Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitkål till Kaninen?  (läst 5035 gånger)

LasseDalom

• -
Vitkål till Kaninen?
« skrivet: 31 jan-09 kl 21:12 »
Det ligger ett vitkålshuvud kvar i kylen som vi ej använt. Jag tänkte börja ge kaninen lite av det men min sambo tror att det "ej är bra för dem". Går det bra och ge vitkål till kaninen?  (huvudsaklig mat just nu, hö, pinnar o vatten, förstärkning av äpplen, morot o havregryn)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
SV: Vitkål till Kaninen?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 21:13 »
Undvik kål till kaniner. Deras magar mår inte bra av det.
Höns, stickning och pelargoner

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 21:15 »
Jag har gett det till kanin när jag var liten... var inget fel med det då i alla fall... Jättegott tyckte hon!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 22:33 »
jag kan tänka mig att de får gaser av det. fick i alla fall lära mig som liten att kaniner och marsvin inte bör äta kål
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 31 jan-09 kl 22:41 »
Marsvinen jag hade fick alltid lite vitkål varje dag, jag fick lära mig att dom behövde det för sitt Cvitaminbehov. Kaniner som inte är gnagare har väl annan matsmältning och är känsligare, lite kål klarar dom om man vänjer dom riktigt försiktigt. 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-09 kl 22:56 »
Mina niner får vitkåk o rödkål om det finns hemma, morot givetvis, äpple om det råkar hinna bli mjukt.

Annika

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 00:14 »
kaniner är väl också gnagare ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 00:35 »
Nej, kaniner är inte gnagare. 
http://web.telia.com/~u31129515/avel%20&%20kanin/k.allmant.htm       
   Mvh Charlotte 
« Senast ändrad: 01 feb-09 kl 01:05 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 01 feb-09 kl 01:10 »
 :o

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 08:11 »
Ge bort vitkålen till någon som har marsvin, deras matsmältningssystem klarar bättre av vitkål än kaniner gör. Kaniner klarar säkert små mängder men varför ta risken? i värsta fall sitter du med en uppsvälld kanin som sprängs invärtes eller dör av kvävning för att de svullna tarmarna trycker på alla inre organ.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Helle-Mari

• -
« Svar #10 skrivet: 01 feb-09 kl 12:54 »
Jag har ochså fått lärt mig att kål inte är bra för kaniner. Pga gasbildningsrisken....som kan leda till en plågsam död.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 01 feb-09 kl 18:34 »
skumt...  :P vi har alltid gett vitkål till våra kaniner, under typ 15 år. Har aldrig fått några problem, men det kanske är olika mellan individer, eller beroende på ursprung huruvida de tål kål. En del säger att man inte ska ge kaniner morötter heller så...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 01 feb-09 kl 20:18 »
Har också hört att man ska undvika kål, dels för att de kan få ont i magen då och dels för att det ska ge smak på köttet om man har produktionsdjur för slakt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 01 feb-09 kl 20:34 »
skumt...  :P vi har alltid gett vitkål till våra kaniner, under typ 15 år. Har aldrig fått några problem, men det kanske är olika mellan individer, eller beroende på ursprung huruvida de tål kål. En del säger att man inte ska ge kaniner morötter heller så...

Som sagt,de kan vänja sig vid små mängder i sakta men säkert, men att ge en kanin 1 blad vitkål när den aldrig smakat det förr kan vara lika med döden om det vill sig illa. Morötter är vätskedrivande och ger kaniner diarré om de får de i större mängd eller för ofta. Annars är det ingen fara, allt med måtta ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 01 feb-09 kl 20:36 »
Har också hört att man ska undvika kål, dels för att de kan få ont i magen då och dels för att det ska ge smak på köttet om man har produktionsdjur för slakt.
Framför allt ger kål, rovor, betor, granris osv smak på slaktdjur och det vill man undvika, det blir en mkt obehaglig bismak.
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 08:39 av Kimma »

K@rin

• Närke
« Svar #15 skrivet: 01 feb-09 kl 22:03 »
Mina 2 sällskapskaniner får lite vitkål, äpple, morötter eller ibland banan som godis och c-vitaminer och mår alldeles utmärkt. Huvudfödan är dock hö och pellets.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 01 feb-09 kl 23:07 »
Framför allt ger kål, rovor, betor, granris osv smak på slaktdjur och det vill man undvika, det blir en mkt obehaglig bismak.

Näpp, inte betor!!! Mina käkar både rödbetor och foderbetor - smakar utmärkt!

(Ger inte du dina Betfor, för övrigt  ;) )?
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 02 feb-09 kl 08:38 »
Näpp, inte betor!!! Mina käkar både rödbetor och foderbetor - smakar utmärkt!

(Ger inte du dina Betfor, för övrigt  ;) )?

Sorry, gick lite snabbt där, jo jag ger mina betfor  ;)

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 02 feb-09 kl 15:10 »
Det var olika bud det, jag tror jag hoppar vitkålen tills vidare.   8)  För och vara på den säkra sidan.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 02 feb-09 kl 19:47 »
Kål är visserligen gasbildande men det är inga problem i små mängder. Lägg inte in hela vitkålshuvudet bara :)
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser