Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina hönshusproblem  (läst 949 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Mina hönshusproblem
« skrivet: 17 jan-09 kl 15:26 »
Jag startar en ny tråd i stället för att fortsätta off-topic i tråden om förfrusna kammar...

Jag har försökt få hönsen att vänja sig vid att sova inomhus nu i ett par dagar i stället för en pinne utanför hönshuset. I går kväll satte jag upp dem på pinnen. Jag öppnade hönsluckan kvart över sju i morse. Ungefär halv åtta såg jag hönsen ute och gå.

Hönorna brukar ha lagt alla sina ägg kl 12, så kl 13 i dag öppnade jag för att mocka och hämta ägg. För det första hade hönsen bajsat överallt, för det andra låg två ägg spräckta på golvet! Min gissning är att de har värpt dem rakt från pinnen. Normalt bajsar de aldrig inne, inte ens i redena när de värper, och vi har aldrig hittat några trasiga ägg förut.

Varför blev det såhär?

Jag kan tillägga att i går värpte de INGA ägg i hönshuset, för jag stod hela dagen och satte in isolering där. Jag hade tänkt flytta på mig när hönorna närmade sig... Det var bara det att de höll sig på långt avstånd från hönshuset hela dagen. Mellan 10-13 tog jag en paus i arbetet och gick därifrån, men de värpte inte där i alla fall.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sallyomolly

• Gäst
SV: Mina hönshusproblem
« Svar #1 skrivet: 17 jan-09 kl 16:12 »
De vänjer sig nog. Höns är känsliga och flyttar man en höna till ett annat hönshus kan det dröjja flera veckor innan hon börjar att värpa igen.

Värpte de inte igår är min gissning att ett ägg kom ut i sömnen på pinnen. Har hänt här också ibland om de blivit stressade av något.

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jan-09 kl 16:22 »
När tänder du ljuset? Vid 07.15 är det ju kolsvart så de borde inte gå ner från pinnen förrän de kan se.

Släckte du ljuset direkt när du satt dem på pinnen...? Annars kanske de hoppade ner när du gick ut, och har förmodligen inte alls sovit på pinnen.

De vänjer sig snart tror jag, har du haft dem sedan de var kycklingar?

Bajs får du nog räkna med lite varstans, de är ju inte precis rumsrena. En av mina unghönor har fått fnatt på att sitta PÅ vattenautomaten - skiter rakt ner i vattnet, inte så smart.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 17 jan-09 kl 17:12 »
Tack för svaren!

De har inget artificiellt ljus alls, men ett litet fönster som vätter åt söder, som sitter vid deras pinne. Kan tillägga att innerväggarna är vita vilket gör rummet lite ljusare.

När de satt ute brukade de stå vid nätet och kackla vid 7:30. Jag vill därför öppna deras lucka innan dess, så de kan gå ut när de känner för det. Samtidigt byter jag vatten på dem och fyller på mat. De måste hört mig rumstrera om, för de började kackla lite svagt, men gick som sagt inte ut förrän det blev  ljusare.

Vi köpte dem som fullvuxna av en uppfödare i våras. Redan från början började de sitta på sin utomhuspinne. De äter gärna mat ur handen på en, men vill inte bli vidrörda.

Nyss lyfte jag in dem för kvällen. Jag lyckades inte ta dem riktigt över vingarna de här gången så de började flaxa när jag höll dem, så jag satte två av dem på golvet för att de inte skulle "slå till" de andra hönsen med vingarna.

Skönt att höra att det där med äggen inte var något jättekonstigt. Bajset stör mig inte så mycket, det tar inte mycket längre tid än att plocka upp från bajsbrädan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 17 jan-09 kl 20:59 »
När tänder du ljuset? Vid 07.15 är det ju kolsvart så de borde inte gå ner från pinnen förrän de kan se.
Bajs får du nog räkna med lite varstans, de är ju inte precis rumsrena. En av mina unghönor har fått fnatt på att sitta PÅ vattenautomaten - skiter rakt ner i vattnet, inte så smart.

Samma problem här.  :(

Man kan bli galen på henne. Man knuffar ned henne, så flyger hon upp direkt igen. Sedan tar man henne och sätter på en pinne... Inom en minut är hon där igen!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 17:13 »
Hönorna har gått in! Pappa spikade sidoväggar till utepinnen, och höjde samtidigt bajsbrädan. Detta förvillade hönorna, så de stod och velade och kacklade en lååång stund. Sedan när pappa tittade till dem hade två lagt sig i redena, två på golvet.

Nu blir väl nästa projekt att lyfta upp dem på pinnen...  ::) Fast jag funderar på att strunta i det... Det är inte såå mycket jobbigare att städa golv och reden... Dessutom kanske de tycker pinnen är för liten? Det finns knappt någon plats att sätta en till pinne på...

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser