Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor mängd jord behöver en planta för att ge full avkastning?  (läst 9432 gånger)

Skytten

• Skåne
Den procentuella fördelningen ger lite bättre tal.  Urin och fekalier kan innehålla olika mängder, pga hur intaget är. Fosforhalten är betydligt lägre i såväl fekalier som urin om du intar lite fosfor och klämmer in en massa vätska.

Från schablon räknar man med att styvt 50% reduktion i (toa)avloppet om man urinseparerar och använder urinen som gödsel på ett korrekt sätt. Motsvarandet för kväve är 70%.

Skulle vi urinseparera överlag, skulle en mycket stor del av näringsämnena kunna återvinnas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
I en urgammal bok hittade jag lite siffror. Gäller mänsklig urin.
Färsk  kväve 0,60%  fosforsyra  0,17%
Dåligt bevarad   kväve 0,40%  fosforsyra  0,16 %

0,60% = 6 kg per ton låter mycket jämfört med siffrorna jag hittade för svin och ko. Gäller det kväve (som de siffror jag refererade gjorde) eller gäller det nitrat, urinämne el dyl?

1,7 kg fosforsyra per ton motsvarar 0,54 kg fosfor per kg urin, vilket är knappt dubbelt så mycket som de siffror jag fann för svin.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Detta tycks variera mycket mellan olika uppgiftslämnare, men det verkar oxå vara mycket stor skillnad mellan olika sorters avnämare.

Människan har styvt 50% fosfor i urinen, medan idisslare knappast något.  Svin har runt 25% fosfor .

(Procentandelarna gäller fördelningen av fosforn, inte halten i respektive träck och urin, eller totalmängd)

Vid mången gödselhantering är det svårt att skilja ut, då det inte är perfekt separerat.

Menar du att styvt 50% av totala mängden fosfor från en människa finns i urinen, resten i träcket?

Svin kan ju ta en del av sin näring från gräs, så även om de inte är idisslare kanske de står lite närmare idisslarna än vi gör.

Jag förstår att siffrorna kan variera av olika skäl.

forestman78

• Södermanland

Tänkte bara bidra med en länk som kan intressera Dig Agnes, som ska odla paprika och chili.

www.ortagarden.com

Biodlande torpare med hund och gäss.

Jan lindgren

Hej Anders!
Boken är som sagt urgammal så både mat och foderstater har ändrats. Uppgiten om svinurin ur samma bok. Tänk gamla lantsvin.
kväve 0.50%   fosfor  0,15%
Förmodligen fick dessa grisar bara lite rester och gräs eller annars var de bättre på tillgodogöra sig fodret.

Det intressanta för mig är om min urin innehåller för lite kväve. Det skulle då innebära att det inte räcker att urinera på växterna för att kompensera obalansen mellan kväve och fosfor när jag gödslar med naturgödsel. Jag måste börja använda mer kalksalpeter för att få rätt balans.
MVH
Jan

Tapio

• Västergötland
Halaj!

Ur publikationen nedan står att läsa följande:
Grovt räknat svarar urinen för 90 procent av toalettavfallets
kväve, 70 procent av fosforn och 70 procent av kaliumet
(Sundberg, 1995). I avföringen finns bara en mindre del av
näringen. Vill man återvinna växtnäringen i toalettavfallet
skall man därför koncentrera sig på urinen. På många ställen,
bland annat i så kallade ekobyar och i kolonistugeområden,
installeras numera toaletter med urinsortering och stora
lagringstankar.

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Jag tänkte f ö inte bara på människa utan även på olika djurslag. Jag hittar inte de önskade siffrorna på ett enda ställe, utan får plocka ihop lite. Ta t ex svin, som har en fysiologi liknande människans. Enligt Växtodlingens grunder ger en sugga per dygn 5 kg träck och 7 kg urin.
Enligt  http://www.greppa.nu/download/18.1c0ae76117773233f7800018323/PrR5_Stallgodsel.pdf
så innehåller svingödsel följande mängder:
kg/ton N - P - K 
fast    1,6-3,9-2,5
urin    1,6-0,3-1,2

Utan att räkna ser jag att urinen totalt (7 kg) innehåller mer kväve än fastgödseln (5 kg+ev strö), men mindre kalium och mycket mindre fosfor. För ko får jag ungefär samma resultat, men noll av fosfor i urin. En felkälla kan vara om strömedel räknas in eller inte, samt typ av strömedel. Strömedlet är vad jag förstår inte inräknat i Växtodlingens grunder (träck) men kan vara det i pdf-filen från greppa.nu. De skulle i så fall leda till lägre halter från greppa.nu, jämfört med om man räknat på träck, och i så fall skulle mängden i fastgödseln vara ännu större. Den allmänna bilden blir nog i alla fall lite mer än hälften av kvävet i urinen, lite mer än hälften av kaliet i fastgödseln, och nästan all fosfor i fastgödseln.

Näringsinnehållet enligt greppa.nu är lågt jämfört med andra siffror jag hittat. Jag undrar om de siffrorna som de har är pålitliga. Därmed är även de siffror jag kom fram till osäkra. Hinner inte kolla nu, men slänger in detta som brasklapp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser