Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Platt garagetak  (läst 13234 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Platt garagetak
« skrivet: 31 jan-09 kl 23:26 »
Ett gammalt problem har börjat bli akut: att bygga om ett fallfärdigt garage vid ett gammalt hus i Västerbotten.

Huset är byggt 1936, trähus med betongkällare. I början av 50-talet byggdes ett garage i källarplan bredvid huset, betongplatta som ligger någon dm under det gamla källargolvet - så lågt man kunde komma med hänsyn till nivån på befintlig avloppsledning och dränering. Väggarna murade av lättbetongblock, och taket utgörs av ett gjutet "betongtråg", som är fyllt med krossad lättbetong för isolering och därefter täckt med en tunn betongplatta. Översidan av taket ligger i nivå med golven på bottenvåningen i huset, så det kan användas som altan. Dräneringen runt huset gjordes om i mitten av 70-talet, och det var uppenbarligen ett fuskjobb.
Jag har för mig att måtten på garaget är ungefär 4,5 x 9 m.

Garagetaket har åtminstone så länge jag minns alltid varit mer eller mindre otätt, troligen är lättbetongfyllningen genomblöt och fyller ingen funktion alls som isolering längre. En viss förbättring har märkts på senare år när garagetaket har täckts med presenningar eller korrugerad plast över vintrarna. Lättbetongen i väggarna är mer eller mindre sönderfrusen och vittrad på den del som sticker upp ovan jord, och på senare tid har väggen vid garageporten börjat röra på sig. Troligen beror det också på ständigt genomblöta väggar att de gamla fönsterkarmarna ruttnade bort så att fönstren fick ersättas med inmurat betongglas någon gång på 80-talet. Det är definitivt mer än hög tid att riva det där garaget och bygga något annat istället.

Nåja, ska man nu bygga om det där så är vissa saker självskrivna. Betongplattan är i bra skick och ligger perfekt stilla i förhållande till resten av källaren, så den får vara kvar som den är. Man får gräva upp runt garaget (och runt resten av huset för att göra om dräneringen på samma gång), då passar man nog också på att markisolera runt omkring. Det gamla garagetaket, väggar och port är bara att riva bort och göra sig av med.
Nya väggar bygger man nog lämpligen upp av lättbetong- eller Lecablock, på ungefär samma sätt som de gamla.

Men takkonstruktionen blir ju ett problem.
Kraven är följande: Konstruktionen ska klara 4,5 m spännvidd. Översidan ska vara plan och kunna användas som altan. Alltsammans ska vara så tunt som möjligt, så att man har en chans att få dräglig takhöjd i garaget. Tillräckligt isolerat för att man med måttlig energiförbrukning ska kunna hålla frostfritt i garaget hela vintern och komma upp i dräglig arbetstemperatur 10-15 °C vid behov. Helst så pass brandsäkert att det klarar en mindre bilbrand eller liknande utan att taket rasar in eller branden bryter igenom och hotar resten av huset. Till sist ska den naturligtvis vara någotsånär enkel och billig att förverkliga.

Någon som har några bra idéer?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Platt garagetak
« Svar #1 skrivet: 01 feb-09 kl 00:35 »
Hur tjockt är taket idag?
Hur långt har du mellan golv och tak idag?

Om det inte sviktar så kan det vara lämpligt att bygga det på motsvarande sätt.
Man kanske borde öka antalet reglar om CC är långt.

Brandskyddet borde vara en brandhämmande isolering och gips.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 01:06 »
Taket är minst en halvmeter tjockt, och takhöjden har jag för mig är omkring 2,10 m. Om man kör in en kombibil och öppnar bakluckan brukar det vara på gränsen att den slår i taket.

Skogsvilde

• -
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 01:38 »
Då borde det fungera om du tar bort det som finns idag och ersätter det med grova reglar med CC på högst 60 cm evt tätare..
Detta täcker du med spåntad plank...
På detta lägger du ett tätskickt av asfaltpapp. och ovanpå detta en lätt demonterbar trall, så du kommer åt att reparera vid behov.

Gör gärna en beräkning på hur hög den maximala vikten kan bli på taket för att bestämma hur höga reglarna ska bli samt avståndet mellan dessa.

Eller så öppnar du upp toppskiktet på taket och tömmer ut den fuktiga lättbetongen och ersätter den...  På med nytt toppskickt och sen på med ett tätkikt av med asfalt... 
Sen golvtrall såm däck..

Men inte nödvändigtvis.

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 01:49 »
Då borde det fungera om du tar bort det som finns idag och ersätter det med grova reglar med CC på högst 60 cm evt tätare..
Detta täcker du med spåntad plank...
På detta lägger du ett tätskickt av asfaltpapp. och ovanpå detta en lätt demonterbar trall, så du kommer åt att reparera vid behov.

Gör gärna en beräkning på hur hög den maximala vikten kan bli på taket för att bestämma hur höga reglarna ska bli samt avståndet mellan dessa.

Eller så öppnar du upp toppskiktet på taket och tömmer ut den fuktiga lättbetongen och ersätter den...  På med nytt toppskickt och sen på med ett tätkikt av med asfalt... 
Sen golvtrall såm däck..

Vore det inte en ide att bygga med ett lätt fall om han ändå bygger upp ett trallgolv ? Så slipper man hotet stillastående vatten innebär
En god vän men en usel kärlek

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 14:09 »
Vore det inte en ide att bygga med ett lätt fall om han ändå bygger upp ett trallgolv ? Så slipper man hotet stillastående vatten innebär

så rätt så...     :)
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 22 jun-09 kl 12:56 »
Nu verkar det som om folk har ändrat sig och det gamla garaget ska vara kvar och "livstidsförlängas" i stället för att byggas om helt och hållet.

Det grävs nu för att göra om dräneringen runt resten av huset, tanken är att gräva upp även runt garaget och isolera den del av väggarna som ligger under jord med 100 mm cellplast + platonmatta. Garagetaket ska täckas med plåt och väggarna ovan jord isoleras utvändigt med 100 mm cellplast, förmodligen blir det plåt utanpå cellplasten. Den gamla garageporten m/1952 (inåtgående slagport av trä) byts ut mot en modern slag- eller vipport.

Pong

« Svar #7 skrivet: 22 jun-09 kl 16:32 »
Platta tak måste vara ett av det dummaste på garage och villor. Man kan ju fråga sig varför tak här i nordeuropa har sadeltak på hus, att det är för vattenavrinning kan väl inte funkisarkitetkerna tänkt på. Mögelskador, det är ju jävligt funktionellt. Här i trakten är det ganska vanligt med platta tak på garagen som då byggdes på 70-talet, det var väl trendigt, samtliga förbannar sig nu för denna dumhet.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 jun-09 kl 16:41 »
Platta tak ska undvikas!   PHULT dessutom.

I Lund lägger man ner mycket pengar på att renovera ett "arkitektritat" hus byggt medplatt tak och mycket glas. Ruttnar så att det behöver restaureras vart 10:onde år. Men arkiteketen var ju känd (i allafall i kretsar med påverkansmakt).

Helt enkelt ett skjul.

Är ingreppet och övriga omständligheter sådana att det är bäst att behålla så får man kanske behålla det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

« Svar #9 skrivet: 22 jun-09 kl 17:22 »
Platta tak ska undvikas!   PHULT dessutom.

I Lund lägger man ner mycket pengar på att renovera ett "arkitektritat" hus byggt medplatt tak och mycket glas. Ruttnar så att det behöver restaureras vart 10:onde år. Men arkiteketen var ju känd (i allafall i kretsar med påverkansmakt).

Helt enkelt ett skjul.

Är ingreppet och övriga omständligheter sådana att det är bäst att behålla så får man kanske behålla det.

Arkitekter, ;D, kusinen anlitade en arkitekt. Dennes förslag var att slå ut 3-4 väggar. Bra idé, tyckte kusinen som inte heller har så mycket praktiskt vett, så snickarn kom dit. Jaha, slår ni ut väggarna här så ramlar taket ihop. Ojdå, så arkitekten. Förutom att de inte verkar ha några baskunskaper i husbyggande så kommer de konsekvent med likadana hustyper, betongblock med med stora fönster som ser ut likadant som ett annat arkitektritat hus. Sedan så ha de mage att komma och säga att resten av befolkningen inte har någon smak. Man kan ju undra vilken smakfostringsanstalt de svenska arkitektutbildningarna egentligen är.

Men några direktkontakrer själv har jag inte haft med arkitekter har jag inte haft, så jag kan inte säga så mycket, men klåpare verkar det iallafall vara.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 22 jun-09 kl 23:01 »
Den enda arkitekt jag har haft någon större erfarenhet av har fått sin utbildning i Syrien, men han jobbar inte som arkitekt i Sverige utan driver en lunchrestaurang där jag åt dagligen i närmare 10 års tid. Den syriska arkitektutbildningen är tydligen från början till slut en konstnärlig utbildning och där förutsätter man att arkitekten inte ska släppa ifrån sig några ritningar eller råd utan att ha samverkat med byggingenjörer som kan det praktiska, känner till hur regelverken ser ut osv.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 00:13 »
Som gammal plåtslagare har jag bara en sak att säga. Falsad slätplåt. Kostar några kronor att få på plats men håller tätt i minst 25 år.
Min bästa ägodel är min vedspis!

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 28 jun-09 kl 09:59 »
Falsad slätplåt och minst 10 graders lutning på taket.  Ge upp tanken på altan. Så skulle jag göra.

Det här är nu bara min personliga åsikt men det där platta taket lär ni inte få tätt innan ättlingarna era sätter potatis mitt i Västerkvarken......om ens då;)

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 28 jun-09 kl 10:14 »
Eller "falsad slätplåt och minst 10 graders lutning på taket", och ett trädäck ovanpå?
Kanske opraktiskt, hursomhelst måste det vara lätt att ta bort trallen i sektioner för att göra rent inunder.
Det borde funka med korrugerad plåt också - billigare.
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 10:22 av Foppas fot »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 28 jun-09 kl 13:10 »
Nu när det är bestämt att det gamla garaget ska vara kvar tills vidare, så får man nog finna sig i att taket fortsätter att vara platt (det lutar faktiskt litegrann, men många grader är det inte).
Korrugerad plåt + trall känns som om det blir alldeles för tjockt med tanke på befintlig dörr ut till altanen, så det får nog bli slät plåt och man får ta det arbete som behövs för att få den på plats. Med en trall på den så blir det ändå en måttlig höjning av dörrens underkant + tröskel.

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 29 jun-09 kl 16:29 »
Korrugerad plåt kräver större taklutning än falsad plåt. minst 15 grader eller någonting i den stilen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 29 jun-09 kl 16:35 »
Korrugerad plåt kräver större taklutning än falsad plåt. minst 15 grader eller någonting i den stilen.

Man behöver använda tätningremsor eller nåt liknande vid liten taklutning.

http://www.plannja.com/templates/PageW____1861.aspx

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #17 skrivet: 01 jul-09 kl 21:58 »
Som jag nämnde i mitt förra inlägg så kan man glömma allt annat än dubbelfalsad slätplåt på platta tak.
Korrugerad plåt, även med tätningslist och dubbel överlapp håller inte tätt.
Tro en som jobbat med detta i 35 år
Ett av problemen är utöver skarvningen även infästningen.
Korrugerad plåt måste man göra hål i för att kunna fästa.
Detta gör man inte med slätplåt.
Den fästes med fästbleck i falsen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 09 aug-13 kl 22:41 »
Nu har det här gamla projektet dammats av igen. Några nya idéer om lämpliga takkonstruktioner?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 09 aug-13 kl 22:55 »
Nu har det här gamla projektet dammats av igen. Några nya idéer om lämpliga takkonstruktioner?

Polyetenduk och torv/jord ovanpå? Tar du tjock duk som används till deponier/vägbyggen och pissbrunnar, och skyddar den från solen, så håller den mer än 100 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser