Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodfläckar i snön  (läst 1357 gånger)

mosesmia

• Lappland
Blodfläckar i snön
« skrivet: 15 feb-09 kl 16:28 »
Hejsan
Idag upptäckte jag 3 blodfläckar i snön i fårhagen. Hittar inget det kan bero på.
Vi har just börjat ge lite foder åt dem, men givan har bara varit ca 1 näve per djur. Det jag är livrädd att det ska vara är urinsten på baggen. Men givan är ju så liten, och tackorna så glupska att jag tror inte att han ens har fått en näve.
Ett problem vi har är att de dricker så dåligt, dom äter snö. Så många gånger får jag hälla ut den gamla vattenhinken när jag kommer med en ny.
Baggen är jättepigg, äter hö och jag ser inga tecken på att han skulle kunna ha urinsten.
Har ni någon aning om vad det kan vara?, behöver goda råd.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Blodfläckar i snön
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 16:47 »
Bark från vissa träd kan ge "rödfärgad" urin.
Liksom om dom dricker för dåligt kan urinen bli "mörkare"

Ta in Baggen och ställ honom på ett ljust underlag så ser du ju om han kissar rött :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 18:35 »
Skare på snön som orsakat någon skada? Stångningsskada på något djur?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Bie

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 21:17 »
Dåliga på att dricka!
Prova att blanda lite melass i vattnet och ge det jummet.
Kolla klövarna så att dom inte trampat på något vasst.
En har det som en förtjänar!

Birgit

« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 22:21 »
Har de tillgång till vatten, men hellre äter snö, så är de inte särskilt törstiga. Varför ska man då tvinga i dem vatten?

Bie

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 22:27 »
Jag sa inte att tvinga i dom vatten!
Bara göra det lite godare.
En har det som en förtjänar!

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 22:33 »
Om vattnet är isande kallt äter fåren hellre snö för att det inte kyler ner magen lika snabbt har jag fått lära mig. Om man misstänker att en bagge dricker för lite (något som tydligen kan vara vanligt?) så är det nog inte så dumt att ge lite ljummet vatten. Vi ger alla våra utedjur (får, häst och nöt) ljummet vatten när det är riktigt kallt ute, vi eldar med ved så det blir inte speciellt dyrt. Min granne med över hundra mjölkkor i lösdrift märkte dessutom en nergång i hur mycket grovfoder som gick åt utan att produktionen gick ner när han började servera ljummet cirkulerande dricksvatten till korna, så jag tror det är bra på flera sätt.
                                                  Mvh
                                                Charlotte
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 22:43 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mosesmia

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 18:08 »
Hejsan
Vi ger redan ljummet vatten, pga att vi inte kan få kallt från den kran. Då var det ju bra att man skulle ge ljummet.
Melass, Lät ju som en bra ide. Heter det så och var kan man få tag på det? och visst är det flyttande.

Jag har också läst att de kan få orangefärgad urin när de äter bark, och vi ger ganska mycket gran och tall åt dem. Om det då kan bero på det??
Jag har kollat igenom alla djur och hittar inget annat det kan bero på.

/Mia
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 18:11 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 2 användare
Be, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser