Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redesbrist och tjafsmostrar  (läst 2606 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Redesbrist och tjafsmostrar
« skrivet: 06 feb-09 kl 09:11 »
Jag har på sista tiden haft 4 värpande hönor och 4 unghöns. Till dem har jag 5 reden, placerade 3+2 i grupper. Likvärdigt inom resp grupp.

De 4 hönsen har haft sina favoritställen. De två dvärghönsen har föredragit ett av de större, högre placerade redena, där de tagit kölapp och värpt en och en. De två större hönsen har tryckt in sig tillsammans i ett av de mindre redena.  ::)

Nu har den första av unghönorna blivit höna och börjat värpa. Plötsligt är det ett jäkla tjafs i hönshuset, för alla 5 värpande hönorna skall absolut ha samma rede så det blir kö. Bara två av dem kan värpa ihop, de andra vill värpa en och en. Ena dagen det ena redet  som ALLA skall ha, andra dagen det andra. Och de måste picka på varandra om det är någon där och värper när de ska dit, och de är värpnödiga och irriterade och springer och tutar som ankor om det är någon av högre rang i redet, eller om de blir bortjagade av nån som tror att hon bestämmer just då.  ;)

De övriga tre redena är rena och fina de med, har redägg, och är i mina ögon identiska med de andra två.

Har ni något kardinaltips hur man kan få dem att nyttja fler reden? Jag har tre unghöns till som skall börja värpa vilken sekund som helst. Vi vill ju inte att någon höna spricker eller nåt för att favvoredet den dan är upptaget... ::)

Lycka

• Ångermanland
SV: Redesbrist och tjafsmostrar
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 09:17 »
Ha ha
De är roliga hönor.
Mina har ett fint rede från Högberga.
Vi sänkte det för att det satt för högt.
Har kollat varje dag men inget ägg, trodde att de fortf. pausade.
Vad hittar jag jo äggen ligger under redet.
Det är mysigt därunder.
De skulle lika bra kunnat ha en vanlig låda på väggen, när de iaf ska värpa under. ;D
Hedemorahöns

taccotad

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 10:56 »
För våra höns verkar inte redet duga. Vi har gjort om det några gånger, höjt taket, sänkt taket, breddat, hängt högt upp, lågt ner, satt det på golvet. Dom vägrar! Satte sedan in en gammal tidningskorg och fyllde med halm, där lägger två av dom ägg. Sen satte jag in ytterligare en gammal vedkorg med halm i, där värper den tredje hönan. Vårt fina rede som vi gjorde så snyggt efter konstens alls regler...används inte. Har aldrig ens sett en höna där....jo en gång, när jag satte dit en av dom men hon flaxade upprört iväg. Herregud, inte kan man väl sitta där inne.

Såå...jag har väl inga bra tips tyvärr...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 11:41 »
Vi har tre reden, hade från början bara fem hönor och då var hönshuset mindre, ena redet av de tre blev naturligt lite mörkare eftersom det satt i hörnet, det var favoritredet då.

Sen skaffade vi tio hönor till och byggde till hönshuset, men vi lät det bli som en tvårummare, dvs, det gamla hönshuset var ett inre rum, och det gamla fönstret som var där satte vi nät i för att det inte skulle bli helmörkt och så en nätdörr som kan stängas om man t ex har kycklingar kan de vara därinne.

Tanken har hela tiden varit att bygga fler reden även i det nya rummet men det har inte blivit av än. Jag får ta och göra det nu till våren när de (förhoppningsvis) värper lite mer, just nu är det ingen jättefart, jag får tre-fem ägg om dagen, på fjorton hönor.

Men till saken, så har ombyggnationen gjort att alla tre redena ligger ganska lika mörkt, och nu är inget rede favoritrede, dvs vilket som helst kan användas, bara det att första värpande höna för dagen anger 'dagens rede' sen lägger nästa alla sina ägg där, det kan hända att ett eller två läggs i annat rede men oftast hamnar alla i samma rede....

Jag har inga redägg än, tänkte skaffa, jag la in en fin rund ljusgrå sten i hönsäggstorlek i ena redet sålänge, men det tycks inte hjälpa nämnvärt...

Så det enda jag kan komma på är att försöka få alla redena lika mörka, kanske är det så att de två favoritredena dina hönor har nu är de som ligger mörkast?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 14:10 »
Man kanske får sätta upp en baldakin,
för att få mysfaktor på redena. ;)
Hedemorahöns

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 07 feb-09 kl 16:15 »
Rakadero! Ett enkelt sätt att få redena lite mörkare och mer åtråvärda är att måla insidan på redena med en mörk färg. Det gör rätt stor skillnad faktiskt, mina reden är vita på utsidan och faluröda inuti.

Själv blev jag så glad häromdagen, då min unghöna Mini-Lisa efter att ha lagt några ägg i torven helt plötsligt lagt sig i ett av de omflyttade redena och värpt! Vet att tuppen var och pockade och ivrigt visade henne redet precis när hon började lägga sina första ägg!  Sen var det jag som strulade till det lite för henne genom att flytta upp redena på en hylla, för att få mer fri golvyta... Men nu funkar allt som det ska!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-09 kl 16:51 »
Bra tips :D
men mina från Högberga är mer mörka än ljusa.
Det till de stora är vita inuti
ska nog måla en mörkare färg i sommar ,
då jag putsar upp dem.
Vinrött vore väl flott.
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 19:44 av Lycka »
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 17:31 »
Ja, jag har tänkt på det där, mina reden är inte målade alls som det är nu, utan i ljus furufärg...

Jag tänkte måla dem i vår när jag bygger fler och storstädar i hönshuset, då får det bli en mörk färg inuti!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 21:05 »
Häng en gardin framför redena, det gillar mina tjejer  :-*
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 00:07 »
Häng en gardin framför redena, det gillar mina tjejer  :-*

Eller en rullgardin!! Då kan dra ner när de vill!  ;D ;D

Johanna - glad o trötter efter en låång taccoo-kväll ;)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

sallyomolly

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 feb-09 kl 13:15 »
Ja, jag har tänkt på det där, mina reden är inte målade alls som det är nu, utan i ljus furufärg...

Jag tänkte måla dem i vår när jag bygger fler och storstädar i hönshuset, då får det bli en mörk färg inuti!

Superfina!

Rakadero, dina reden är så stadiga att jag tror hönsen kan även använda dem som skyddsrum ;D De håller nog för både storm och krig ;)

yezzika

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 08 feb-09 kl 19:19 »
Jag har två reden till mina 3 New Hampshirehönor.
I början när bara 2 av de 3 värpte så la de så snällt äggena i något av redena,
de växlade mellan höger & vänster rede,
men när även den tredje hönan började värpa så fick tydligen inte alla plats eller vad de nu kom fram till så en värpe på golvet under/framför redena.
Nu har de, hönorna, kommit fram till att detta att värpa på golvet är ju en ypperlig idé, så nu lägger alla 3 på golvet  ::)
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #12 skrivet: 08 feb-09 kl 20:44 »
Nu har de, hönorna, kommit fram till att detta att värpa på golvet är ju en ypperlig idé, så nu lägger alla 3 på golvet  ::)

Självklart  ::) ::) eller...

Mvh
Johanna

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 09 feb-09 kl 22:50 »
Nu har alla unghönsen börjat värpa - och igår hade de spritt ut sig mer, då de som sist börjat värpa värpte i de tidigare oanvända redena. Saken är biff! tänkte jag.

Idag var det kö - 7 ägg i ett rede, 1 ägg i ett annat, och tre tomma, fina reden.  ::)
De går omkring och tjuter och tutar som värsta ankorna när de blivit bortjagade ur favotitredet av någon annan.

torpmalin

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 18 feb-09 kl 11:59 »
Haha, är en helt nybliven hönsintressent, som ska/vill skaffa höns till sommaren. Inte trodde jag att höns va så personliga!!?? Håller på att skratta ihjäl mig emellanåt, när jag läser alla "hönshistorier" Vilka underbara individer det verkar vara!!!! ;D ;D
"It takes one, to know one"

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #15 skrivet: 21 feb-09 kl 08:44 »
Härligt att höra att det finns fler som har tokhöns. Här har vi 6 st och lika många reden men nog fasen ska de stå och köa till ett och samma!  ;D ;D
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

taccotad

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 09:47 »
Gud vad roliga dom ser ut när dom står på kö! Nu har vi tre stycken hönor som vill lägga ägg i samma rede. Igår låg där en som var väldigt långsam och de andra två stod riktigt och knep och såg irriterade ut. Stackars höns, där finns ju bara 6 andra ställen där dom kan lägga sina ägg på. Tillslut gav den ena upp och sprang äggnödig ut till baksidan av stallet och la ägget i vår spånförvaring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser