Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderleda?  (läst 18907 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
SV: Foderleda?
« Svar #100 skrivet: 05 feb-09 kl 18:54 »
Det pratas mycket om kraftfoder och jag pratade med en person som jag har träffat och som har texelkorsningar.Han sa att ha alltid (hela vintern) gav tackor och lamm kraftfoder  i olika vikter beroende på perioden,lammning eller slakt.

Jag personligen tycker det verkar lite konstigt,jag" struntar" i vilken tid det är jag håller noga koll på hullet hos djuren och ger vid behov kraftfoder.Visst vid högdräktighet och innan slakt på hösten blir det ofta lite kraftfoder ,men att säga att man alltid skall ge verkar snurrigt iallafall för mig.Det enda jag ger alltid på vintern är salt,mineraler och lite tallbark från nerhuggen ved och ett bra hösilage.
Det funkar bra för mig.

Lars   
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Charlotte

• -
SV: Foderleda?
« Svar #101 skrivet: 05 feb-09 kl 21:54 »
Alltid eller aldrig är förmodligen lika ovanligt, om man nu inte har väldigt dåligt eller väldigt bra grovfoder... Det kan ju vara så att han du pratade med hade misslyckats med skörden? Eller så har han lamningen lagd så att det behövs kraftfoder ? Man kan ju lägga sin lamning så att man inte behöver kraftfoder alls. Men om tackorna lammar så att lammen ska vara leveransklara till påsk går det antagligen alltid åt kraftfoder hela vinterhalvåret.           Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 4 användare (2 dolda)
Eva _, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser