Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk kanin - slakta eller kämpa vidare?  (läst 5683 gånger)

louise

• Gäst
sjuk kanin - slakta eller kämpa vidare?
« skrivet: 11 feb-09 kl 18:49 »
jag har en gotlandshona som andas lite häftigt och har magrat de senaste månaderna. Den kull jag tagit på henne, där dog hälften av ungarna inom en månad. De två jag har kvar har svullna magar, växer inte och är magra.

Alla är nu behandlade mot levercoccidos men det har inte hjälpt. Medicinen var Tribbessen. Esbetree som alla rekommenderar finns inte i FASS, så jag förstår inte hur ni får tag på den. Är den inte med i fass så är den inte godkänt för något djur alls i sverige, den får inte säljas då.

Nu funderar jag helt enkelt på att avliva allihop, och att skicka tex honan på odbuktion.

Nåra råd?

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
SV: sjuk kanin - slakta eller kämpa vidare?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-09 kl 19:09 »
Tråkigt, tyvärr har jag inga råd att ge. Men jag skulle nog ha tagit bort honan och återstående ungarna. Oavsett om det smittar eller inte verkar hon ju inte må bra.
Men vi har nyligen fått Esbetree utskrivet av veterinär och hämtat ut på apoteket och det var inga problem alls.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 11 feb-09 kl 20:26 »
Länk till fass : http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19680517000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Dock är det så att man inte lagt in om godkännande för kanin i Sverige. Det kostar i storleksordningen 100000 kr att få ett preparat godkänt. Man har väl inte tyckt att det är lönt för det är för få och för friska kaniner i Sverige. Preparatet lär vara godkänt i Italien för kaniner.

Ibland kan man få veterinärer att på receptet skriva att det ska användas till höns. Men kan man få dem att kolla upp med SVA (har glömt vad kontakten där heter, men någon kanske kan ge namnet) så ska det inte vara problem att få utskrivet.

Esbetre fungerar för coccidios, tribbessen har jag ingen erfarenhet av.

I din situation hade jag avlivat ett djur och tittat på levern.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 11 feb-09 kl 20:35 »
Tribbessen hittar jag inte i Fass vet överhuvudtaget ?

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 21:16 »
Vad knäppt, det har nog ingen ordning på FASS helt enkelt. Det var på Apoteket de inte hittade Esbetree i Fass, men Tribesseen fanns massor av. Ja, jag kan ha stavat fel, det kan vara därför du inte hittar det.

Men, nu säger ni alla att Smulan ska dö.. så då får det kanske bli så. Ungarna skulle jag på sikt ändå avliva. De har liksom gått där för de ser inte heller ut att lida, pigga å äter.

motroten

« Svar #5 skrivet: 12 feb-09 kl 14:08 »
En kanin som äter och putsar sig och är pigg finns ingen anledning att ta bort, men de verkar ju inte vara något vidare avelsmaterial på dem, inget att spara för framtiden. Så det är ju två aspekter på det hela, en lidande kanin ska ju tas bort, men om den inte lider men bara är allmänt ful och mager men väldigt kär för en, kan han/hon få vara kvar för sin egen skull.

Nu förstår jag att du har dina kaniner till slakt, men vi hade en som familjemedlem. Han blev 12 år, sånär som på en vecka. Det var flera som tyckte att det där gamla magra skrället borde förpassas till himlen istället, men så länge han åt, putsade sig och njöt av att kelas med så fick han leva, trots sin hjärnblödning när han var elva. Han hade svårt med balansen, frambenen gick lite i kors, men han älskade att vara ute, han var alltid lös och var fri att komma och gå som han ville. Men efter sin hjärnblödning så förstod han själv att hålla sig nära hemmet och kunna skutta in om fara hotade (kråkor och skator, främmande hundar och katter). Så plötsligt blev han sjuk, och så gick han bort. Det märks ju om kaninen lider. Annars kan han ha ett gott liv ändå, även om han är skröplig, allt beror ju på syftet med kaninen.

Prova att avmaska dem, även om det är ovanligt med inälvsparasiter på kanin, så är det värt att prova. Det är ju ett typiskt tecken annars, att magen svullnar upp och de är magra. Min vet rek Axilur, som ges till katt och hund, men i mindre dos och i fem dagar i följd istället för tre. Men bäst att du rådfrågar en vet först på tfn så att jag inte minns fel. Lycka till! :)
« Senast ändrad: 12 feb-09 kl 14:16 av motroten »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 feb-09 kl 16:55 »
Kaninen har riktigt svårt att andas, börjadenu i eftermidda.g Väsaer och kippar efter lut. Jag vill avliva henne nu med en gång, men är osäker p var jag ska träffa med slage toch hur jag ska hålla den.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 18:48 »
Ja så var hon död då. Försökte ta en titt på diverse inälvor men tyckt einte jag htitade nån direkt ledtråd till vad som kan ha varit fel.

Ena lungan såg ut att vara mindre än den andra, vad skulle det kunna vara för sjukdom? Och ungarna som hon troligen smittat har ju inte andningsproblem. Och det kanske bara var jag som lyckades punktera den, ingen aning.

Tyckte att magsäcken var väldigt fylld med luft, men jag har ingen aning om hur den ska vara. Även tjocktarmen var "tjock", 3 cm i diameter. Också normalt?

Inga prickar på levern överhuvudtaget, såg helt slät och normal ut.

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 19:07 »
Ena lungan såg ut att vara mindre än den andra, vad skulle det kunna vara för sjukdom?
Vänstra lungan var mindre, antar jag, eller?
Sjukdomen sitter bakom den ,
heter hjärta,
och behöver så mycket plats på lungans bekostnad  ;)

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 feb-09 kl 19:26 »
vadå, förstorat hjärta? varför tror du det?

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 feb-09 kl 20:36 »
Nej, han menade att ena lungan alltid är mindre för att hjärtat ska få plats! Det är helt normalt.

/Dandelia

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 20:59 »
ah.. är kaniner så konstiga alltså. men vad sjutton hade hon? Sitte rhär och läser Roos kaninbok, det enda enligt den är kaninsnuva som kan gå på lungorna. Men inte har hon varit snuvig, inte det minsta.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 22:15 »
Du skriver svullna tarmar, det är inte så att hon fick trumsjuka? Gas i tarmarna, det kvävs de också av, långsamt och plågsamt. Tarmarna på en kanin ska vara runt 0,5cm och fyllda med antingen lös avföring eller kulor de sista centimetrarna. Att den hade luft i magsäcken styrker min tes då den skall vara utspänd av mat men inte luft.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

jenses

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 feb-09 kl 22:18 »
ah.. är kaniner så konstiga alltså.
Inte bara de, det gäller för alla däggdjur, t.o.m. oss människor.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 feb-09 kl 23:06 »
ja! altså, jag vet ju inte hur stora tarmarna ska vara, men jag tyckte de såg väldigt tjocka ut för att vara i en så liten kanin. det låter ju väldigt logiskt om de nu får svårt att andas av det.

Men, då återstår, jag har gjort nåt fel. Får de inte det av dåligt foder...?

Jenses, jag har slaktat gris, å där är då inte ena lungan hälften så stor som den adnra. det var stooor skillnad.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 feb-09 kl 23:44 »
Nu har vi diskuterat på chatten, och nån tyckte att det var konstigt att trumsjuka kan pågå så länge. Nån som vet nåt? Ungarna är 6 ,månader och har ju varit dåliga hela tiden fast pigga och äter, men växer inte och är svullna. Mamman har sett normal ut men magrat av sista månaden och fick allt svårare att andas. Hon blev aldrig särskilt stor, bara 2 kilo, så nåt har varit fel länge antar jag.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 22 feb-09 kl 07:23 »
ja! altså, jag vet ju inte hur stora tarmarna ska vara, men jag tyckte de såg väldigt tjocka ut för att vara i en så liten kanin. det låter ju väldigt logiskt om de nu får svårt att andas av det.

Men, då återstår, jag har gjort nåt fel. Får de inte det av dåligt foder...?

Jenses, jag har slaktat gris, å där är då inte ena lungan hälften så stor som den adnra. det var stooor skillnad.

ca 0,5cm...som ett barns finger ungefär.
Har du gett dem färskt grönt? Grönsaker? Dåligt hö? Möglig pellets? Mögligt bröd? Det kan bero på många olika saker, ibland är man inte medveten om dendär lilla, lilla pricken mögel på det torkade brödet. Så har jag lyckats ta livet av någon kanin. Just med mögel måste man vara extremt försiktig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

torpargubbe

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 feb-09 kl 17:39 »
ca 0,5cm...som ett barns finger ungefär.
Har du gett dem färskt grönt? Grönsaker? Dåligt hö? Möglig pellets? Mögligt bröd? Det kan bero på många olika saker, ibland är man inte medveten om dendär lilla, lilla pricken mögel på det torkade brödet. Så har jag lyckats ta livet av någon kanin. Just med mögel måste man vara extremt försiktig.

kimma,, vilken kost rekomenderar du till just gottisar?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 22 feb-09 kl 22:37 »

kimma,, vilken kost rekomenderar du till just gottisar?
Hö och lite, lite spannmål på vintern. Mer om det är en digivande hona. Gottisar har ett sparsamt behov av kraftfoder så man bör vara restriktiv på den fronten.

Lillis.

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 feb-09 kl 09:42 »
Hö och lite, lite spannmål på vintern. Mer om det är en digivande hona. Gottisar har ett sparsamt behov av kraftfoder så man bör vara restriktiv på den fronten.

hoppar in i tråden med en fråga till dig kimma ;D vad för spannmål och vilken mängd är lagom till gottlänningar? även så undrar jag vad för slags kraftfoder du ger till digivande honor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
javill, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser