Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderleda?  (läst 18914 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Foderleda?
« Svar #20 skrivet: 30 jan-09 kl 11:38 »
Nu kanske mina magra får är utspridda i alla trådar, men det står i början att de har haft både mask och löss, tyvärr antagligen ganska länge. Det tänker jag är orsaken till att de är magra. Jag vet inte om man måste leta så många fler felkällor ännu. Efter behandling, hur lång tid kan man förvänta sig att det tar för dräktiga tackor att komma upp i hull?

De började äta idag igen, och jag fortsätter med sockerpasta två dagar till, och den där acidos-pastan.
Vetrinären har nu rekommenderat avmaskning nu igen efter två veckor. Sedan ska jag börja om med kraftfodret och öka givan upp till de 5 hg de har idag, på 4 dagar.

Ytterligare ett fel som kan ha hänt är att de fått ett annat hö de senaste 3 veckorna som mycket väl kan ha ordentligt sämre näringsvärde. Det är från en vall som inte är bruten på 20 år.. Det andra höet de har fått är vanligt ordentligt producerat, anpassat för får. Därför återgår jag nu till det "moderna" höet.

Parasiter blir fåren magra av men, knappast av löss om de inte kliat så de inte haft tid att äta förstås? Höbyte under 3 veckor gör inte heller att de magrar ur helt på så kort tid. Så jag gissar på att parasiterna är det som gjort dem magra. Däremot är det såklart bättre för dem med ett bra fårhö.

Följ veterinären råd och avmaska sen igen. En rejält mager tacka som är dräktig lär inte hämta sig förrän i sommar på bra bete och när lammen diar lite mindre. Men, självklart ska de ha ordentligt med foder nu så att de klarar sitt eget underhåll + lammens.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 jan-09 kl 12:31 »
Nej alltså, det står i början att de inte har magrat plötsligt, de har varit magra länge. Det som hände plötsligt var att de slutade äta.

har nu fått råd av Fårhälsokontrollen som gissade på mask och fel foderstat. Länststyrelsens rådgivare sa att jag ska komplettera kraftfodret med nåt köpt koncentrat med mer protein i, å våga mig på en giva upp till ett kilo (som jag ökar upp til långsamt)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #22 skrivet: 30 jan-09 kl 14:33 »
Ge även B-vitamin! Oavsett vad det är så är det inte fel att ge B-vitamin som dessutom ökar aptiten.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 jan-09 kl 17:41 »
men har jag inte sagt att de har börjat äta igen? Eller du menar att de ändå äter för lite?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #24 skrivet: 31 jan-09 kl 09:58 »
men har jag inte sagt att de har börjat äta igen? Eller du menar att de ändå äter för lite?

Börja äta och ha aptit är inte samma sak!

Magra djur benämner man bla som anorexia på engelska.  Fenomenet att djur slutar äta eller äter väldigt lite blir ibland lättare att förstå när man sätter det i perspektivet anorexia. Det finns en hel del att finna på nätet ...

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 31 jan-09 kl 11:40 »
det där var tyvärr obegripligt för mig. Det är lite väl  omständigt att först läsa på allt om anorexia å sen försöka förstå kopplingen till fåren. Du kan inte tänka dig å förklara direkt med en eller två meningar istället..?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #26 skrivet: 31 jan-09 kl 12:01 »
Anorexia i Sverige förknippar vi med människor! Utomlands har man termen även för djur då det handlar om avmagrade djur! Därav B-vitamin tipset = denna vitamin ökar aptiten hos djuren! Ökad aptit = större fodergiva = Ökad vikt!

Du ska INTE läsa om anorexia på människor och försöka översätta det på djuren. Däremot kan du slå på anorexia + sheep eller anorexia + animal och då får du upp olika dokument som handlar om avmagrade får (och kan på så sätt få lite in-put om vad det kan vara med dina får, tips, samt lära dig annat du kan ha nytta av nästa gång något händer).

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 31 jan-09 kl 13:01 »
de äter all mat de får, så jag tror att just nu är det inte ett problem. Skulle möjligen vara att de äter för lite hö.. får hålla koll på det.

Ulla Krull

« Svar #28 skrivet: 31 jan-09 kl 13:36 »
Nu tjatar jag lite men är Maedi-visna uteslutet?
Har du M3-status på dina djur?
Såg att jag hade frågat i en tidigare tråd när jag var inne för ett tag sedan och nu när jag läste detta dök frågan upp igen i mitt huvud så jag provar att posta den igen eftersom den inte fick något svar  ;)
Jag har sett djur med Maedi-Visna och de kan gå runt och äta osv men bara bli magrare och magrare. Det är inte alltid att de har de andra symptomen från början.

Birgit

« Svar #29 skrivet: 31 jan-09 kl 14:34 »
Att får kliar och biter i ull kan vara mineralbrist. Tror t.ex att värmlandsfår (speciellt magra) kan bli urlakade av kraftfoder. Fri tillgång till bra grovfoder + mineraler och salt är A och O i all fåruppfödning.
Får kan magra av rejält av parasiter, både in- och utvärtes. Löss suger blod t.ex. Allt beror på hur mycket löss de har. Har detta konstaterats? Kolla med förstoringsglas och en ordentlig lampa. Det ska röra sig i ull/hårbotten.
Jag skulle i nuläget inte öka kraftfodret. Alla svängningar utöver ökad grovfodergiva kan störa mer än det hjälper.
Har de nu haft parasiter och löss under en längre period, tar det tid att återhämta sig. Dessutom är det vinter och får - framförallt mer oförädlade lantraser (värmland) har en "vilo" period, då de inte gärna lägger på sig och växer.
Vet inte om du beskrivet nåt om hur du har dem? Se till att de kan få gå ut en stund om dagen i en rasthage, speciellt om det är soligt. Det är väldigt nyttigt för dem.

Framförallt panika inte. De äter ju och äter upp allt grovfodret. Öka på så att de hela tiden har tillgång till det!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #30 skrivet: 31 jan-09 kl 15:29 »
Lollo! Du har informerat oss om att dina grisar, kaniner och får är magra. Jag skulle tippa på att det är för mycket parasiter och för lite mineraler, så tillvida det inte har något med vattnet att göra. Kanske det kan ligga något i marken, tex e-coli (men det ger diarréer).

Skulle det vara detta som är problemet så är du inne på rätt spår! Städa, sanera, plöja upp hagar/byta hagar, inte utfodra direkt på marken osv. När man lägger ner mycket jobb på detta arbete så kan det vara klokt att ta träckprover efter avmaskningen också, innan man flyttar djuren till helt parasitfria platser ... annars är ju allt nedlagt arbete förgäves!

Diskuterade nu i veckan med min veterinär angående kunskaperna kring avmaskning och mineraler! Extremt dålig sa han. Tyvärr är veterinärerna själva inte så informativa om detta heller!

Träckprov är ett enkelt sätt att påvisa parasiter och blodprover visar på ev mineralbrist! Jag förstår inte varför inte fler veterinärer tar blodprover för att skicka in, istället för att famla i blindo!

Var inne på Svenska djurhälsovårdens hemsida. I Stora Paketet ingår något som heter "Sjukdomsutredning med besättningsbesök" (samt att både träckprover och obduktioner ingår). Jämfört med en massa veterinärbesök med en massa gissningar eller nedsatt produktivitet/döda djur så är ju 2000:- + moms inte jättedyrt!

Ibland känns det riktigt hopplöst, speciellt när det hoppar sig! Hoppas verkligen att det löser sig för er!

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 31 jan-09 kl 16:22 »
Ja det tål att tänkas på, det du säger.

Rådgivning från svdh har jag redan fått, eftersom jag försöker gå med i lilla programmet. ( det är upptaget i assistenttelefonen.. har inte lyckats!) De säger att det nästan alltid handlar om parasiter och foder, och det är absolut den ände jag ska börja i. Och, det har jag ju gjort, men inte hinner de hämta sig så här fort. Det är alldeles för tidigt att börja leta andra orsaker.

Stora paketet för 4 tackor är bra dyrt. Det äter upp säkert halva min vinst på de tackorna. Men visst, blir det ingen ordning alls på det så får de ju komma hit. Vet inte om du såg att paketet bara gäller får, man måste betala en summa för varje djursort.

Även grisarnas "hälsopaket" skulle vara bra, helt klart. Där går det inte heller framåt med medlemskap. Mejlade de för en månad sen å har ännu inte fått svar.
 Om du läst i gristråden, så kan jag alltså inte flytta dem från den här marken ännu, för då ballar hela parasitbekämpningssystemet ur. Jag måste tåla mig några månader till å låta de gå kvar.
 Men det är också bara den diande suggan som magrat av, de andra ser fina ut.

Kaninerna är det ju ojämt med. Det är bara en hona som är drabbad.

Håller med om att vetr bara vräker ut antibiotika och kollar sällan vad som är fel. Fast nu med kaninerna ville du ja ta träckprov. Men jag har emellanåt vart lite tjurig över behandlingsmetoderna. De där kan jag klara själv, för oavsett vad som är fel på mina djur så får de en kur antibiotika, å en kur smärtstillande och febernedsättande.

Oj hjälp, nu ser jag att här är massa fler inlägg å svara på.

MV- värmlandsfåren har mv3-status, men inte de två gotlandstackorna.

Det här med mängden kraftfoder har jag också funderat över. Nån här sa att det ju inte heller är bra om kraftfodret blir för stor del av deras foderstat. Funderade på om det var det som hände, att de inte tålde 5 hg var. Jag ska räkna på foderstaten. Men, jag förstår inte hur rådgivaren kunde rekommendera ett helt kilo då.. han nämnde ingenting om obalans i förhållande till grovfodret.(mer än vad som gäller för ekologisk produktion)

Klådan - de har slutat klia sig efter jag behandlade dem. Utom en värmlandstacka.

Mineraler - de har fri tillgång på mineraler å salt. Däremot sa rådgivaren att de ska ha mineraler med koppar, inte utan. Det har gått hysteri i att får är kopparkänsliga, så att det nästan svängt åt andra hållet menade han. Mitt vatten har höga halter koppar, därför har jag alltid köpt mineraler utan. Men, nu räknade jag och vetrinären på om de kan ha blivit kopparförgiftade av mitt vatten, men det var inte en chans, halterna är jättelåga trots att de är förhöjda. Även rådgivaren såg inga som helst problem med vattnet å kopparhalten,utan rekommenderade mineraler med koppar.

puh. vad mycket det var att svara på. Har jag glömt nåt nu?

« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 16:36 av Lollo »

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #32 skrivet: 31 jan-09 kl 16:55 »
Du kanske har skrivit det, men känner du till kvalitén på kraftfodret? Vanlig spannmål kan ju dels vara dålig i bemärkelsen mögel osv, men framförallt ha alldeles för lågt energi och proteininnehåll. Är tackorna magra så är det nästan bara "köpefoder", dvs tackfor, som kan få djuret att lägga på sig så här års. Det är min erfarenhet.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

renee d

« Svar #33 skrivet: 31 jan-09 kl 16:57 »
Nej stakkels lollo vor må du være forvirret, Men jeg muste også  svar. Bra det går bedre med din får. Får er meget sart over for foder skift. Din har haft meget mask, bra med en ektra behandling som tager æg som udklække. Evt, skift medecin. De har fået maskkur. ny hø, mere kraftfoder och maven har sagt stop. (ligesom når vi er till fest!)

MEN. mineraler med kobber-NEJ. I kotland skal får har mineraler med kobber men en får som mangler kobber bliver HURTIGT lys i ullfärg. DU har 2 godtlænder, har de skiftet färge MEGET. Får som mangler kobber får saddleback (ryggen hænger) Hilsen REnee

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #34 skrivet: 31 jan-09 kl 17:01 »
Om jag har förstått det rätt så kan man inte ha några får med MV3-status och några utan. Endera har alla MV3-status annars har ingen det, alla måste väl vara provtagna och negativa. Har man en besättning med MV3-status och köper in ett får utan status så förlorar väl hela besättningen statusen, då kan ju det inköpta djuret ha MV och smitta de övriga.

Betr mängden kraftfoder i förhållande till grovfodret bör du nog ge dem fri tillgång till grovfoder, det är ju det, som är viktigast för fårens mage. Sedan kan du öka kraftfodret försiktigt. Ökar du för fort så kanske de slutar äta igen, det viktigaste är väl att de får i sig grovfoder, mineraler och salt nu.
Åsenfår, hundar och katter

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 31 jan-09 kl 17:03 »
 Lollo: Fortsätt på Veterinärens och rådgivarens linje eftersom det fungerar!(Toppen :))
 Det tar tid när tackorna är avmagrade och att följa div råd från folk som inte sett djuren eller ditt foder och strunta i dom som faktiskt borde veta lite mer tycker jag är dumt...
 Om jag vore dig skulle jag kolla över mitt grovfoder, skrev du inte att du haft problem med mögel i höet i någon tråd? Har tackorna/kaninerna verkligen ätit ordentligt med grovfoder? Hur är kvalite´n? Om grovfodret har för dåligt näringsinnehåll så måste man ju fylla på med kraftfoder, får kan INTE kompensera lågt näringsinnehåll genom att trycka i sig mer av grovt/näringsfattigt grovfoder, det får helt enkelt inte plats.
 Angående parasiter i markerna: När hade förra ägaren en massa djur av alla "dina" djurslag på marken? Parasiter är ganska artspecifika och borde inte smitta alla djur så till den milda grad, du har ju inte haft gården så länge alls?
I såna fall borde någon sorts obalans i mineraler vara mer troligt... Fast ändå inte?!? Vi har haft djur som bara ätit grovfoder i över 20 år med fri tillgång på mineraler och de enda gånger de blivit tunna är när grovfodret varit för dåligt vid tex digivning. Vi har aldrig tagit mineralblodprov på något djur, ingen avmaskning på MASSOR av år.
 Jag känner lite att detta är ett bevis för det jag försökt påpeka gång på gång på gång, det GÅR inte att utfodra djur med foder med för lågt näringsinnehåll! Om djuren får för lite näring så tål dom dessutom parasiter mycket sämre. Välnärda djur klarar ett måttligt parasittryck. Får djuren för lite näring så kan lite mask/löss säkert vara vad som "får bägaren att rinna över".
 När du började ge kraftfodret blev det nog en för snabb ökning som ledde till foderledan (fel i bakteriefloran i våmmen), oavsett om tackornas tunnhet (för lite näring) berott på parasiter som tagit näringen, mineralobalans som stört näringsupptaget eller helt enkelt för lite näring i fodret. För helt klart har ju magra djur fått i sig för lite, men orsaken är ju svår att avgöra via Internet...
 Så mitt råd är att fortsätta på rådgivarens linje, hon/han verkar ju ha tagit sig tid och funderat ordentligt ihop med dig.
 Lycka till!!!
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 31 jan-09 kl 17:10 »
Om jag har förstått det rätt så kan man inte ha några får med MV3-status och några utan. Endera har alla MV3-status annars har ingen det, alla måste väl vara provtagna och negativa. Har man en besättning med MV3-status och köper in ett får utan status så förlorar väl hela besättningen statusen, då kan ju det inköpta djuret ha MV och smitta de övriga.

Betr mängden kraftfoder i förhållande till grovfodret bör du nog ge dem fri tillgång till grovfoder, det är ju det, som är viktigast för fårens mage. Sedan kan du öka kraftfodret försiktigt. Ökar du för fort så kanske de slutar äta igen, det viktigaste är väl att de får i sig grovfoder, mineraler och salt nu.

Stämmer bra det, om man har MV fria djur och icke MV testade djur skall de hållas isär och får varken ha fysiskt kontakt eller samma betesområde under samma säsong för då anses alla djuren vara utan MV status igen. Men det måste Lollo väl veta om tycker jag.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 31 jan-09 kl 17:19 »
Stämmer bra det, om man har MV fria djur och icke MV testade djur skall de hållas isär och får varken ha fysiskt kontakt eller samma betesområde under samma säsong för då anses alla djuren vara utan MV status igen. Men det måste Lollo väl veta om tycker jag.
Jag tror Lollo bara svarade på en fråga i tråden om djuren kanske kunde ha MV och blivit magra pga det.
 Inte vilken MVstatus hon hade i sin flock.
                                                    Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 31 jan-09 kl 17:28 »
Jag tror Lollo bara svarade på en fråga i tråden om djuren kanske kunde ha MV och blivit magra pga det.
 Inte vilken MVstatus hon hade i sin flock.
                                                    Mvh
                                                 Charlotte

MV- värmlandsfåren har mv3-status, men inte de två gotlandstackorna.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 31 jan-09 kl 18:11 »
ja, charlotte gissade rätt;) jag har inte mv-status i min flock, så sant, utan värmlandfåren är inköpta och hade då mv3-status.

Tack snälla alla som engegerar sig! Det har ju dragit igång en väldig kreativitet det här med mina magra får;)
En hel del frågor har ju själv uteslutit för länge sen, men det vet ju inte ni om...

Tex vet ju jag att det inte gått varken får eller grisar här på .. vi kan börja med 20 år, men det är nog säkert 50. Här har varit kor i alla tider.

Å fri tillgång på grovfoder har de självklart, allt annat är helt främmande för mig. Men det vet ni ju heller inte om. Internet är lite omständigt ibland;)

Å som Charlotte säger, just nu handlar det mest om å vänta. Jag är däremot rätt bekymrad över att de fick tillbaka diarren. jag mitt pucko tog inte bort fodret de inte ätit, så när de fick tillbaka matlusten satte de i sig det.. Det måste ju vara därför de har diarré nu.

Pastorna är slut, de fick sin sista dos idag. Om inte det rättar till diarrén, vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Så länge de inte bajsar snyggt kommer de bara få ett halvt hekto kraftfoder var är tanken nu.

Och nej, jag vet inte kvaliteten på grovfodret, men analys är på väg. Ska slå korn-odlaren en signal också, de kan mkt väl ha analyser eftersom det är köpt från en forskningsgård.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 18:20 av Lollo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser