Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbättra innerfönster  (läst 9375 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Förbättra innerfönster
« skrivet: 26 okt-05 kl 10:22 »
I vårt hus som är byggt 1907 har vi stora vackra fönster med gammalt glas. I varje fönster är den ena bågen fastspikad och den andra går att öppna. Till vintern finns det innerfönster.

Innerfönstren har ingen upphängningsanordning utan sätts in i karmen, båda bågarna möts över mittposten vilket delvis håller fönstret i rätt position. Sedan spikas fönstret fast (hu!) och fönsterremsor klistras dit. Det syns tydligt att man alltid gjort så eftersom spikhålen har trasat sönder bågen en del.

Jag har lite funderingar på hur man kan förbättra fönstren och vill gärna ha synpunkter på det.

1. Att laga spikhålen med kitt (?) och sätta gångjärn på innerfönstren.
2. Att sätta någon slags list på fönsterbrädan, upptill och vid yttersidorna på karmen som innerfönstret kan vila mot (kanske bara någon centimeter hög men kommer detta att över huvudtaget se snyggt ut?).
3. Att sätta någon slags hake som låster innerfönstren med varandra vid mittposten.
4. Att spika fast vävd ylletätningslist på innerfönstrets innersida som sluter tätt mot listen i punkt 2.
5. Att på något sätt fixa luftning i det ytterfönster som är fastspikat (det är för lite luftväxling på vintern och blir imma och svartprickigt mögel). Hittills när jag renoverat ytterfönstren har jag plockat bort hela bågen och bl a skrapat bort allt kitt som man pressat in i springan mellan båge och ram efter att man spikat fast fönstret. Vad jag förstår ska det vara luftning där.

Detta blir ett projekt för nästa år men kräver lite tankeförberedelser. Du som kan fönster - ge mej dina synpunkter på förslagen!

Monika

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Mikael Perman

• Gäst
Re:Förbättra innerfönster
« Svar #1 skrivet: 26 okt-05 kl 11:03 »

Hej.
Du bör nog upplysa alla om en sak till. Vad har du för avsikt med ditt hus? Är det ett hus som du vill bevara i något som liknar ursprungligt skick? Eller håller du på att renovera till modern standard? Eller är du ute efter lägsta energiförbrukning? Eller är du ute efter lägsta möjliga kostnad i ett kortare perspektiv?

Att man måste ställa sig denna fråga är helt klart för mig, för den är allmängiltig då man renoverar gamla hus.

Däremot så är jag inte speciellt kunnig på fönser i sig.

Mikael Perman.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #2 skrivet: 26 okt-05 kl 13:05 »
Hej Kobbe!
Vi har också ett gammalt hus med enkelglas + vinterfönster. Så här ser våra fönster ut. Källarvåningens fönster är fastspikade snett in med hästskosöm. De är inte tätade med vare sig kitt eller någon slags list. Ett sätt att spara på dyra beslag. På bottenvåningen går alla fönster att öppna.
En del målar om sina fönster på plats och kladdar på färg så att det rinner ner och täpper till springorna så att ingen luft kan komma in, jag hoppas att du inte gör så. Annars ska luftningen finnas där automatiskt, genom springorna så att säga.

Så till innerfönsterna. Våra hålls fast med en skruv med bred skalle (vet inte vad den kallas), dvs man har satt dit fönstren, borrat där de överlappar och in i mittenstolpen och så skruvat fast dem. Mot fönsterkarmen (åt sidorna) så sitter avsågade spikar på fönsterbågen, 2 på varje. Och ett hål på motsvarande ställe i fönsterkarmen. Vill man inte göra hål i karmen så kan man istället köpa gångjärn med lösa sprintar som man tar ur  när det är vår och där innerbågarna överlappar sätter man en skjutregel upptill och en hasp på mitten. Sådana grejer finns att köpa på Gysinges byggnadsvård (finns postorder på internet).

Mellan fönstren lägger vi vadd och lite mossa som kan suga upp ev fukt. Till sist tejpas fönstren runt om så slipper man drag. Voila så har man fått ett fönster som isolerar bättre än kopplade två glas och förmodligen lika bra som nya treglas.

Lycka till!!
kan själv

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 26 okt-05 kl 13:09 »
Monika, jag håller med dig. Att spika och klistra in fönstrena varje vinter är inte kul. För att inte tala om att blöta upp och få bort remsorna på våren. Så hade vi det i mitt gamla hus.

I vårt nya hus har vi samma lösning som du. Alla dom där grejerna finns på Quarnarps byggandsvård och säkert liknande ställen. Gångjärn med sprint för att kunna ta ur vinterfönstren (om man vill) på sommaren och skruv med ett litet bleck man fäller in i mittdelen. Vävda tätningslister finns där också. Dammlist för ytterfönster som släpper in luft hittar du där man köper vanliga tätningslister. Har du tur så hittar du små ovala burkar på loppis som man hade amoniak i mot fukt. En del gör en rulle med tidningspapper med tegelkross i, som man sen klär med fönstervadden. Inte nödvändigt om man tätat rätt, men det ser rätt och riktigt ut.

Men vad du än väljer, glöm inte fönstervadden, tomtarna och flugsvamparna  ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 okt-05 kl 14:26 »
Har inga gamla fönster som behöver tätas men gillar ämnet isolering och gamla hus (för framtiden! skaffar jag ett hus ska det vara gammalt o billigt, och kommer troligen att behöva mycket handpåläggning :-)

en fundering ang. kondens mellan fönstren:
Silica Gel används ju för att suga upp fukt från elektriska aparater osv, det brukar komma med i små påsar när man köper datorer t.ex.

Skulle man inte kunna ha sånt mellan rutorna, insytt i en avlång tygpåse?
Vad kan det kosta att köpa några kilo hos gross?
Inte lika mysigt som mossa, vadd o tomtar, men kanske effektivare?
« Senast ändrad: 26 okt-05 kl 14:28 av Eulalia »

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 okt-05 kl 14:51 »
Hej,
vet inte, om eller hos vilken grossist man skulle kunna köpa just små-pås materialet.
Enda stället som jag känner som säljer silica är sigma-aldrich, där finns det högrent silica med fuktighetsindikator för runt 320 spänn kilot (http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search/ProductDetail/FLUKA/85815).

/oliver

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 26 okt-05 kl 22:39 »
Tack för era tips och synpunkter!

Mikael - avsikten med huset är varken att återställa något ursprungligt eller renovera till modern standard utan helt enkelt att bo och leva här på ett sätt som jag tycker om (ja minsann, så kan det oxå va!).

Eulalia och Olik - intressant idé men jag kör nog med vadd, det känns mer naturligt och är troligen mer ekonomiskt att producera.

Gruff och Linnéa-maria - det blir nog någon av era båda varianter. Jag får kolla runt lite på byggnadsvårdsbutiker. Helst skulle jag vilja hitta några bra konstruerade innerfönster att titta & känna på, så att jag kan bilda mej en uppfattning. Får väl önska mej det!

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Attis

• -
« Svar #7 skrivet: 27 okt-05 kl 09:26 »
byggnadsvårdsbutiker. Helst skulle jag vilja hitta några bra konstruerade innerfönster att titta & känna på, så att jag kan bilda mej en uppfattning. Får väl önska mej det!
Monika

Ska se om jag har någon bild på det, återkommer...
/Attis

Ebba

• Småland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-05 kl 19:03 »
Hej Monika,

jag har inte så mycket mer att tillägga, men tänkte tipsa dig om adresser.

Störst och säkert dyrast är Gysinge Byggnadsvård http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx

På deras hemsida kan man säkert se allt. Vill du bläddra i den riktiga katalogen, så har jag den (köpte för alldeles för många pengar-de är ockrare de där Gysinge)

www.byggfabriken.com med säte i Malmö har även postorder.

I Kalmar har vi Förlösa byggnadsvård, i en gammal kvarn inte långt från Lindsdal. Där kan du klämma och känna på en del, men ring före för de har konstiga öppettider och bara mobilnummer 070-3833572.

/Ebba
« Senast ändrad: 12 dec-05 kl 19:11 av Ebba »

Kubiac

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 nov-06 kl 19:04 »
Är det nån som vet vars man kan beställa nya innerfönster?
Skulle villja få tag på innerfönster till mitt hus.
Mvh Urban

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 06 nov-06 kl 07:26 »
Är det nån som vet vars man kan beställa nya innerfönster?
Skulle villja få tag på innerfönster till mitt hus.

Kontakta ett snickeri i din närhet. Eller snickra själv.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 nov-06 kl 07:07 »
I ett gammalt inlägg på forumet var det någon som beskrev hur man helt enkelt hade köpt glasrutor hos glasmästaren och satt in dessa i karmen utan båge. Det borde ju vara både enkelt, billigt och funktionellt. Annars kan det inte vara särskilt svårt att tillverka innerbågar från scratch om man inte krånglar till det för sig med en massa spröjsar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare (1 dolda)
Mattias, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser