Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15380 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Märkningen...
« Svar #60 skrivet: 15 feb-09 kl 22:18 »
0,4 mm? det känns ju inte ens!

Måste vara felskrivet, för nog är märkbrickorna större än så, där de kläms fast...
Landsflykting i storstan...

Charlotte

• -
« Svar #61 skrivet: 15 feb-09 kl 22:28 »
 Men jag undrar varför man inte hörde ett pip från kaninhåll när bestämmelserna om operativa ingrepp först fördes på tal? Det var ju då man fick fram undantagen för tex märkning av nöt och får. Hos övriga djurslag var det i alla fall rabalder. Var det för att produktionsuppfödare inte har något intresse av märkning? När jag gick produktionskurs fick jag lära mig en del om olämpligheten av att tatuera i kaninens "Kylsystem".
 Och tydligen definieras kaninen som sällskapsdjur enbart numera och ska märkas som ett sådant. Hund och katt har sedan länge måst tatueras hos veterinär och man ser helst att man märker med chip, det får utbildade märkare göra. Det vore intressant att veta när detta bestämdes?
 Det är väldigt olyckligt att genbanksdjur kan komma att "förfaras" när de säljs till kel utan märkning! Men för självförsörjandet har det väl egentligen ingen hindrande inverkan?
 Har Föreningen Gotlandskaninen funderat något på Ringmärkning? Visserligen är det väl inget alternativ för sålda kelkaniner, jag skulle bara vilja sälja en ringad kanin  till någon jag vet hade koll, alltid, eftersom ringen Kan bli för trång. Men det är ju en märkning som inte kräver operativa ingrepp...
 Regeln är som sagt korkad... Men konstruktiva lösningar är bättre än att försöka kringgå den, tror jag i alla fall.
 Utställningskaniner tycker jag absolut att man skulle sluta att märka eller ringmärka under karriären för att sedan nypa bort ringen, det fungerar ju i andra länder. Men Genbanken är ju svårare eftersom man inte FÅR göra misstag så att en "borttappad" kanin är ju för alltid borttappad.
                                              Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #62 skrivet: 15 feb-09 kl 23:02 »
Det ironiska i det hela när det gäller genbanksarbetet är att det nyligen gjorts en genetisk studie där man gått tillbaka till alla founders (ursprungskaniner) och kollat upp hur många avkommor dessa har idag. Det visade sig att flera linjer är starkt underrepresenterade och behöver avlas på (vissa linjer har tillomed gått ut helt), jättviktigt med genetisk mångfald inom ett sånt här bevarandeprojekt. Denna genetiska studie hade varit omöjlig utan ett fungerande märksystem.

Givetvis kräver detta arbetet noggrann individmärkning för att vi fortsatt ska kunna hålla koll på detta och slippa att fler linjer går ur sig. Och där anser jag att även kaniner sålda till sällskap kan bli viktiga i avelssammanhang. Sjukdomar kan lätt slå ut flera genbanker, finns det då friska kaniner ute i villaträdgårdarna som enda kvarvarande avkomma är det jätteviktigt att vi kan använda dom.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #63 skrivet: 15 feb-09 kl 23:06 »
Måste vara felskrivet, för nog är märkbrickorna större än så, där de kläms fast...

kanske 4 mm? ingen rolig storlek men inget man inte står ut med ... tar man en ny kanyl för varje märkning (en kostnad på typ 7 - 8 spänn inkl moms) så går det så smidigt och fort, så att det inte bör vara problem. och det man tatuerar en kanin med är ju inte alls lika tjockt.

Och tydligen definieras kaninen som sällskapsdjur enbart numera och ska märkas som ett sådant.

det jag funderar på är varför JBV drar alla kaniner över en kamm? vissa kaninraser är ju utan tvekan sällskapsdjur, däremot tycker jag inte att många mellanstora och stora raser i första hand borde ha den stämpeln. det är ju ursprungligen köttproducerande raser. om man väljer att ha en stor kanin som kel är det ju inget fel i det, men enligt min mening är de ju mer ett nyttodjur än ett sällskapsdjur. kan man inte ansöka om nån gräns mellan det ena och det andre? efter vikt eller nåt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #64 skrivet: 15 feb-09 kl 23:15 »
Man tatuerar inte kaniner med kanyler utan en tång med färdiga siffror och bokstäver som man skapar kombinationer med.
 Jag tycker fortfarande att man kunde skippa all märkning av allt annat än Genbankskaniner (jag är absolut inget fan av att märka kalvar och lamm heller, flyga på och sticka dom i öronen nästan det första man gör med dom >:(, men att märka djur för att kunna skönhetstävla med dom är ännu mer tveksamt :-\ När man faktiskt kan göra det utan märkning om man nu vill göra det...
 Kan inte Genbanken få bidrag av Jordbruksverket? Pengar till märkning av visst många kaniner/genbank eller särskilt utvalda stammar där fler behöver bevaras? Annars är det nog bara chip eller väldigt höjda priser fpå kaninungar som återstår...
                                               Mvh
                                            Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #65 skrivet: 15 feb-09 kl 23:25 »
När det pratades med jordbruksverket lät det inte alls omöjligt att få ut pengar från dom både för chiputrustningen och utbildningen av genbanksinnehavare. Ytterligare ett skäl till att jag anser chipmärkningen vara det bättre alternativet om man jämför med omärkt.
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 23:27 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Charlotte

• -
« Svar #66 skrivet: 15 feb-09 kl 23:29 »
När det pratades med jordbruksverket lät det inte alls omöjligt att få ut pengar från dom både för chiputrustningen och utbildningen av genbanksinnehavare. Ytterligare ett skäl till att jag anser chipmärkningen vara det bättre alternativet om man jämför med omärkt.
Men det låter ju jättebra! :)
           Mvh
       Charlotte

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #67 skrivet: 15 feb-09 kl 23:32 »
Man tatuerar inte kaniner med kanyler utan en tång med färdiga siffror och bokstäver som man skapar kombinationer med.

jo, det vet jag. men taggarna eller vad du vill kalla det för som sitter på tången, är mindre tjocka. det var det jag ville ha sagt. att man inte tatuerar med kanyler vet jag naturligtvis ...

And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #68 skrivet: 15 feb-09 kl 23:35 »
Vi får väl se.. Verkar som övervägande del av styrelsen lutar åt omärkt i nuläget. Jag är ju varken med där eller nån veteran inom genbanksarbetet så min åsikt verkar inte spela nån avgörande roll direkt :-\
Får köra mitt race sålänge o hoppas på det bästa möjliga av det som beslutas! Kanske blir ett spännande årsmöte i maj ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 15 feb-09 kl 23:43 »
För mig är nog de tänkbara alternativen:

1. Tatuering
2. Omärkt
3. Någon annan någorlunda krångelfri och ekonomiskt hanterbar metod
4. Lägg ner

Så om styrelsen föreslår omärkt är det OK. Om jordbruksverket finansierar chipsmärkning är det också OK. Sövning och veterinärbesök är inte OK.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #70 skrivet: 15 feb-09 kl 23:54 »
Kan göra ett tillägg till idén om omärkt med fotodokumentation: ska man göra detta bör man höja åldern på hur gamla kaninungarna ska vara när man säljer dom. En del av dom ändrar färgnyans, du kan inte med 100% säkerhet säga att den åtta veckor gamla kaninungen på bilden är samma som den tvååriga kaninen du har framför dig på bänken.

På bilderna: Sanduddens Abbe ca sex veckor och Sanduddens Abbe ca sex månader

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #71 skrivet: 16 feb-09 kl 08:10 »
Det beror på att kaniner inte har klövar. :P Får och kor får man till och med tatuera. Kaniner också om de skall användas till djurförsök. Tydligen gör det inte ont då.

Åh det e inte klokt!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #72 skrivet: 16 feb-09 kl 08:10 »

Sorry, 0,4 cm ska det vara  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #73 skrivet: 16 feb-09 kl 08:14 »
Kan göra ett tillägg till idén om omärkt med fotodokumentation: ska man göra detta bör man höja åldern på hur gamla kaninungarna ska vara när man säljer dom. En del av dom ändrar färgnyans, du kan inte med 100% säkerhet säga att den åtta veckor gamla kaninungen på bilden är samma som den tvååriga kaninen du har framför dig på bänken.

På bilderna: Sanduddens Abbe ca sex veckor och Sanduddens Abbe ca sex månader
Och jag som haft kaniner i nästan 20 år kan inte se likheten, hur ska då en lekman kunna göra det  ??? >:(

Charlotte

• -
« Svar #74 skrivet: 16 feb-09 kl 09:32 »
Fast jag fattar inte riktigt var ni får ifrån att man får tatuera får och kor? Får man det?!? Och varför skulle man göra det?
Problemet är väl att tatuering räknas som ett operativt ingrepp som kräver sedering och ska utföras av veterinär? Vi får ju fortfarande tatuera kaniner, men det blir svindyrt och krångligt :(
Operativa ingrepp på försöksdjur får göras av utbildad personal, förhoppningsvis sederar man dom också när det krävs.
 Fotodokumentation kan bli krångligt, det håller jag med om, jag har haft kaniner som sett väldigt olika ut beroende på om det är sommar eller vinter...
                                                Mvh
                                             Charlotte

Attes matte

• Jämtland
Sv.
« Svar #75 skrivet: 16 feb-09 kl 09:40 »
För att dra fler paralleller till andra djurslag... Skära ur stora bitar ur öronen på renar får man göra utan annan utbildning än att nån har visat hur man skär sitt eget märke. Och det är det ingen byråkrat som ifrågasätter, för så har lapparna alltid gjort. Öh... Va!?
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #76 skrivet: 16 feb-09 kl 09:43 »
Vad jag vet är bestämmelsen från jordbruksverket
att nötkreatur ska vara öronmärkta med öronlappar (i båda öronen).
Så kor får inte vara tatuerade vad jag vet.
//E
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #77 skrivet: 16 feb-09 kl 11:06 »
Fast jag fattar inte riktigt var ni får ifrån att man får tatuera får och kor?

Nä, riktigt så var ju inte diskussionen. Vi jämförde bara tjockleken på det som gick genom öronen på får och kor när de får sina märkningar med det som sitter på tången när man tatuerar kaniner.

Torparmaja

« Svar #78 skrivet: 16 feb-09 kl 11:07 »
Hejsan! Det här svaret fick jag idag..

"Vi kommer att ansöka hos Jordbruksverket om att inte märka kaninerna. De ska få nummer som tidigare som ska skrivas på genbanksintyget och sedan ska kaninen beskrivas mer noggrant än vad vi hittills gjort. Om någon vill märka hos veterinär eller med chips går det bra, men det blir inget krav (om det går som vi tänkt oss)."

Mvh Emil

jag hann inte läsa igenom allt i tråden, MEN: om jag säljer ett (ungt, född detta år) kanin som är märkt -måste jag då bevisa VEM som har märkt det ?  ;D
Måste jag ha räkningen ifrån veterinären för att bevisa att det inte var jag själv som gjorde det ?

TVÅ: om jag har en egen avkomma som jag vill behålla själv och öronmärker det för att kunna skilja ur det frå mina andra kaniner -hur kommer mydigheterna att veta det ?

och slutgiltigen: vad är straffet om jag fortsätter märker mina kaniner själva?
-Att jag blir anklagad för djurplågerie och inte få ha kaniner längre ?
Som såna som missköter sina djur ?

Detta med foto och att beskriva dom är trams, det går inte alls, kanske med skäckar och japantecknade, men inte med harfärgade, svarta, osv..

jag har en gubbe, Tack.

Charlotte

• -
« Svar #79 skrivet: 16 feb-09 kl 11:23 »
Lilla Sophie:
Det beror på att kaniner inte har klövar. :P Får och kor får man till och med tatuera. Kaniner också om de skall användas till djurförsök. Tydligen gör det inte ont då.
Jag har aldrig hört talas om kor eller får som är tatuerade, därför undrade jag.
 Det skulle vara bra OM man fick göra det och slippa märken som fastnar osv.
Det är väl inte helt otroligt att klövdjur (inkl renar) kommer att märkas med chip som kan läsas på avstånd i framtiden... Såna öronmärken finns ju redan.
                                                 Mvh
                                               Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare (1 dolda)
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser