Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus som passivhus..  (läst 1946 gånger)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Växthus som passivhus..
« skrivet: 31 jan-09 kl 09:05 »
Gått / går i växthusplaner och det blir ju inget sånt där aluminiumtjafs.. utan mer en förlaga till mitt gamla i "engelsk stil" med tegelgrund, svarta fönster och ram..

Men.. funderar på en hjärtmur av sten, tegelstens vägg eller en vägg av trä kanske 30 - 40 cm tjock med kraftigt nät åt solsidan som man fyller med natursten.. på norrsidan av väggen kläs denna med isolering, vindpapp och panel. Resten av växthuset blir tjockt 8 mm englas som jag fått tag i.

Den oglasade väggen bör ju fungera som en hjärtmur och hålla kvar värmen i växthuset kalla nätter, kyyliga vår / höstdagar?

Funderar även på vattenburna slingor i den delen av växthuset som får gjuten platta samt under jordbäddarna.. som skall matas med vatten från vedpannan i huset.. då bör man kunna förlänga odlingssäsongen avsevärt.. är väl ljuset i fråga som är lite tok bara.. fram med snåla lysrör, fastmonterade..

Lekt vidare med tanken och på en del av taket funderar jag att lägga fast tak. dvs.. ej glas.. och där lägga solceller och solpaneler för varmvatten te växthuset och el som matas te batteribanken i stora huset...

Eller vad tror ni?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Växthus som passivhus..
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 16:08 »
Jag tror att du behöver energitillskott om du vill ha värme under den kalla årstiden. Passivhustanken är ju att man ska vara där och värma med kroppsvärme, matlagning etc.

Tror du är helt rätt inne men en liten panna därinne kommer att behövas samt extraglas vintertid (funkar med bubbelplast).

Du kommer iallafall att ha tomater in i oktober månad och kan börja odla i februari även utan tillskott om du använder dig av varmbänk (obränt gödsel).

Tummen upp för ditt projekt!

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Växthus som passivhus..
« Svar #2 skrivet: 01 mar-09 kl 18:13 »
Gammaldags "massiva" tegelstenar är utmärkta värmeaccumelatorer. Enligt gammal Viktoriansk-trädgårds kunskap skulle den samlade värmen under dagen hålla frostgrader borta under natten, inte alls dumt! -och speciellt frostkänsliga perenner planterades invid sådana murar i söderläge. Finns en halvtokig gubbe i Floda (Lerum) som klätt sitt tak med special takpannor av glas med luftspallt och värmeabsorberande väv som utomhusluft passerar genom- detta förvärmer luften till tilluften till hans frånluftsväemepump och sänker energikostnaderna.

-En tanke! Om man byggde växthuset med principen halvt sadeltak och hjärtvägg (högre norrvägg) i tegel!........hmmm? Om man förde kall utomhus luft mellan två skickt englas vid takfoten- in i en luftspalt i nock bildad av dubbel hjärtvägg av tegel, givetvis isolerad rejält mot norr sedan vidare ner mellan den dubbla hjärtväggen och in i växthuset via luftningar vid murens fot. Detta bör ge upphov till en nödvändig konvection i växthuset vid murens värmda del, söderläget, och hålla värmen i växthuset under natten då tegelmurer forsätter att avge värme. Frånluften får komma ut under takfoten efter att först passera en gallerspalt i växthusets södervägg och mellan dubbelt vertikala englas och på så vis delvis cirkulera på nytt i det soldrivna varmluft systemet.
.............Öhh! blev det tillräckligt "oklart?" Skulle eventuellt kunna kompleteras med solvärme-vaccumrör för åretrunt bruk! 

Detta kan låta rörigt men bör fungera om man vill förlänga sässongen. Det blir lite som ett fristående orangeri.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser