Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med tarmframfall?  (läst 2630 gånger)

ulfg

Tacka med tarmframfall?
« skrivet: 06 jan-09 kl 12:15 »
Hej,
nu får alla kollegor skynda till och hjälpa mig med råd och tips. En gutetacka har kastat ett dödfött lamm för mig under natten. Nu hänger en bit av vad som ser ut som en tom, sladdrig, lös tarm ut ur analen. Den är smal, ca 2 cm br och är ganska lång, ca 15 cm. Är det en bit av navelsträng/efterbörd och därmed inget att oroa mig så mycket för? Eller är det värre, en bit av ändtarmen som följt med ut? Om det är så illa - vad är att göra? Jag har tvättat och desinficerat i rumpan, stallat in henne och gett en antibiotikaspruta. Vad kan det röra sig om och vad är prognosen? Kan inte ringa veterinär förrän imorgon eftersom det är helgdag.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Smålands-Lina

SV: Tacka med tarmframfall?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 12:33 »
Ring jourhavande veterinär! Tele: 0900-10 55 055.

Det är Läckeby djursjukhus som har jour, helgdagar också. Jag hade ringt direkt, stackars tacka.  :-\

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 12:44 »
Jag hade en som kastade förra vintern. Det var fodersäck som inte släppte som det brukar vid "normal" lammning. Det ordnade sig självt slutligen och tackan mår prima numera :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 13:02 »
Är det säkert att det är ur Analen det hänger ut något tarmliknande och inte ur Slidan? (Eller blev det bara felskrivet i stressen?)
Ur slidan skulle jag inte vara så orolig, då är det antagligen bara kvarbliven efterbörd.
 Men ur Analen, då måste det ju vara något värre som tex att väggen mellan anal och slida gått sönder i förlossningen och efterbörden hänger ut där istället. Jag har varit med om en hästförlossning där fölungens ben gjorde en sådan skada, men inte hört om det på får.
  Om det skulle vara så att du inte skrivit fel, då skulle jag ringa veterinär, annars är det nog ingen fara att vänta till i morgon.
 Jag har aldrig haft någon tacka med kvarbliven efterbörd men på kor är det i alla fall inte så akut. Förr skulle man ta hem veterinär som plockade ut den, men jag tror inte man gör så idag.
 Lycka till!
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mushi

« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 13:11 »
Ser det ut som en utochinpåvänd slida eller snarare som en efterbörds-bit? En vanlig efterbörd kan ju vara lite tarmliknande, fast med små knölar inbakade. Ta ett djupt andetag och titta ordentligt. Misstänker du slidframfall så behöver det hjälp att rättas till om det inte har gått tillbaka vid det här laget. Ring veterinären i så fall, eller om du har någon erfaren fårägare i närheten som kan komma och ta en titt.

Framfallsbygel är en av världens mest prisvärda prylar, har du inte en sådan så beställ en i morron! Kanske/förhoppningsvis kommer den aldrig till användning, men den dagen en tacka får ett litet framfall så kan du fixa det själv. På bästa sätt dessutom.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 14:42 »
Hej alla kära kollegor, 4 bra svar på 2 timmar är verkligen inte illa. Måste tillstå att jag inte är expert på att skilja mellan analöppning och slida: jag går ut och kollar igen, Charlotte.
Men jag är lite lugnare nu: en granne med 100 får har kollat henne och tycker det ser ut som en bit efterbörd. Det som hänger är också sladdrigt, med många hinnor och klumpar, vilket talar emot att det skulle vara delar av tarm eller slida. Mushis beskrivning verkar visa att det rör sig om en bit efterbörd. Efterbörd läser jag i Sjödin kan hänga kvar i rumpan ett par dagar efter förlossningen och lossna av sig själv. Extrem hygien och uppsikt över att det inte drar sig in i livmodern igen.
Det var två lamm hon kastade: ett var helt fullgånget, såg fint ut men väldigt litet. Det andra låg kvar i fostersäcken och såg mer ofullgånget ut. Känns skumt att en äldre gutetacka (4 år) får för sig att bli betäckt i augusti för att sen lamma på det här misslyckade sättet i början av januari. Ur led är tiden...

texelmatte

« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 16:30 »
Jag gick och funderade på din tacka medan jag tittade till mina egna och såg nu att du fått flera goda råd. Jag gissar också att det som hänger ut är en bit av efterbörden, men svaret fick du säkert när du tog en närmare titt i baken på tackan. Jag har sett en tarm komma ut "fel" väg och den var betydligt tjockare och mera välfylld an vad du beskriver att det ser ut. Det du behöver fundera över är väl om det kan finnas något mera lamm därinne, men har hon fått två är det kanske inte så troligt? Hur många brukar gutarna få? Hur mår tackan? OM det skulle var en tarm inbillar jag mig att hon borde må dåligt, särskilt om det är en ända och inte en slynga som hänger ut, är det en ände tyder det ju på att tarmen gått sönder.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 16:43 »
Njaa..har sett tarm hänga ut också.. ett fall som någon beskrev här där väggen mellan slidan och analen spräckts.. Det var tunt..och långt..långt.... Ville se till att dom små fick råmjölk innan tackan avlivades..och hon mådde till synes utmärkt. Mycket konstigt, det är väl hormoner som går in och styr upp i sånna lägen, naturen har väl också sett till att dom små skulle få sin livsviktiga råmjölk..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ulfg

« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 17:09 »
Bäste texelmatte,
inspekterade de kastade fostren igen och såg att det var två st, ett fullgånget och ett som låg inneslutet i fostersäcken och såg mer ofullgånget ut. Sorglig syn, men missfall är naturligt och betyder oftast att det var något fel på dem. För gutar är det normalt med 1 lamm för förstföderskor och 2 för äldre tackor. Äldre tackor kan också få bara 1 lamm. Det verkar vara ovanligt med fler än 2 lamm för gutar. Tackan är pigg och kry trots sina vedermödor. Jag utgår ifrån att det är efterbördsrester som hänger ut och att jag överreagerade en smula.  Men jag har tvättat och skiljt av henne och håller henne under uppsikt. Det som är viktigt är att förorenat efterbördsmaterial inte halkar in i livmodern igen och naturligtvis att det lossnar av sig självt om ett tag. Jag avvaktar med att försöka dra ut det sista själv i en tre-fyra dagar, sen får vi se.
Ringer veterinär också för sista konsultation.

klorofyll

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 18:27 »
Phu. det verkar ju ordna sej. . . Lycka till!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 jan-09 kl 18:32 »
Det är mycket vanligt att efterbörden inte släpper när tackor kastar! Rör den inte och låt för guds skull inte någon veterinär gå in och försöka dra loss den! (En veterinär här hemma envisades med att vilja göra det istället för att skriva ut penicillin åt mig... jag slängde på luren och ringde en annan istället!) Om efterbörden inte har släppt efter ca 3 dagar så kan det behövas penicillein, men du kan vänta och se. Den brukar lossna inom en vecka.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #11 skrivet: 07 jan-09 kl 08:16 »
Hej alla kollegor,
nu har jag pratat med min veterinär på morgonen. I linje med Vallhundens sista inlägg sade hon att det är ganska vanligt att en stump av efterbörden kan hänga kvar från slidöppningen, ssk efter ett missfall. Man skall inte försöka dra ut den. Den kommer ut av sig själv och det kan dröja upp till två veckor. Det farliga är om stumpen dras  in i livmodern igen. Det kan motverkas genom att man slår en knut på den. Veterinären rekommenderade också att låta tackan gå fritt, ej hållas avskiljd. Vanlig motion medverkar till att stumpen åker ut av sig själv. Tack för alla goda svar, jag tror det här varit en bra tråd för framtida oroliga fårägare i lammningstider.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 07 jan-09 kl 08:26 »
 Härligt att höra att det inte var så farligt!
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-09 kl 13:15 »
Om jag var du så skulle jag hålla koll på hennes temp nu. Om tempen stiger så ring genast veterinären och få penicillin utskrivet. En livmodersinflammation är inget man vill ha!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser