Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderleda?  (läst 18939 gånger)

louise

• Gäst
Foderleda?
« skrivet: 28 jan-09 kl 10:42 »
jag kämpar på här med mina magra får. I går och idag visade några inget intresse för kraftfodret, utan kastar sig över frukosthöet istället. Total förändring mot hur de varit hittills, då kraftfodret är hysteriskt intressant. Några tackor kastade sig inte ens över höet.

Jag kanske nojar för tidigt, men, det är bättre att kasta ut en fråga här i tid. Det tar några dar för er att klura och tänka också ju.

De är som sagt avmaskade och avlusade nu. Men avlusningen vet jag inte kom den funkade, de kliar sig ännu, två dagar efter.

Vilse

• Gäst
SV: Foderleda?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-09 kl 11:14 »
Mina får är väldigt kinkiga med vad att äta!
När jag får slut på gräs i juli (vinter här nere, gräset slutar bara att växa)
Jag öppnar då mina silage balar och fåren gör två fingrar ner i halsen och bräker förolämpat :)

Dom är hungriga i några dagar och tjatar om dålig service och at dom ska ringa fårombudsmannen osv :)
Sen börjar dom äta och det är rusning till mej när jag har utfodring!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 jan-09 kl 11:51 »
jag kämpar på här med mina magra får. I går och idag visade några inget intresse för kraftfodret, utan kastar sig över frukosthöet istället. Total förändring mot hur de varit hittills, då kraftfodret är hysteriskt intressant. Några tackor kastade sig inte ens över höet. 

Låter som typisk Acidos (foderleda) pga av energibrist.

Köp Energibalans idag och ge!
Det står på dunken hur mycket du ska ge varje tacka.

Rätta till utfodringen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 12:37 »
Hade liknande problem med en nylammad tacka..
Hon har fått energibalans, är avmaskad.
Hon står i lammbox.. så vi ger henne kraftfodret först på morgonen och ett par timmar senare får hon ensilage så hon klarar sig till middagen..
Då äter hon upp kraftfodret..
Svårt med tackor som går ute med fri tillgång på grovfoder.. men har du möjlighet att ställa in dom i box och styra hur mycket dom får?
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 12:42 »
du menar en tacka i varje box?

Å vad är det för energibalans? Heter det bara så? jag har använt nån pasta vid lamning, men då är det inte den då.
« Senast ändrad: 28 jan-09 kl 13:01 av Lollo »

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 14:38 »
Det kanske inte är nödvändigt, bara så att du kan ge dem kraftfoder först och se att de äter innan de får grovfodret för dagen..
Det heter Energibalans.. finns på 1-litersdunk hos Granngården.. kan stå bland hästmineraler o sånt på vissa ställen..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 14:44 »
Nu har vetrinären sagt att de ska ha sockerpasta och en annan pasta för att motverka sur vom/acidos. Dos för fyra dagar. Återkommer ikväll om hur det gått..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 14:49 »
Energibalansen är en form av sockerlösning så det är säkert ungefär samma som pastan :)
Hoppas det löser sig för tackorna.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 19:02 »
Nu inväntar jag effekt.. Slog mig att de kan ha problem med munnen, tex orf. Hur brkuar det se ut?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 21:00 »
Nu inväntar jag effekt.. Slog mig att de kan ha problem med munnen, tex orf. Hur brkuar det se ut?

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 21:03 »
Slå upp din Sjödin "Får" och dra igenom sjukdomskapitlet. Där står det mesta man inte vill veta. Efter hela kapitlet är man fullblodshypokondriker å sina fårs vägnar, men kanske också lite mer förberedd på all skit som kan hända. Om nu det är någon tröst...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jan-09 kl 10:13 »
hittills har inte hänt nånting, de äter lika dåligt. Pratad med vet. nu på morgonen å han sa att det kan ta några dagar innan de piggnar till.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 jan-09 kl 10:58 »
Sluta med kraftfodret under denna tiden, det bara förstör ph-balansen i magen på dom!

När de kommit igång att ät så ska du öka mycket försiktigt!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 jan-09 kl 13:09 »
oj! men herregud, måste jag jbörja om med doseringen? Det tar ju jättelångtid att komma tillbaka till samma dos som de har idag, och som de fortfarande är magra på. Då får de ju ännu mindre mat! Jag har gett de kraftfoder i fem veckor, började på 1 hg/dag å tacka, å har ökat med 1 hg i veckan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Acidos och Acidos.....
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 14:15 »
motverka sur vom/acidos.
Eftersom det brukar vara många nybörjare här så kan det kanske vara bra med ett förtydligande.
Sur våm och Acidos är två olika sjukdommar

Acidos
är ett tillstånd där fåret har för låga blodsockervärde orsakat av underutfodring.

Det första tecknet är ibland att djuret slutar äta kraftfodret sedan slutar djuret äta grovfoder och står för sig själv stilla och tittar. Kan ibland gnissla tänder. Efter flera dagar blir tackar liggande.
Man tar bort allt kraftfoder under några dagar och ger Energibalans 2ggr om dagen
tills djuret börjar äta igen grovfoder igen och startar sen att ge pyttelite kraftfoder som försiktigt ökas allteftersom. Energibalansen höjer djurets blodsockerhalt snabbt.

Sur våm
(kallas ibland Vomacidos OBS!inte att blanda ihop med Acidos)
Sur våm kan djuren få när dom kommit lösa och förätit sig på stor mängd kraftfoder ur säck eller man har ökat kraftfodergivan alldeles för snabbt (säd är farligast).

Djuren slutar äta kraftfoder och får diarre! Man kan ofta se trumsjuka på djuret. Temperaturen sjunker på djuret.

Man ger jäst och vatten i 3 dagar, gärna B-vitamin också.
Det hjälper till att bryta ner de giftiga ämnen (stärkelse) som bildats i våmmen.

Hoppas jag förklarat så ni förstår. :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 14:26 »
Låter alldeles vettigt. Det är bara det att på medicintuben står det att pastan är mot acidos,och sedan inom parantes förklaringen "sur vom". Det var därför jag tolkade det som samma sak.

Men i vilka mängder ska jag börja om med kraftofdert , och hur fort ska jag öka? För min fråga är fortfarande obesvarad - om de int klarar sig på den mat de har idag, hur ska de klara ytterligare5 veckor med små doser som jag långsamt höjer?

Jag förstår heller inte varför jag ska ta bort kraftfodret och börja om.
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 14:30 av Lollo »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jan-09 kl 09:20 »
Är du säker på att det är acidos? Har veterinären tittat på dom?
Acidos är svårt att skilja från kalkbrist...

Jag tycker att 5 hg/dag skulle det vara svårt att få acidos på.... Acidos är ju en åkomma som drabbar djur när de måste tära på sina egna resever för hårt och för snabbt. Det kan drabba både magra och feta djur.

Till frågan om att ta bort kraftfodret - fårens diet måste till större delen bestå av grovfoder, om den inte gör det så kommer vommen i obalans. Då minskar man kraftfodret för att få samma balans igen.
Man kan ersätta kraftfodret med betfor i detta läget, fats en lägre dos och sedan öka på kraftfodret igen med 3 dgars mellanrum.

Men som sagt, jag tycker att diagnosen låter konstig... speciellt om det drabbar alla djuren. Då skulle kalkbrist kunna passa bättre, speciellt med tanke på den höga kraftfodergivan...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lia-Ia

« Svar #17 skrivet: 30 jan-09 kl 10:10 »
Du har ju kontakt med en veterinär, lyssna på denna och följ hans råd.
Hatta inte fram och tillbaka utan prova en metod i taget. Få inte panik och testa allt på en gång, det brukar inte ge något större resultat, iallafall inte positivt.

Jag har fått intrycket att de åt bra innan, men ändå var magra? Du skrev att de får ett halvkilo kraftfoder om dagen, åt dom det och de var tunna? Hur mycket grovfoder fick (åt) dom? Fick dom Mineraler? Salt? Vad har du för analysvärden? Min erfarenhet är att djur som äter bra/mycket och där enstaka är magra då är det något som är fel med det djuret, om hela gruppen är magra är det något fel med fodret, utfodringen, problem med mask eller någon grupp-sjukdom, för får tex MV.
Tänk på att det tar tid att få ett magert djur att bli ok i hull, helst om de är dräktigt, förvänta dig inget snabb resultat.

Angående foderleda: Jag har inte så lång erfarenhet av får, däremot av häst och hästar som är foderleda är det bästa att plocka bort all mat och endast ge lite grovfoder så att de börjar äta upp mellan givorna och sedan öka fodergivan succesivt (men det ska fortfarande äta upp mellan givorna). Det kan vara jättejobbigt att göra detta, helst om hästen är mager, det enda man vill är ju ge mer foder, inte mindre. Men om de inte vill äta det man ger så hjälper det ju inte att ge mer. Oftast är det värsta man kan göra om man har en foderled häst är att ge den fri tillgång till mat.
Nu ska man ju inte göra så stora förändringar i foderstaten till får, så man kanske fortfarande ska ge en del kraftfoder, men dra ner på givan rejält.

Vad sa veterinären, tyckte han att de var onormalt magra?

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jan-09 kl 10:19 »
Nu kanske mina magra får är utspridda i alla trådar, men det står i början att de har haft både mask och löss, tyvärr antagligen ganska länge. Det tänker jag är orsaken till att de är magra. Jag vet inte om man måste leta så många fler felkällor ännu. Efter behandling, hur lång tid kan man förvänta sig att det tar för dräktiga tackor att komma upp i hull?

De började äta idag igen, och jag fortsätter med sockerpasta två dagar till, och den där acidos-pastan.
Vetrinären har nu rekommenderat avmaskning nu igen efter två veckor. Sedan ska jag börja om med kraftfodret och öka givan upp till de 5 hg de har idag, på 4 dagar.

Ytterligare ett fel som kan ha hänt är att de fått ett annat hö de senaste 3 veckorna som mycket väl kan ha ordentligt sämre näringsvärde. Det är från en vall som inte är bruten på 20 år.. Det andra höet de har fått är vanligt ordentligt producerat, anpassat för får. Därför återgår jag nu till det "moderna" höet.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #19 skrivet: 30 jan-09 kl 11:26 »
Jag känner verkligen med dig Lollo, som har så jobbigt med dina får. Man blir orolig och självförtroendet sviktar och man vet till sist varken ut eller in, jag känner igen det. Det är ju bra när många svarar och man kan välja det man tycker verkar bäst men i din situation tror jag att Lia-Ias råd är det bästa, lyssna på veten och följ hans råd. Tycker du att något verkar fel så ta det lite försiktigt med just detta i så fall. Man lär sig ju mycket på sådant här även om det är tungt när det pågår.
Lycka till och försök att ta det lugnt bara.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser