Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ hönshus  (läst 4030 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
alternativ hönshus
« skrivet: 02 feb-09 kl 22:57 »
hej på er....

funderar på en alternativ lösning på hönshus vad tror ni om det följande.....?

stomme av trå.. typ 3mx2m med 45 graders vinkel tak

klädd med frigolit isolering skivor ( vilken tjocklek?)

klädd med träskivor på insidan

fönster och ventilation installerad

trä golv

detta lösning fungera bra till bin så varför inte till hönsen?

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: alternativ hönshus
« Svar #1 skrivet: 02 feb-09 kl 23:03 »
Låter bra. Förstår inte vad det är som är så "alternativt" med det, då det låter som ett vanligt hönshus.  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 23:23 »
hej,

De flesta ritningar jag har sett har trä överallt och ingen isolering... tänkte bara "kill two birds with one stone" Jag glömde att tilllägga att den ska stå på ben så att hönsen inte pickar sönder den på utsidan....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 02 feb-09 kl 23:33 »
hej,

De flesta ritningar jag har sett har trä överallt och ingen isolering... tänkte bara "kill two birds with one stone" Jag glömde att tilllägga att den ska stå på ben så att hönsen inte pickar sönder den på utsidan....

mvh

Jonathan

Åh, jag missförstod dig. Du ska alltså inte ha trä på utsidan? Jag trodde du skulle ha trä både utanför och innanför frigoliten.

Jag kan inte direkt komma på något skäl till att inte ha det, men jag har å andra sidan ingen koll på hur väderbeständigt frigolit är. Men det funkar ju som du säger för bikupor. Förmodligen blir dock isoleringseffekten något sämre utan trä på utsidan. Men nu spekulerar jag bara, jag får låta någon med mer kunskap svara på det! ;)

Att ha trä på utsidan, sedan isolering, och sedan någonting som täcker isoleringen på insidan, t ex trä, är ganska vanligt. Flera på forumet har det.

Att ha hönshus på ben är även det ganska vanligt. Det har vissa fördelar, som att hönsen kan gå in under det när de går ute, och att det blir svårare för rovdjur att nå hönshuset.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

chili

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-09 kl 18:56 »
Hur väderbeständig är frigoliten? Jag känner mig skeptisk till att det håller någon längre tid, men jag har ingen erfarenhet av det som ytterbeklädnad.

Jag skulle sätta vindskyddsplast innanför frigoliten för att minska risken för drag.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 21:32 »
Frigoliten smulas och kläs med grön sörja, i alla fall när den står våt, som till flytelement. Frigolit som hamnar i naturen gulnar och ser trist ut efter en säsong. Inte heller tror jag det är nyttigt för hönsen att få det i sig. I alla fall mår inte hundar bra av det.

Vad är vitsen med enbart frigolit? Jag förstår det inte. Trä som är så rätt tycker I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 03 feb-09 kl 22:05 »
Inte heller tror jag det är nyttigt för hönsen att få det i sig. I alla fall mår inte hundar bra av det.

Nu skulle det ju stå på pinnar, utom räckhåll för nyfikna hönenäbbar...

Vad är vitsen med enbart frigolit? Jag förstår det inte.

Om det nu hade räckt, så hade han ju faktiskt sluppit en hel del jobb.  :)

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 04 feb-09 kl 21:45 »
hej,

det funkar bra till bina... bara man täta springorna och måla. På insidan i hönsrummet kommer jag att klä den med träskivor... vitsen med frigolit är just vikten.... och kostnaden förstås!!. den är lätt flyttbar om jag nu vill göra så. ett enkelt trästomme klädd med 100mm isoleringsskum(inte frigolit) borde väl isolera rätt så bra... även taket ska vara klädd i isoleringsskum och sen ska jag sätta ditt shingles. Det blir lite pussel med fönster och dörr men jag tror att frigoliten kommer även att isolera mot oljud då vi bor rätt nära en skoter led.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 11:03 »
Det är ett vanligt hönshus, fast utan ytterpanel, du kan bygga det, och sen när frigoliten blir algbemängd kan du tvätta tills du tröttnar och lägga på panelen.

Att du har det på ben, är bra (jag har det oxå) det är fin skuggplats och de behöver inte gå in vid minsta skur, samt att hönsgården blir lite större.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 18:00 »
Hönor kan flyga, och vill du inte att de ska komma åt frigoliten måste du ju hägna in dem från själva huset.
För hönor är påhittiga, och frigolit är gott!!
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 18:23 »
Min frigolitkupa (för bin alltså) funkade inte bra. Småfåglarna gillade att picka i sig frigoliten så man får nog vara beredd att byta efter 5-8 år. Jag är tveksam till att det skulle vara någon större lönsamhet i att vara "dumsnål" och tvingas lappa o reparera hela tiden.  :-\
 :P Nä, det tar nog både mera tid och pengar. Jag skulle inte göra det.  :P

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 09 feb-09 kl 23:44 »
Hönor kan flyga, och vill du inte att de ska komma åt frigoliten måste du ju hägna in dem från själva huset.
För hönor är påhittiga, och frigolit är gott!!

Räcker det inte bara att pinnarna som huset står på är tillräckligt långa?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 feb-09 kl 13:18 »
Det är alldeles för tätt matrial. Blir kondens även fast du har ventilation.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 feb-09 kl 13:31 »
Det är alldeles för tätt matrial. Blir kondens även fast du har ventilation.

Beror på hur man bygger!   Jag har alltid haft torrt i mina, ströet på golvet ställer snarare till med damm. Jag har ganska tunt med strö och byter ofta, det är lätt när hönshusgolvet är på stolpar, man kan stå upp, behöver inte ens gå in, utan gör det genom dess fönster.
(Mina hönshus är på ca 2kvm och hyser aldrig mer än 5-8 höns var).

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 11 feb-09 kl 06:33 »
Beror på hur man bygger!   Jag har alltid haft torrt i mina, ströet på golvet ställer snarare till med damm. Jag har ganska tunt med strö och byter ofta, det är lätt när hönshusgolvet är på stolpar, man kan stå upp, behöver inte ens gå in, utan gör det genom dess fönster.
(Mina hönshus är på ca 2kvm och hyser aldrig mer än 5-8 höns var).

Hur lite är ett tunt lager? Jag har 300L strö/1bal/87kr på mina 3 m2. (minns dass i befintlig bodlänga) Ser det som en god isolering mot betongplattan direkt på mark. Det är torrt och fint och dammar inte mer än förväntat. Jag mockar dagligen och det är ju gjort i en handvändning när snudd på allt hamnar på gödselbingen. Jag la dit det i mars -08 första gången och bytte sen i september och december. Sista gången mest för att det var bra väder för att få det gjort. Med facit i handen: lysande! för nu med all snö hade det varit besvärligare. Nu blir nog nästa byte i Påsk!?

Mina hönor går ut varje dag till 99%!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 11 feb-09 kl 11:53 »
Hönshuset är bottenisolerat, så ströet har inte den uppgiften. Jag strör med torv och lagret är några centimeter.
Tömmer allt  ca en  gång i veckan. 

Jag har det sedan som gödsel.

Hur lite är ett tunt lager? Jag har 300L strö/1bal/87kr på mina 3 m2. (minns dass i befintlig bodlänga) Ser det som en god isolering mot betongplattan direkt på mark. Det är torrt och fint och dammar inte mer än förväntat. Jag mockar dagligen och det är ju gjort i en handvändning när snudd på allt hamnar på gödselbingen. Jag la dit det i mars -08 första gången och bytte sen i september och december. Sista gången mest för att det var bra väder för att få det gjort. Med facit i handen: lysande! för nu med all snö hade det varit besvärligare. Nu blir nog nästa byte i Påsk!?

Mina hönor går ut varje dag till 99%!

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #16 skrivet: 14 feb-09 kl 11:09 »
Räcker det inte bara att pinnarna som huset står på är tillräckligt långa?
Om de flyger? Hur högt ska du ha det?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 14 feb-09 kl 13:45 »
Om de flyger? Hur högt ska du ha det?

Inte pickar de väl i flykten?

Det skulle vara om de flyger upp på taket i så fall... Så man får kanske se till att det hamnar två meter över marken i alla fall...

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
sayerbýr, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser