Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shit, behöver de värme/belysning nu när det är så kallt??  (läst 5362 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Hej goa alternativare!

Har haft ett tag off pga sjukdom och en kille som måste tas ut alldeles för tidigt (v 25). Och varför i hela fridens skriver jag detta i en hönstråd  ??? ::)

Sorry. Nu är det hönsen det gäller!

Mitt hönshus är lite isolerat men har inte belysning och värme och nu är det -10 här och jag fasar varje dag att hönorna ska frysa ihjäl. Känns nästan som djurplågeri. Hur många minus klarar de? Vi har köpt element men ännu ej hunnit dra ut el till huset och funderar på att sätta upp en lampa hos dem också. Men det kan nog dröja någon vecka innan det blir klart. Hjälp- vad göra? Vill ju inte nacka i förebyggande men inte låta brudarna frysa ihjäl!!

Tacksam för alla råd och tips jag kan få. Det har varit, och är, lite mycket i skallen just nu!

Tunjan

• -
SV: Shit, behöver de värme/belysning nu när det är så kallt??
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 20:47 »
värmelampa finns på granngården + en längre skarvsladd +en halvtimmes jobb. klart
bor själv med rödkullor får o höns.Samt mina två pojkar ibland.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 21:53 »
Håller med.
Häng lampan lågt, 50-60 cm från golvet så kan hönsen ställa/lägga sig därinunder när de behöver extra värme. Mina gillar att ha det så och jag har t.o.m. hittat nyvärpta ägg under lampan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 22:09 »
Kom ihåg att värmelampan ska hängas upp så att OM kedjan/kroken som den hänger i skulle släppa så ska kontakten till lampan dras ur, dvs att stick-kontakten ska fästas rakt ovanför lampan. Försäkringsbolag kan kinka lite i annat fall har jag fått höra utav vår försäkringskontakt..

Vurre

« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 22:13 »
Nä, det behöver de inte.
snus? vad är priset på en pris?

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 22:16 »
Här är det -17 nu. Jag har aldrig värme till mina höner. Däremot lyse, annars värper de inte.
Det har ibland varit -30 men det har aldrig påverkat mina pullor. De värper, äter o skiter hur kallt det än blir.
Igår fick jag 4ägg, idag 2 så de mår prima.
Det som är viktigt är att de inte utsetts för drag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 08:50 »
Nettis skrev i en annantråd::
djurskyddslagen säger att höns ska ha frostfritt.
Den är väl till för att följas.
Jag tycker inte man ska skryta över hur mycket kyla hönsen tål.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 09:05 av Lycka »
Hedemorahöns

Vurre

« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 09:08 »
Må så vara, men TS var rädd för att hönsen skulle frysa ihjäl och det gör de alltså inte i minusgrader.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 09:15 »
 ???
Hedemorahöns

Vurre

« Svar #9 skrivet: 05 jan-09 kl 09:34 »
För övrigt fann jag just SLK:s genbanksregler, vari det står:

"Värmetillskott kan vara lämpligt vid sträng kyla (10-20 minus inomhus) och/eller för att hålla frostfritt. Obs. att frostfritt är inget krav och att ett stort värmetillskott verkar drivande"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jan-09 kl 10:54 »
Man skall inte fantisera om vad som står i djurskyddslagen eller andra lagar heller, för den delen. De finns dokumenterade, skriftligt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 11:31 »
Tack för era svar!

Då vet jag att de iaf inte dör fast det är såpass kallt! Sedan är det ju, som ofta, en fråga om hur man vill behandla sina djur. Visst måste det väl också vara en skillnad beroende på ras? Blev nyfiken på vilken ras dina hönor har, Fräsen

Just nu jobbar gubben med elen. Det blir en väggplafond och ett värmeelement till brudarna.

Monica H

• Halland
« Svar #12 skrivet: 05 jan-09 kl 11:53 »
Jag håller med Fräsen. Mina blandisar har aldrig brytt sig om kyla, de har dock dragfritt och ljus, men de värper (om än lite mindre på vintern), sprätter och kacklar på som vanligt. Har någon gång hängt dit en värmelampa men det är aldrig någon höna under den så det verkade onödigt. Däremot tror jag det är bra om de kan röra på sig ordentligt, mina går fritt på dagarna hur kallt det än är. De gillar att sprätta runt i halmen bland fåren.
Har de bara fri tillgång till foder och rent vatten klarar de sig bra, tänk på alla andra fåglar som alltid måste vara ute.
PS! Hos oss på västkusten blir det ju inte så kallt, men i natt var det -14.
Halland è bäst

Vildrosen.

« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 12:00 »
Hos oss har det varit -10 till - 15 grader några nätter. Jag har hängt upp en värmelampa men hönorna är inte under eller ens i närheten av den (har inte värme i huset förövrigt). Så jag har nu flyttat runt lite så värmelampan hänger nu över vattenautomaten - undra om jag måste löneförhandla med den nu pga nya arbetsuppgifter  ;)

För övrigt har jag bara fixat MASSOR av mat till dem; hönsmat och solrosfrön, samt lite extra smått och gott. Och de går fritt ute hela dagarna - de går aldrig in även om det är kallt. Hönorna värper 6 ägg om dagen (har 7 hönor + 1 tupp + 1 köns-obestämd). Antar att de trivs.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jan-09 kl 16:20 »
Tack för era svar!

Då vet jag att de iaf inte dör fast det är såpass kallt! Sedan är det ju, som ofta, en fråga om hur man vill behandla sina djur. Visst måste det väl också vara en skillnad beroende på ras? Blev nyfiken på vilken ras dina hönor har, Fräsen

Just nu jobbar gubben med elen. Det blir en väggplafond och ett värmeelement till brudarna.
Mina hönor är till största delen hedemora, med lite inslag av bl.a brahma, orpington, blomme.

Tunjan

• -
« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 20:15 »
det kan nog vara så att hönsen klarar sig utan värme. jag har bara värmelampa som jag sätter på när5 det som nu varit -10 eller mer iöver en vecka. dessutom har dom f-n i mig vilat färdigt .har fått mitt första ägg idag sen mitten av oktober. på 20st hedemora.så värmelampan har satt lite fart på dom.
bor själv med rödkullor får o höns.Samt mina två pojkar ibland.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 05 jan-09 kl 20:49 »
Ett stort problem hos mig är att deras vatten fryser (behållarna hänger någon decimeter från marken).

fräsen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 21:04 »
Nu finns det säkert nån som tycker det är fel, men säg då gärna det. Men jag ger mina varmt (ljummet) vatten 1-2ggr/dag nu när det är kallt. Min behållare är på 6 liter, trots att det varit ner till -18 så har de vatten i stort sett dygnet om.

Vildrosen.

« Svar #18 skrivet: 05 jan-09 kl 22:12 »
Fysiken säger dock att varmvatten fryser snabbare än kallvatten - låter osanorlikt men det är sant, har tydligen med hur partiklarna rör sig att göra. Jag har helt enkelt satt värmelampan över vattenbehållaren. Lampan har jag på timer som sätter på med jämna mellanrum och såpass länge att vattnet tinar om det hinner frysa sedan förra värmningen.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 jan-09 kl 23:46 »
Lite OT, men när jag testade frös det kalla vattnet före det varma. Jag tror det är under vissa förhållanden det varma fryser först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser