Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sättet att ta hand om "jullökarna"?  (läst 3119 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Bästa sättet att ta hand om "jullökarna"?
« skrivet: 21 jan-09 kl 14:34 »
Nu har man ju en massa "jullökar", amarylis, med flera.. hur gör man för att förvara dessa och få dom att blomma igen te nästa jul?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Skågedalen

• -
SV: Bästa sättet att ta hand om "jullökarna"?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-09 kl 15:08 »
Kan vara svårt att få dom till jul vad jag har förståt... Dom är så hårt drivna för att blomma just till jul.. däremot kan du ställa dom mörkt under vintern och plantera ut dom i trädgården till sommaren och kanske ha några Julroser och liknande i växandes vilt i trädgården till sommaren...

/K
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-09 kl 22:48 »
Jag tror (med reservation) att man ska klippa bort blomställningarna och låta bladen vissna ner för att sedan lägga undan löken till hösten.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 08:07 »
Lägga alla sorterna i en korg kanske, med luft emellan varje lök, ställa dom torrt nånstans, uppe på köksskåpen? Eller nere i källarn? Låta dom vara där till sep? Sen plantera dom igen och försöka skaka liv i dom..?
Skall man vattna dom under tiden tro i deras vila?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Jyden

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 10:19 »
Amarylis skal passes med lys, næring og vand, også når de er afblomsteret. Så opbygger de kraft til næste blomstring. Amarylis visner selv ned omkring oktober-november. Efter en kort pause uden vanding, starter man blomstringen med forsigtig vanding.
Jeg har flere amaryliser, som på den måde har blomstret hvert år i mere end 20 år.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 14:57 »
Hyacinter låter jag vissna ned, sedan gräver jag ned dem i trädgården på våren. En del tar sig och blommar fint nästa år, andra dör. Men det är värt att försöka.

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-09 kl 17:06 »
som jyden säger så måste man ge tillbaka löken det den har blommat med om man säger... näring och vatten och ljus hela sommaren och sen dra in på det till tidig höst så den får vissna ner, sen kan man plocka fram den igen i november och hoppas på att den vill blomma... så har jag lärt mig..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Aquamaja

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 08 feb-09 kl 00:53 »
Såhär lärde min svärmor mig att ta hand om amaryllislökarna.Jag låter bladen vissna ned efter att jag klippt bort de sista blomstänglarna. När bladen vissnat klipper jag av dem ca 1 cm från löken och ställer undan löken på ett torrt o mörkt ställe. Jag har valt golvet i garderoben i sovrummet som är det rum som är lite svalare än de övriga rummen. Vattna mkt sparsamt, endast ett par - tre gånger, fram till november ungefär, eller tills du börjar se lökarna i affärerna. I början av november tar du fram amaryllislökarna, byter ut jorden i krukorna och börjar vattna som vanligt igen.
Har fungerat för mig i alla år och är enkelt.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #8 skrivet: 08 feb-09 kl 08:36 »
Fungerar det på alla lökar, amaryllis nämnd, men hyacinter, narcisser med flera..
Köpte nu en blommande (på rea) vit skilla.. den antar jag skall ut i trädgårn..

Då skall jag göra en låda redo för amaryllisarna.. ställa dom mörkt och svalt, källarn kanske..

Men dom andra.. skall dom få gå ut i rabatten tro i en enskilt hörn..

Aquamaja

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 23:16 »
Har bara testat amaryllis, då min man är allergisk mot hyascinter.
Provade faktiskt den vita hyacinten i år, då vi hört att den inte skulle ha så stark doft och vissa allergiker skulle kunna tåla dem. Sagt och gjort, rusade till blomsterhandlarn och inhandlade ett gäng vita hyacinter, kom hem och mötte en skeptisk man, som blev positivt överraskad då han märkte att han inte fick känning av sin allergi. Så nu har lökarna fått plats i garderoben också. Vi får väl se mot nästa jul hur de ser ut och tar sig.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 25 feb-09 kl 21:25 »
Jag är ingen expert själv, men min kära mor har bra hand med det mesta som blommar.
För att "julblommorna", som egentligen hellre blommar på sommaren, ska blomma till jul gör hon så här; låt dem blomma ut, klipp bort stänglarna, låt bladen vissna ner i egen takt... nästan. Hon lurar dem att tro att det blir vinter fortare än det faktiskt blir, genom att ställa dem mörkt och svalt, vattna mindre och mindre tills de tar vinter själva. Låter dem vila ett tag innan hon ger dem en konstgjord vår med mer ljus, vatten och värme. Och hon har jättefina jul-lökar som har blommat 10-12 jular på raken.
Lite pyssel, men det går. Oftast.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser