Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna får=slänga ensilage?  (läst 4690 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Kräsna får=slänga ensilage?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-09 kl 09:37 »
Lilla Tackan: Andra och tredjeskörden är inte lika grov, det blir mer bladmassa i den.

MonaW: Havre innehåller nästan bara energi, det är alltså inte mycket protein i den, vilket de behöver för att växa lamm. Ge ett färdigfoder istället med högre proteinhalt från  och med två månader innan lammningen.
Ungtackorna som inte betäcks börjar växa i slutet på januari, då behöver de ev också protein. Men har man ett bra grovfoder så kan det räcka och de får då växa till sig på betet i sommar. Denna metod innbär att du fdå år blunda för att de går ner lite i hull under senvintern...

F ö ang grovt ensilage, om man får det hackat i balen så kan de äta det grova bättre. In viss mängd grovt material behöver våmmen för att arbeta, så bara bladmassa är inte heller bra. Jag tycker att fåren är mycket kloka djur som plockar ut det de behöver av sig själva...  Visst kan de bli kräsna, men hittar man bara grova strån i höhäcken, så är det bara att ströa med det!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 05 jan-09 kl 12:36 »
Vart hittade ni den vallblandningen? Jag letade efter något annat än häst och nötvall men icke! Tycker det vekar billigast och vettigast att ge får sånt dom tycker om. Vi körde över en hage med betsputsen i sommras och tog ahnd om det som blev, och när vi fodrat med det blir det inte ett strå kvar! Tyvärr blev det inte mycke, men man får vara glad åt det lilla! :)

Vi har beställt från Olssons fröer, ekologiskt och anpassat för får. Blandningen innehåller bl.a cikoria, svartkämpe och kärringtand.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

agge

« Svar #22 skrivet: 05 jan-09 kl 16:14 »
Jag säger bara ..hackat ensilage löser många problem.
Vi har haft det tidigare år , men förra årets skörd blev felgjord och vi fick slita med långstrån och spill.
I år har vi hackat igen ...lättarbetat och de äter rent och verkar nöjdare.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #23 skrivet: 05 jan-09 kl 16:46 »
Jag säger bara ..hackat ensilage löser många problem.
Vi har haft det tidigare år , men förra årets skörd blev felgjord och vi fick slita med långstrån och spill.
I år har vi hackat igen ...lättarbetat och de äter rent och verkar nöjdare.

Jag håller med. Vi har en del ohackat kvar ifrån förra året som korna får. Av misstag öppnade vi en "ko"-bal till fåren, det var slitigt att köra ut i skottkärra och mycket spill blev det; dels på grund av att det var långt och dels för att det var alltför grovt för fåren.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ulfg

« Svar #24 skrivet: 05 jan-09 kl 20:10 »
Den ultimata drömmen är att kunna köpa hö/ensilage från just fårbönder. En fårbönde slår sin vall tidigt, så det kvittar om det är första-andra eller tredje skörden. Han vet att det är finbladigt, lite förtorkat, mm som gäller. Gissa om jag är snäll och trevlig mot honom och ser till att betala bra. Det är hopplöst att stå där med grovt hästhö inköpt för dyra pengar och se hälften gå till ströbädden. Med katalogen från Olssons Frö kan man komponera ihop nästan vilken örtrik vall som helst - en fantastisk variationspotential till precis den mark man själv har att så in. Beställ den.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser