Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sned  (läst 1640 gånger)

fungilla

Sned
« skrivet: 17 feb-09 kl 17:41 »
En av mina tackor fick för någon dag sedan ett tacklamm som håller huvudet snett. Tackan har fått tokosel och fri tillgång mineralhink. Tror inte att det är mineralbrist. Kan huvudet rätta till sig? I övrigt mår hon bra, men har lite svårt med orienteringen ibland. Kan gå fram till fel tacka, men de andra puttar försiktigt bort henne.
Läste i en tråd att man kan spruta in selen oralt. Vart får man tag på sådant?
// Gunilla
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Sned
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 18:05 »
Fukta bara ett finger och doppa i selenpulvret och ge det i munnen på lammet.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

hustran

« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 21:29 »
Det kan ju hända att hon inte ser så bra. Vänta och hoppas. Annars är ju selen som Oskarsgården sa en möjlighet. Ngt. kan ju vara fel i hjärnan.Selen oralt tar lång tid att verka, men om hon mår bra fö. så vänta och se. Får har en fantastisk överlevnadsinstinkst. Hoppas allt går bra.

fungilla

« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 22:56 »
Jag prövade med tokosel, hon var även infekterad i ena ögat men det ser bättre ut.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 09:19 »
Det har jag ett lamm som är också.. infekterad i ögat..
Fick tips om antingen att det var mask, att hon varit i drag eller att hon hade fått en infektion.
Vi har avmaskat henne och har i ögonsalva mot infektion.
Det har blivit bättre.

Lycka till
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

fungilla

« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 12:55 »
mamman hostar, kan det bero på mask. När jag frågade vetrinären efter avmaskningsmedel föreslog de att man ska skicka prov på avföringen först. Vart vet jag inte riktigt.
// Gunilla

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 18 feb-09 kl 13:41 »
Kan du ringa någon annan veterinär eller övertala din att skriva ut maskmedel tror du.
Tackan lär kunna klara av att vänta på provsvar men är lammet hårt ansatt av mask lär inte det kunna vänta :(

Du kan kontakta Fårhälsovården angående att skicka in träckprov.

http://www.svdhv.org/dhvhome.html

Birgit

« Svar #7 skrivet: 18 feb-09 kl 14:19 »
Det är ju inte vanligt att lamm föds med akuta maskproblem. Det brukar ju snarast uppstå när de börjar beta osv. Knappast mineralbrist heller, om mamman är frisk? Tackor kan hosta utan att vara sjuka. Det är framförallt när de hostar mycket och länge man bör fundera på det. En orsak kan vara fuktig miljö/dålig vent. Det tål inte får.
Det kan kanske vara något muskelfel på henne, hon har legat böjd/föddes med bakåtvikt huvud? Eller så är det kanske en hjärnskada?
Att hon har en infektion i ena ögat beror väl troligen på att det ligger inåt kroppen? Infektionen kan man få hjälp med av vet.
Det framgår ju inte om hon föddes sned eller blev det efter? Har du försökt sträcka ut och massera lammets hals?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 feb-09 kl 15:15 »
Jag hade ett lamm med samma symton för länge sen. Jag kom fram till att lammet hade fått sig en smäll av en annan tacka och slagit i ögat och antagligen fått en hjärnskakning/CNS-symtom i samband med detta. Jag behandlade ögat och snedheten försvann så småningom.
Lamm växer ifrån förvånansvärt många saker  ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fårhobby

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 17:42 »

Hej.
  Är lammet irriterat i ögat kan det vara ögonfransarna som vikt sig innåt det händer i bland, då får man vika ut ögonlocket och klämma en stund
  det brukar hjälpa. Så har min mentor sagt :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser