Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idder kring eltillverkning?  (läst 3799 gånger)

Jan M Hedlund

• Gäst
Idder kring eltillverkning?
« skrivet: 21 okt-05 kl 18:21 »
Jag vill gärna tillverka el på något sätt, helst 230V, med hjälp av ved och spån som jag har riklig tillgång på, eftersom några här verkar insatta i detta ämne så vill jag få massor med tips skriv här eller maila hedlund30@spray.se
« Senast ändrad: 21 okt-05 kl 18:22 av Revolution »

Wolverine

• Gäst
Re:Idder kring eltillverkning?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-05 kl 19:17 »
Tja, köp en stirlingpanna alt. separat motor. Tyvärr vet jag inte om de säljs i Sverige,  i Tyskland går det i.a.f. att köpa kompletta pannor.

Har bara uppgifter om en panna som ger 2kW - 9kW el, och 8kW - 26kW värme, fast den eldas med naturgas. Vattenfall AB (Vattenfall  Utveckling AB)provade en stirlingpanna under en längre tid i deras laboratorieanläggning i Älvkarleby. Hör med dem om adresser, tror att personen som höll i försöket är självförsörjande med solceller och stirlingpanna.

http://www.stirling-engine.de/engl/index.html

Kolla den andra tråden!

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=53;action=display;threadid=522;start=0

Tillägg: Det är alltså en motor som fångar uppvärmen och sätter snurr på en generator. En Stirlingpanna(motor + panna)ger både el och värme, vilket egentligen är ett litet kraftverk!
« Senast ändrad: 22 okt-05 kl 00:06 av Jordlöpare »

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser