Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordkällare  (läst 1936 gånger)

Häxan

• Västergötland
jordkällare
« skrivet: 07 okt-05 kl 23:51 »
Jag har 2 st gamla "jordkällare" intill boningshuset. Gårn har gamla anor. Huset har "moderniserats" dvs generationer har förnyat boningen. Boplatsen där huset står är mycket gammal.

Jag funderar lite över dessa "jordkällare". Undrar om dessa kanske är torkhus? De är byggda ett stenkast (ca 3m) ifrån huset. De är byggda utav sten. Varför ligger de såpass nära boplatsen?

Är det någon av er som känner till sånt här, vore jag intresserad.

Mvh Häx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:jordkällare
« Svar #1 skrivet: 28 jan-06 kl 22:43 »
Kan de inte ha varit till för matförvaring, det vill man gärna ha i närheten? Vi har alltid förvarat potatisen och sylt/geleburkar nere i jordkällaren hos mina föräldrar.
Har man inget sådant att förvara kan man ju bjuda på vinprovning nere i jordkällaren om den är stor nog för att få in bord och stolar

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-06 kl 21:41 »
För mig så har jordkällare alltid haft med matförvaring att göra.
Från min hembyggd (värmland) låg alltid jordkällaren där det var lämpligast och alltid så nära mangårdshuset som möjligt. Ovanför källaren byggdes ofta ett hus som fick namnet "källarstugan". Dessa var ofta inredda och bebodda.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

nad

« Svar #3 skrivet: 01 feb-06 kl 09:56 »
Förr fanns det på större gårdar sk iskällare på vintern sågade man upp is ur sjön satt in dem i källaren och täckte med sågspån, isen klarade sig till  sommaren på detta sätt.
Isen kunde man sälja till närbelägna butiker,resturanger osv.
Vänl NAD

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare (1 dolda)
simon.arvestrand, Katja Wiezell

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser