Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytterligare skattefråga  (läst 3700 gånger)

Gösta

Ytterligare skattefråga
« skrivet: 26 jan-09 kl 17:28 »
Vårt kära skatteverk har meddelat mig att jag är skyldig att förvissa mig om att de som levererar kaniner till mitt slakteri måste vara momsregistrerade :o Annars får jag inte köpa in djur!!
I dag betalar vi ut moms för samtliga kaniner som kommer in till slakteriet. Om uppfödaren inte har momskonto betraktas detta som skattebedrägeri :o. Jag är enligt nämnda verk tvungen att begära en kopia på momsreg. Om jag inte gör detta och uppfödaren inte är registrerad kan jag inte göra avdrag för momskostnad vilket i praktiken gör dessa kaniner 20% dyrare att köpa in.
Kan vara bra för andra som köper in djur att veta om.
Uppfödaren riskerar böter och skattetillägg vid en ev. granskning.
Även om du är hobbyuppfödare, gör en momsregistrering! Att lägga beslag på dessa momspengar för egen del är faktiskt skattebedrägeri. När du momsar verksamheten får du ju också dra av all moms du betalar i din hobby eller verksamhet. ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Ytterligare skattefråga
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 10:10 »
Om jag inte gör detta och uppfödaren inte är registrerad kan jag inte göra avdrag för momskostnad vilket i praktiken gör dessa kaniner 20% dyrare att köpa in.

Men om du inte betalar ut någon moms kan du ju inte göra ett momsavdrag, eller hur? ;)

Sedan kan man väl ändå dra av kostnaden mot vinsten eller?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 15:13 »
Försökte med den varianten också men fick då till svar att det då var jag som begick skattebrott och kunde åtalas för detta eftersom jag har registrerat företag. Ingen momspliktig hantering får förekomma, både in - eller utgående moms måste finnas >:(
Enda sättet att komma åt detta är att från den som inte vill deklarera momsen, betala så pass mycket lägre pris att den deklarerade momsen som inte blir avdragsgill uppvägs :( Detta motsvarar då en prissänkning på 20% vilket då ger ett inköpspris på 16:-/kg i högsta prisklass.
Vill på det bestämndaste påpeka att det inte är jag som vill att det ska vara så utan lagtexten som är sådan >:( :-\
Usch vad trött jag blir :'(

ekoStina

« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 15:49 »
jaha...då är det bara att börja krångla med det oxå... suck! man måste alltså söka f-skattesedel eller? håller på med min ansökan till länsstyrelsen...tyckte det var nog!  :-\

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 15:53 »
så vitt jag vet behöver man ingen f-skattsedel om det ska vara hobby. men jag har ingen hobby i skattemening, så jag är inte säker. fråga skatteverket. ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 20:59 »

Även om du är hobbyuppfödare, gör en momsregistrering!

Problemet är ju att man inte får momsregistrera sin hobby hur som helst.
Att dra av moms som inte är inbetald är momsbedrägeri... förstår att verket reagerade.
 ::)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

ekoStina

« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 21:36 »
har ringt skatteverket...de var väldigt tydliga på att betala skatt på sin inkomst (vilket kaninuppfödning som hobby räknas som) är en sak och att betala moms på saker som man som företag säljer (under f-skattesedel) är en annan. det var de väldigt tydliga på! så ditt resonemang låter konstigt. ring dem igen o fråga om det verkligen var rätt. för jag har svårt att förklara för dem eftersom jag inte har hela historien.

som jag har förstått så KAN man inte momsregistrera sin uppfödning om den är som hobby eftersom det är företag som momsregisterar sig. om man då registrerar sig och inte drar in den vinst som skatteverket vill ha för f-skattesedel så avregistreras man.

sen fick jag inte ut så mycket mer av dem eftersom jag ringde fel avdelning. rätt avdelning ska ringa upp mig senare.  ::)
« Senast ändrad: 28 jan-09 kl 21:38 av ekoStina »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 22:39 »

som jag har förstått så KAN man inte momsregistrera sin uppfödning om den är som hobby eftersom det är företag som momsregisterar sig. om man då registrerar sig och inte drar in den vinst som skatteverket vill ha för f-skattesedel så avregistreras man.

Det stämmer med det svar jag fick. För att momsregistrera mig fick jag fylla i papper som visade att mitt syfte var att tjäna pengar, några år frammåt i tiden, annars nekar de momsregistrering.

F-skatt behövs bara om du utför någon tjänst... valfritt alltså. De blir lite snopna om du säger att du inte vill ha den  ;)
Landsflykting i storstan...

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 29 jan-09 kl 08:15 »
Det stämmer med det svar jag fick. För att momsregistrera mig fick jag fylla i papper som visade att mitt syfte var att tjäna pengar, några år frammåt i tiden, annars nekar de momsregistrering.

F-skatt behövs bara om du utför någon tjänst... valfritt alltså. De blir lite snopna om du säger att du inte vill ha den  ;)

Akta er lite bara för att skriva i att ni kommer att tjäna massor för då får man betala skatt i förskott... Är man helt säker på att man tjänar något är det ju bra att betala in skatten i förväg men har du bara kostnader i början känns det inte kul att dessutom betala in extra skatt varje månad. Visserligen får man ju tillbaks den men det dröjer ju ett tag.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #9 skrivet: 29 jan-09 kl 11:59 »
När det gäller skattefrågor är det lämpligt att tala med rätt avdelning.
Detta gäller enligt momskontoret:
När jag köper in kaniner är jag skyldig att betala moms.
Den som säljer kaniner är skyldig att betala in momsen.
Jag kan köpa in kaniner utan att säljaren har momsreg. men då är momsen jag betalar inte avdragsgill.
För att kunna handla så måste jag sänka inköpspriset med minst 20% till dessa uppfödare annars betalar jag i praktiken 25% mera till dessa.
Sedan förstår jag inte oviljan att registrera en enskild firma ??? Den är användbar på alla sätt.
Du kan handla på faktura och få 30 dagars kredit, du kan ofta få bättre pris på det du köper. Du kommer åt mycket avdrag som annars går förlorade. Du kan kvitta moms (in - & utgående) med varandra. Har du betalat in mera än du fått ut så får du tillbaka dessa pengar.
Gällande skattsedel kan du begära en F/A-skattsedel. Kostar ingenting. Så länge du bygger upp din anläggning går den ju med förlust. Detta kan du kvitta mot senare vinst. Retroaktivt i 5 år! ;)

ekoStina

« Svar #10 skrivet: 29 jan-09 kl 12:04 »
jag har ingen egentlig motvilja mot enskild firma, bara att det är en massa krångel o känns omotiverat vid en liten uppfödning. sen tar ju staten mer av vinsten oxå än om det vore hobby. så det tycker jag att du borde förstå... men om du kollar i min skattetråd så ser du resultatet av att prata med rätt person.  ;D

Gösta

« Svar #11 skrivet: 29 jan-09 kl 12:15 »
Jag menar att du ska utnyttja systemet inte drabbas av det ;)
Krångligt ??? En enkel kassabok vilket du säkert redan för och sedan en blankett extra i din deklaration :) Finns massor med möjligheter om man har en enskild firma. Tro mig, jag har drivit företag sedan jag var 16 år. På söndag blir jag pensionär (63) så det är några år :)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 29 jan-09 kl 12:42 »
Krångligt ??? En enkel kassabok vilket du säkert redan för och sedan en blankett extra i din deklaration :) Finns massor med möjligheter om man har en enskild firma. Tro mig, jag har drivit företag sedan jag var 16 år. På söndag blir jag pensionär (63) så det är några år :)

Oj, grattis Gösta! Hoppas du håller på med slakteriet långt in i pensionsåldern bara... ;)

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 jan-09 kl 19:12 »
Alltså, det är ju de som sålt kaniner til slakteriet som först har "fuskat" i steg ett. Ni kan inte sälja kaniner och lägga på moms på priset om ni inte är momspliktiga.

När ni säljer era kaniner till  måste ni lämna honom ett giltigt kvitto eller en faktura. Är ni inte företag så får ni inte lägga på moms på priset ni kommit överens om. Har ni firma, så måste ni lägga på moms. Men oavsett, så måste ni ge Gösta ett kvitto/faktura.

Om sedan Gösta gjort avdrag utan att ha fått kvitto/fakturor som är giltiga, oavsett om de är med eller utan moms, ja då har Gösta gjort fel.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 19:58 »
Gratulerar ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ingvar2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 22:21 »

om man då registrerar sig och inte drar in den vinst som skatteverket vill ha för f-skattesedel så avregistreras man.

Är det nån som verkligen varit med om det? Eller är det bara ett hot dom kör med? Min gamle far får prydligt sin F-skatt sedel varje år fast han sålt gården för flera år sen och bara haft enkel pension i minst 15 år, nu är han 83 och sitter på hemmet, men F-skatten fortsätter komma. Men nu ska jag ta mig i  kragen och avregistrera honom...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 29 jan-09 kl 23:13 »
Alltså, det är ju de som sålt kaniner til slakteriet som först har "fuskat" i steg ett. Ni kan inte sälja kaniner och lägga på moms på priset om ni inte är momspliktiga.

När ni säljer era kaniner till  måste ni lämna honom ett giltigt kvitto eller en faktura. Är ni inte företag så får ni inte lägga på moms på priset ni kommit överens om. Har ni firma, så måste ni lägga på moms. Men oavsett, så måste ni ge Gösta ett kvitto/faktura.

Om sedan Gösta gjort avdrag utan att ha fått kvitto/fakturor som är giltiga, oavsett om de är med eller utan moms, ja då har Gösta gjort fel.

Bra, en enkel och tydlig förklaring hur det ligger till. Om gösta anger inköpspriser ex moms  så behöver han sedan bara betala ut det priset+moms till de som har momsregistrering, svårare än så är det inte. Och mig veterligen så pratar man alltid priser ex moms företagare sinsemellan.

Edit: Lästips: vinstmarginalbeskattning, sök på skatteverket.se Edit: Jag svamlade i min förre edit.
« Senast ändrad: 29 jan-09 kl 23:28 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gösta

« Svar #17 skrivet: 30 jan-09 kl 15:41 »
Som registrerat företag får jag inte göra momspliktiga affärer utan att betala moms!
Om mottagaren inte är momspliktig får jag inte avdrag den momsen.
Vid granskning av leverantörens deklaration kan straffskatt (+moms) tas ut om momsen som mottagits inte deklarerats.
Om leverantören inte har momskonto och meddelar detta till slakteriet minskar utbetalningen med 20% vilket motsvarar momsen. I slakteriets bokföring deklareras momsen som ej avdragsgill. Detta kräver att leverantören meddelar detta till slakteriet.
Visst, det går att köra på som om ingenting har hänt, men risken att "torska" är faktiskt överhängande och kan bli riktigt dyrt.
Jag som företagare är skyldig att vid anmaning lämna uppgift på var och av vem varorna (kaninerna) kommer ifrån.
Jag är med andra ord skyldig att ha min bokföring korrekt även när det gäller inköpen.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jan-09 kl 17:40 »
det är ingen som sagt nåt annat... mer än att du inte ska betala moms till leverantörer som inte ger dig kvitto på att du ska betala moms till dem. Eftersom du fått problem med skatteverket så har du antagligen inte fått giltiga kvitton av personerna du köper kanier av.
« Senast ändrad: 30 jan-09 kl 17:44 av Lollo »

Gösta

« Svar #19 skrivet: 30 jan-09 kl 18:25 »
Lollo, du har missförstått hur det går till. ;)
Här en liten förklaring:
Leverantören levererar djur som vid överlämnandet vägs in.
Efter det att slakten utförts, djuren besiktigats skickar JAG en slaktrapport som klart visar på hur många djur som lämnats. Vikt på varje djur. T.ex. 5 st vikt 3,2; 4 st 3,3 osv. På rapporten ges också uppgift på ev. skador, sjukdom, ålder mm.
Här finns också uppgift på vad som ska betalas ut till leverantören efter ev. avdrag.
Summan först exkl. moms + 25% moms och sista raden summa utbetalning.
Det är med andra ord JAG som skriver ut underlaget för utbetalning.
Som sagt, jag måste betala ut moms enligt svensk lag >:(
Om den sedan är avdragsgill eller inte beror på mottagaren.
Hoppas att det har klarnat nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser