Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om man vill börja med slakt kaniner ??  (läst 2179 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Om man vill börja med slakt kaniner ??
« skrivet: 06 jan-09 kl 00:18 »
Om man vill börja med att föda upp stora kaniner ( jag har två belgiska jätte honor ) för att sen sälja som till ett slakteri ,, hur gör man ?
Vart börjar man ?
Vilka krav finns ?
vad får man betalt av tex Enköpingsslakteriet ? (närmast mej har jag hört)
Måste man själv åka dit med kaninerna eller kommer dom o hämtar mm mm
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Om man vill börja med slakt kaniner ??
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 09:21 »
Man börjar med att köpa in några kaniner som motsvarar slakteriets önskemål qua kroppsform och vikt.
Sen ser man till så att dessa uppnåt rätt slaktvikt vid ca 16 veckor (max 18 sen går man med förlust)
Kraven är en frisk kanin med minimalt kroppsfett, ingen dräktighet,sjukdom eller skada då får man avdrag
Kilopriset avgör slakterierna.
I vissa fall får man åka själv, Enköpingsslakteriet hämtar enligt särskilt körrunda med jämna mellanrum.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 15:07 »
Man börjar med att köpa in några kaniner som motsvarar slakteriets önskemål qua kroppsform och vikt.
Sen ser man till så att dessa uppnåt rätt slaktvikt vid ca 16 veckor (max 18 sen går man med förlust)
Kraven är en frisk kanin med minimalt kroppsfett, ingen dräktighet,sjukdom eller skada då får man avdrag
Kilopriset avgör slakterierna.
I vissa fall får man åka själv, Enköpingsslakteriet hämtar enligt särskilt körrunda med jämna mellanrum.

Jag har rdan två belgiska jätte honor som jag isf tänkte använda i avel .
Jag vill ha en hane som är av stor snabbväxande ras , finns det sånna??
Eller ska jag sattsa renras då jag vet att dessa blir mkt vikt på ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 15:21 »
jag skulle satsa på något mellanstort. de äter mindre i förhållande till vikten. du kan ju ändå blanda mellanstort med dina bj om du ändå ska slakta ungarna sedan. vad jag har förstått så är det ganska vettigt att göra för att få ungar som växer lite snabbare
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 15:32 »
Jag har rdan två belgiska jätte honor som jag isf tänkte använda i avel .
Jag vill ha en hane som är av stor snabbväxande ras , finns det sånna??
Eller ska jag sattsa renras då jag vet att dessa blir mkt vikt på ?

Renrasig BJ är inte att rekomendera,.de har för stora slaktkroppar, växer för långsamt och äter för mycket
Bra foderomvandlare och hyffsat snabbväxande raser är New Zealand, Vit lant, Blå wiener, Californian mm man kan dock korsa in BJ med bra resultat.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 15:52 »
Renrasig BJ är inte att rekomendera,.de har för stora slaktkroppar, växer för långsamt och äter för mycket
Bra foderomvandlare och hyffsat snabbväxande raser är New Zealand, Vit lant, Blå wiener, Californian mm man kan dock korsa in BJ med bra resultat.

Dom käkar av hästarnas mat så det märks inte mkt .
Min tanke med renras är att det kanske skulle vara lättare att sälja nån ur varje kull till liv ?
finns det nån marknad på kaniner överhuvud taget?
tyckte det var skitsvårt att bli av med mina bj korsningar förra året :s

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 16:55 »
jag kan tänka mig att de flesta tycker att bj är för stora att ha till kel för barnen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 17:42 »
Dom käkar av hästarnas mat så det märks inte mkt .
Min tanke med renras är att det kanske skulle vara lättare att sälja nån ur varje kull till liv ?
finns det nån marknad på kaniner överhuvud taget?
tyckte det var skitsvårt att bli av med mina bj korsningar förra året :s

Jag har då aldrig haft svårt att bli av med mina kaniner, oavsett ras.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 06 jan-09 kl 20:55 »
Marknaden för kelkaniner är ganska säsongsbunden, men matkaniner går åt oavsett årstid.

Ska du sälja till kel och avel är det populärast med renrasigt, till slakt går det med allt egentligen men BJ är lite för långsträckt och dvärgkaniner är små  ;)
Landsflykting i storstan...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-09 kl 21:37 »
Marknaden för kelkaniner är ganska säsongsbunden, men matkaniner går åt oavsett årstid.

Ska du sälja till kel och avel är det populärast med renrasigt, till slakt går det med allt egentligen men BJ är lite för långsträckt och dvärgkaniner är små  ;)
Sant ..men min tanke var nog att om jag tar renrasigt så kan jag kanske sälja en del o dom som  inte blir sålda går till slakt med bra vikt :)

Gösta

« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 14:05 »
Problemet med BJ är att köttet har en annan trådighet som inte är populär på köttsidan. Vi köper inte in renrasiga BJ.
Korsa dina BJ med Stora Silver och du får ett betydligt bättre kött och snabbare tillväxt.
Gällande priser så kolla vår hemsida, där finns alla uppgifter du behöver. :)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jan-09 kl 15:45 »
Problemet med BJ är att köttet har en annan trådighet som inte är populär på köttsidan. Vi köper inte in renrasiga BJ.
Korsa dina BJ med Stora Silver och du får ett betydligt bättre kött och snabbare tillväxt.

du som köper in? vilken ras vill du rekomendera för nybörjare?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 14:09 »
Adress till hemsidan?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser