanen och de parade sig direkt. Så hon var nog skendräktig, eller? Kan det finnas ngt ändå i henne?

peppz

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 mar-09 kl 15:07 »

en annan hona skulle fått ungar i tisdags, men det kom inga, däremot boade hon och ryckte bort päls. Satte in henne hos hanen och de parade sig direkt. Så hon var nog skendräktig, eller? Kan det finnas ngt ändå i henne?

Nej, lät hon sig villigt paras så var hon med största säkerhet tom och i fas för att paras igen...   räkna med att hon kommer normalt efter den nya parningen
Kennel SweetCaileanz

elebo

« Svar #18 skrivet: 06 mar-09 kl 20:06 »
hej, ja då räknar jag med att hon går tom. De har det helmysigt. Honan kurrar och hanen låter också, de parar sig och hon ligger still, sedan kelar de, och sedan är de igång igen! ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare
Be, Nataks, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser