Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Runåbergs fröer Garanterat Monsantofria (nästan)  (läst 2386 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Runåbergs fröer Garanterat Monsantofria (nästan)
« skrivet: 14 jan-09 kl 16:49 »

Hej allesammans!

Nu är det ju frököpardags för dem som inte redan köpt sina fröer för kommande odlingssäsong.
Jag har funderat en del på om fröerna man köper direkt, eller indirekt via ägande, ger klirr i kassan för Monsanto och andra stora rackare. Det är ju nästan helt omöjligt att hålla koll på vilka företag som patenterat ett visst frö och vilka ägare som står bakom butiker osv.

Så jag ringde Runåbergs fröer och frågade om de har koll på detta, och till min stora glädje är de mycket noggranna när de väljer samarbetspartners och vilka fröer de köper in. De har t. ex. tagit bort fröer som de vet har ett samband med Monsanto. Där emot kan de inte till 100% garantera totalt Monsantofritt sortiment p.g.a. att företag kan byta ägare efter att beställningar lagts osv.

Hur som helst så kan man med gott samvete handla hos dem och veta att man har gjort sitt bästa för att inte stödja djävulen :)

Jag önskar er en moralisk odlingssäsong!

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Runåbergs fröer Garanterat Monsantofria (nästan)
« Svar #1 skrivet: 16 jan-09 kl 10:54 »

Och, så har de MYCKET ekologiskt, det glömde jag att nämna.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 19 jan-09 kl 12:34 »
Tack för upplysningen! Nån som vet hur det är med t ex Impecta?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jan-09 kl 16:42 »
Jag vet inte heller om det är monsanto i deras sortiment,men det finns eko fröer samt kultur fröer.
Man kan bara önska att det som monsanto gör inte tar över. Såg på tv om majs som muterats det vore inte roligt med sånt elände. Ett sätt att vara säker är att ta fröer från mat tex paprika, torkade bönor.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 13:42 »
Monsanto har köpt upp patent på massor av frösorter så Impecta lär ha en del.

Kan tipsa om att Runåbergs nu har lagt ut en PDF-fil över 2009års nyheter som inte var så jättemånga, listan över alla sorter som försvinner ur sortimentet är dock ganska lång, listan över vad som försvinner finns i samma PDF-fil.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 21:27 »

Kan tipsa om att Runåbergs nu har lagt ut en PDF-fil över 2009års nyheter som inte var så jättemånga, listan över alla sorter som försvinner ur sortimentet är dock ganska lång, listan över vad som försvinner finns i samma PDF-fil.

Tack, va bra! Jag har väntat på deras lista... :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, LimJans, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser