Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som inte värper i hönshuset...  (läst 2600 gånger)

taccotad

• Skåne
Höna som inte värper i hönshuset...
« skrivet: 22 jan-09 kl 20:04 »
Har en höna som värper inne i stallet dvs inte i hönshuset. Oftast lägger hon ägget under dagen och sover sedan i hönshuset på natten. På morgonen blir det utsläppta igen och efter en stund går hon in och lägger ägget. Men ibland kommer inget ägg under dagen och på morgonen springer hon i panik ut genom dörren och in i stallet. Vad kan hända om hon inte kommer in i stallet i tid? Vi har olika sorters reden i hönshuset, har lagt dit "fuskägg" men det verkar inte alls tilltala henne.
Ingen av de andra hönorna har börjat värpa än men jag hoppas ju att dom kan lägga äggen inne i hönshuset.
Nu i dagarna behöver vi flytta halmbalen i stallet där hon lägger sina ägg men jag får så dåligt samvete....

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Höna som inte värper i hönshuset...
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 22:41 »
Vi har en höna som fick för sig att lägga ägg mellan två cyklar i cykelstället, på en hög med torra löv. Vi löste det enkelt genom att ta bort en av cyklarna. Då blev det inte mysigt längre.

Hönor vill ha det ombonat och mjukt där de lägger sina ägg. Har du tillräckligt med bottenmaterial i redet? Du behöver inte ha jättemycket, men du kan pröva att slänga in ett par nävar till för att få det mjukare.

Har du prövat att stänga in hönan hela dagen i hönshuset? Om du gör det så värper hon nog där.

Oroa dig inte över att hönan inte får värpa direkt, de kan hålla ett ägg inne någon dag utan att det blir katastrof. Ibland kommer det ut på natten, i sömnen.

Det låter bra att ni ska flytta halmbalen, då blir hon nog så störd att hon inte vill lägga där längre.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 23:05 »
Vad är det för ras? Jag tänkte att det kanske var så att hon ville ruva ägg och ville vara lite i fred då, så det var därför?

Jag har en blommehöna som envisas med att springa in och lägga sig i halmen, varje gång jag öppnar vårt gamla dass. Vi använder det givetvis inte som dass längre utan där har jag mitt förråd av hönsmat, halm, spån och annat hönsbetonat (värmelampan sen kycklingarna var små, extra vattenautomat, stalosan och sånt).

En gång blev hon instängd, vi såg inte att hon gick in där, och då la hon ett ägg där. Jag kom på det långt senare att hon kanske hade velat ruva där...

En av lohmanhönorna la ägg under gästhuset, hon låg kvar på dem något dygn, sen tröttnade hon tydligen... men tydligt är att vill de ruva går de undan, undviker redena.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 23:33 »
Tror oxå att hon var sugen på att ruva .Jag har 2 hönor (mor & dotter) som alltid lägger sej att ruva på alla möjliga ställen tex :sonens sulky som stog 1 m från ytterdörren som alla i familjen går genom +hunden dagligen,logen på en hög isolering ,ett gammalt elskåp samt kaninhuset i den stora uteburen .Så undrar var det blir detta året för bra ställe  ::).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

taccotad

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 jan-09 kl 08:38 »
Det är dvärgkochin, allihop är födda sen vår/tidig sommar så detta är första gången hon värper. De andra har inte börjat än.
Nu blev iaf halmbalen flyttad och "förstörd" då vi var tvungna att få in ytterligare en bal där.

Jag har lagt i halm i redena och det är mjukt och skönt men tänkte fluffa till det med lite hö också. Har även satt in en korg på golvet i hönshuset och lagt i en massa hö och gjort som ett litet hål. Men inget där heller.

Tänkte om hon vill ruva, hur mkt lämnar hon isåfall sitt ägg? För oftast lägger hon det på morgonen och är sen därifrån hela dagen för att sen gå in i hönshuset på kvällen. Vissa dagar tar vi ju inte ägget förrän framåt kvällen.

Ska bli intressant att se var hon lägger ägget idag då den ordinarie platsten inte finns längre.

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 23 jan-09 kl 10:00 »
Din höna kommer inte lägga sej & börja ruva äggen förrän hon tycker där är tillräckligt med ägg  :).När hon väl lägger sej ruvar hon i 21 dagar ,lämnar äggen 1gång om dan för att äta,dricka & kanske sandbada. Jag hör på mina när dom ruvar för det är ett hysterisk kacklande på hönan när hon springer ut för att hinna med allt hon ska & snabbt in till äggen igen.
Har hon hittat nåt nytt ställe idag  ;)?

taccotad

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 11:05 »
Din höna kommer inte lägga sej & börja ruva äggen förrän hon tycker där är tillräckligt med ägg  :).När hon väl lägger sej ruvar hon i 21 dagar ,lämnar äggen 1gång om dan för att äta,dricka & kanske sandbada. Jag hör på mina när dom ruvar för det är ett hysterisk kacklande på hönan när hon springer ut för att hinna med allt hon ska & snabbt in till äggen igen.
Har hon hittat nåt nytt ställe idag  ;)?

Aha! Nej den här hönan säger inte mkt när hon lämnar ägget. Hon trippar ut som vanligt och pratar bara som hon brukar.

Vi var ute och kikade innan men har inte sett  att hon lagt ägg nånstans... Får väl ta och leta ordentligt ikväll om vi inte hittar ägget under dagen. Ska ut alldeles strax, då tänkte jag fluffa till det lite mer i redena så det blir ännu mysigare. Vi har även testat att ha redena nere på golvet, en bit upp på väggen osv men inget intresse visas....

För tillfället sprätter dom runt här ute på gräsmattan, det blåser för fullt så dom får anstränga sig för att inte blåsa iväg ;)

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 23 jan-09 kl 11:46 »
Nja de e när hönan har så många ägg hon vill ha & börjar att ruva fram kycklingar som det kan bli en massa kocklande på hönan när hon ska hinna med sitt.
Ja här blåser det oxå som 17 :P ,hönsen gillar inte "vind i fjädrarna" så dom hålller sej vid husväggarna.
Hönan kanske hade tyckt om en låda på golvet (med tak)  som hon kan boa in sej i ?

taccotad

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 jan-09 kl 11:54 »
Nja de e när hönan har så många ägg hon vill ha & börjar att ruva fram kycklingar som det kan bli en massa kocklande på hönan när hon ska hinna med sitt.
Ja här blåser det oxå som 17 :P ,hönsen gillar inte "vind i fjädrarna" så dom hålller sej vid husväggarna.
Hönan kanske hade tyckt om en låda på golvet (med tak)  som hon kan boa in sej i ?

Okej, alltid lär man sig nåt nytt!

Var nyss ute och hon har flugit upp på rundbalen och lagt ägget idag igen.

Ja vi ska testa göra nåt nytt rede inne i hönshuset, hade ju varit en fördel om hon la sina ägg där framöver. Jag menar...vi kan ju inte låta en stor rundbal stå framme för hennes skull...även om det är rätt charmigt!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 23 jan-09 kl 13:36 »
Ja en ruvande höna i farten är en kul syn.  ;D

Med sitt hysteriska "klock, klock, klock, klock!" och så fort det kommer nåon annan höna i närheten breder hon ut vingarna och blir 3 gånger så stor... Ofta blir hon hackad...  :-\ Har hört att ruvande hönor ska hamna högre i rang men det enda jag märker är att när de har detta beteende (ruvbeteendet) ås får de smörj utav de andra som troligen undrar "vafan är det med dig din stolle? Håll tyst , och varför ser du ut som en vandrande buske?"  ::).   

Slutet är såklart roligast... När de samtidigt med ett skrålande, nästan rytande ljud flaxar med vingarna så hela hönan ser ut att trilla baklänges ibland innan de återvänder till äggen.  ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 23 jan-09 kl 14:09 »
Hmm.... om du gör ett mysigt bo i hönshuset & lägger dit några ägg där sen visar du hönan så fiiint du gjort till henne så kanske hon fortsätter att gå dit ? Du kan ju alltid prova el. hur ?

taccotad

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 jan-09 kl 14:51 »
Hmm.... om du gör ett mysigt bo i hönshuset & lägger dit några ägg där sen visar du hönan så fiiint du gjort till henne så kanske hon fortsätter att gå dit ? Du kan ju alltid prova el. hur ?

Ja precis! Det var min tanke också. Ska faktiskt bege mig ut nu, så skönt är det att komma ut i lugn och ro utan vilda tvååringar som ska vara med och greja överallt ;) Ska leta upp nån lämplig låda och göra det riktigt mysigt där inne. Hon är ju så söt när hon rusar ut genom dörren när man kommer på morgonen och vill bara in i till sitt ställe men jag tycker lite synd om henne om hon känner sån panik. Hade varit smidigare för hennes egen skull om hon la äggen där dom bor. För MIN del kvittar det, det är bara det att halmbalen kommer försvinna inom några veckor och då kommer ohon ändå få byta ställe.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 23 jan-09 kl 15:22 »
Höns har enligt min erfarenhet en väldigt väl utvecklad känsla för "mysighet"... De gillar hörn, vrår, att ha tak över sig, etc. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-09 kl 18:40 »
Höns har enligt min erfarenhet en väldigt väl utvecklad känsla för "mysighet"... De gillar hörn, vrår, att ha tak över sig, etc. :)

Ja och envisa är de ochså...de bara SKA värpa på de vanliga braiga stället..skit samma om det är en stängd dörr i vägen ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 23 jan-09 kl 19:06 »
Ja och envisa är de ochså...de bara SKA värpa på de vanliga braiga stället..skit samma om det är en stängd dörr i vägen ;D

Ja, de hatar förändringar, men samtidigt är de extremt nyfikna... En märklig men charmig kombination! :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-09 kl 19:10 »
Absolut vanedjur...mycket söta såna!

taccotad

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 jan-09 kl 20:18 »

Nu har jag inrett ett mysigt lite bo till henne inne i hönshuset. Detta står nere på golvet, har gosigt hö där inne. Jag la även in tre ägg där. Får väl se vad surpuppan säger i morgon. Nu kommer det inte öppnas till dom lika tidigt i morgon som vanligt så hon får knipa lite längre.... eller om hon kan tänka sig så har vi nu fyra olika sorters reden hon hemskt gärna får lägget ägget i.

taccotad

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 24 jan-09 kl 13:53 »
Nu har jag en liten undran. Kan det vara tuppen som är "boven i dramat"? När första hönan började värpa så var han uppe på halmbalen innan henne och verkade checka läget, en kort stund senare låg hon där. Idag hittade jag tuppen i samma halmbal men nu hade han grävt ner sig riktigt ordentligt då balen flyttats och därmed var gamla stället förstört. Under tuppen låg en annan höna (hon har inte lagt ägg tidigare). Efter en stund hoppade tuppen ner och kvar låg hönan. En stund senare hoppade även hönan ner och ett himla väsen blev det på allihop så jag var rätt säker på vad hon gjort. Jodå, ett ägg!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #18 skrivet: 24 jan-09 kl 14:39 »
Det är säkert så att tuppen tycker det är ett mysigt ställe för hönan att lägga sina ägg. Min vita leghornstupp började visa sina jämngamla hönskompisar massa mysiga värpställen långt innan de ens börjat tänka på ägg...

Som tur var lyssnade de inte på honom sen utan värpte i redena.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #19 skrivet: 24 jan-09 kl 15:31 »
Ja antagligen så är det tuppen som visat hönan att "-här är det kanoon att lägga ägg "  ;)!
Har du inte möjlighet att stänga till så att dom inte kommer in där ?Hur har det gått med det mysiga redet på golvet ,har dom kollat in det än?

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser