Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  transport lagar och regler mm  (läst 1898 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
transport lagar och regler mm
« skrivet: 31 dec-08 kl 18:58 »
Finns det några klara regler för transport av kanin till slakt? T ex storlek på transportbur, max transporttid etc.

Sedan vill jag ha tips på bästa transportlådorna... trä, plast eller papper? Någon som byggt egna väl fungerande? Har sett att Högberga har en stor fågelbur men är det någon som testat den? Kostar ju nästan 500 kr så man vill ju veta hur den funkar.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

SV: transport lagar och regler mm
« Svar #1 skrivet: 01 jan-09 kl 15:10 »
Transport av kanin oberoende av vart transporten går:
0,25 kvadratmeter gäller för en kanin.
Max transporttid 8 timmar utan rastning.
Vad som gäller om du transporterar flera kaniner samtidigt kan inte Jordbruksverket svara på.
Ska det vara 4 st kaniner per kvadratmeter?
Vad branchen rekommenderar är 12 st per kvadrat vid vikt max 4 kg.
Transportlådor som är lämpliga för kaniner är samma som för höns och ankor. Gallerlådor med tät botten.
Ett annat transportsätt är att ha kaninerna "lösa" i t.ex. en hästtransport. En hästtransport för två hästar rymmer ca 80 - 100 kaniner.
Om du transporterar på annat sätt så är det viktigt att djuren har bra ventilation i sin låda. Ordentligt med lufthål samt att det finns avstånd mellan lådorna.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 01 jan-09 kl 16:42 »
Tack Gösta ;D

Men gör man något lagfel att transportera 12st per kvm? För jag vet ju att de håller sig lugnare av att sitta trångt och bråkar inte sinsemellan.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #3 skrivet: 01 jan-09 kl 19:00 »
Eftersom det inte finns någonting om transport av flera kaniner tillsammans så måste man göra liknelser med andra djur. Grisar får transporteras 5 st/kvadratmeter upp till en vikt av 25 kg/st = 125 kg/kvadrat!
12 kaniner á 4 kg = 48 kg.
Innan det kan betraktas som lagbrott måste det prövas.
Vi har begärt en skrivelse (12/kvm) från Jordbruksverket. Ligger för bearbetning och beslut någon gång under 2009.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 01 jan-09 kl 20:20 »
Ok.

uffeoanette

« Svar #5 skrivet: 02 jan-09 kl 14:43 »
Jag använder de från högberga. De är lätta att lasta, färdiga handtag och staplingsbara. Nackdelen är priset.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 02 jan-09 kl 16:29 »
Högbergas är perfekta. Bara som sagt, priset är för högt ;)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 03 jan-09 kl 11:06 »
Högbergas är perfekta. Bara som sagt, priset är för högt ;)

Kanske kan man pressa priset om man köper många.. det står ju iaf så.

Kan ju vara något för oss inom Kaninproducenterna kanske? Ska maila och fråga.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 05 jan-09 kl 10:33 »
Kanske kan man pressa priset om man köper många.. det står ju iaf så.

Kan ju vara något för oss inom Kaninproducenterna kanske? Ska maila och fråga.

Har mailat iväg förfrågan...

Hur många kaniner kan man transportera i den lådan (nr 255)? Måtten är 850 x 500 x 300 mm = 0,425 kvm
= ca 6 kaniner?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 09 jan-09 kl 17:41 »
Lyckades faktiskt få ner priset lite.. om jag köpte upp lagret.. 54 lådor!!!!

Nja, jag fick köpa 2 på prov till samma pris så får jag testa först ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser