Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frökataloger.  (läst 4153 gånger)

torpargubbe

• Gäst
frökataloger.
« skrivet: 09 jan-09 kl 09:05 »
ska beställa frökataloger..vilka är bäst för ekologisk/självhushållningsodling?  både kvalite på varorna och pris spelar in. lägg gärna in länkar så jag kan beställa kataloger.  tack på förhand hälsar torpargubben ;)

poze

• Östergötland
SV: frökataloger.
« Svar #1 skrivet: 09 jan-09 kl 09:27 »
har svarat på denna fråga ett par gånger innan på detta forum, men här är ett par:

Runåbergs: http://www.runabergsfroer.se
Lindbloms:  http://www.lindbloms.se/

där hittar du mycket trevligt!

för specialsortiment :
impecta:     http://www.impecta.com/

sedan kan du gå med i Föreningen sesam:
Citera
Föreningen Sesam är en ideell förening som genom praktiskt arbete verkar för att bevara den mångfald som finns bland köksträdgårdens och åkerns växter.
Föreningen vänder sig i första hand till hängivna odlare som är nyfikna på ovanliga eller gamla köksväxtsorter och andra nyttoväxter och som bevara dessa i odling.

http://www.foreningensesam.se/

lycka till hörru
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 09:47 »
tack för svar ;D den enda som gick att beställa på nätet var inpecta som nu är beställd ;) den ena gick att beställa på telefon den andra tråkigt nog bara för nedladdning.jag saknar papperskatalogerna,men men det är väll framtiden detta, :'(

torpargubbe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jan-09 kl 09:50 »
hur är det att köpa fröerna i butik? jag tänker på tex granngården är det bra? ekonomiskt? tänkte nybörjarodla i år så det blir enkla sorter ,morötter,lök,tomat mm,sas basics :D

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jan-09 kl 10:08 »
Vi har beställt från Runåbergs på nätet flera gånger. De har en papperskatalog också, och i den finns det bra odlingsråd. De har mycket tips och råd på hemsidan också, om man surfar runt lite.
Jag rekommenderar att du kollar på sidan igen, vi är mycket nöjda med deras service!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 19:05 »
Runåbergs papperskatalog kan man inte leva utan! Den är så fullproppad med trevlig läsning och goda råd att man bara vill ha den. Särskilt så här års, när solen har strålat från en blå himmel och det varit +7 grader och takdropp. Beställ den och du är fast :-)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 19:23 »
+Hos Runåbergs kan man beställa 2 trevliga recepthäften Squash/Pumpa och Asiatiska gönsaker så man vet vad man ska göra med skörden, ex. squash får man ju ganska mycket av ibland.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 09 jan-09 kl 19:49 »
tack för svar ;D den enda som gick att beställa på nätet var inpecta som nu är beställd ;) den ena gick att beställa på telefon den andra tråkigt nog bara för nedladdning.jag saknar papperskatalogerna,men men det är väll framtiden detta, :'(

Impectas ekologiska utbud har blivit något bättre, men både Lindbloms och Runåbergs är så mycket större ändå. Internet sparar mycket papper, så kolla vad de har på nätet, även om jag håller med om att en del vill man ha på papper för att läsa.
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jan-09 kl 21:36 »
Både Lindbloms och Runåbergs har bra kataloger i pappersformat, hög kvalité på fröer och generösa portioner.

Impecta är oslagbara på "udda växter" ... men små fröportioner och inte nån vidare odlingsinformation i katalogen.

Olssons Fröer har också mycket men kräver ofta att man köper större mängder, riktar sig främst till yrkesodlare. Dom har stort utbud av sättlök också. Tyvärr inte så mycket ekologiskt i sortimentet.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #9 skrivet: 10 jan-09 kl 08:23 »

Olssons Fröer har också mycket men kräver ofta att man köper större mängder, riktar sig främst till yrkesodlare. Dom har stort utbud av sättlök också. Tyvärr inte så mycket ekologiskt i sortimentet.

Olssons Fröer hade ju ett fint utbud av ekologisk sättlök tidigare, men tyvärr inte i år. Angående fröer och större mängder så har dom sitt hobbysortiment riktade till mindre kunder. Det ökar för varje år, men jag tycker nog att de fröerna är ganska dyra, jämfört med t ex Runåbergs. Dessutom är det mycket F1-hybrider och lite ekologiskt. Så för mej "vinner" Runåbergs :-)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

torpargubbe

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 10:44 »
nu är runåbers papperskatalog beställd ;D  väntaväntavänta  ååhh kommer den aldrig ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser