Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsel i mängder!  (läst 2531 gånger)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
Gödsel i mängder!
« skrivet: 29 dec-08 kl 12:25 »
Hjälp en lat och okunnig nybörjare att komma igång med odling.  :-[
Jag har en liten gård med 4 hästar och en hel del höns. Jag har alltså en hel del gödsel. jag kan inget om detta men fattar ju att jag på något sätt borde kunna ta till vara i allafall en del av göslet.  Vi har inte tömt göselstacken i sommar så det som ligger där nu har legat snart ett år. Jag tänker att jag skall odla potatis på friland och annat i pallkragar. Hur kommer jag igång? Vi bor på Linderödsåsen i Skåne. Tror att det är odlingszon 3 här. Vad ska jag göra och när? Vad är bra att börja med? Vi är vegererianer så vi behöver en massa grönsaker. Vad är bra att börja med? Vill orka med det så att man inte tar sig vatten över huvudet. Vill att ett intresse för odling skall börja gro!   ;)

Tack!
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

odlaren

• Ekologisk Trädgård
SV: Gödsel i mängder!
« Svar #1 skrivet: 30 dec-08 kl 10:07 »
Hej!

Kul att du ska börja odla! Varför inte gå in på www.fobo.se under artiklar och läsa mer om gödsling och odling?

hälsar
karin

Ideskog

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-09 kl 09:11 »
Hej! Gödsel är en bra början! Jag skulle nog anlägga en bädd där jag först la gödsel uppblandat med halm. Därefter skulle jag ha lagt ett lager jord, kanske drygt 1dm tjockt. Därefter hade jag sått sallad, gurkor och andra grödor som gillar när det är välgödslat. När grödorna kommit upp skulle jag nog marktäcka med gräsklipp för att slippa rensa allt för mycket ogräs. Har ni snigel problem där du bor så kan det vara svårt att marktäcka då sniglarna trivs bra där. Lycka till! /Daniel

Nying

« Svar #3 skrivet: 24 jan-09 kl 09:29 »
Pumpor och squash älskar gödsel och växer så det knakar och ger väldigt mycket mat mot lite arbete och man kan använda dem till massor! Lycka till!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 09:39 »
Kalmar travbana har värmeanläggning för hästgödsel, kanske finns det mindre modeller man kan använda hemma?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Bo

« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 09:48 »
Potatis skall gödslas måttligt. Blir det för mycket, får man bara blast och inga knölar.

Morötter skall inte gödslas alls men blir bra där det gödslats året innan till någon annan gröda. - De blir också godare fast mindre om de har det torrt.

Blir det en hög med gödsel över, kan man plantera pumpor där.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 10:42 »
placera överbliven/för myckna i säckar på uppfarten med en skylt: pony poo 10 riksdaler.
det finns alltid folk som odlar rosor som vill ha sk-ten :)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 15:02 »
Tack för alla tipps!
Jag vill inte bli av med gödslet, jag vill använda det. Jag har gödsel men inte så mycket matjord. Vill anlägga grönsaksland. Hur vet man att man gödslar lagom? Vill slippa se när det e försent...
Matjord e dyrt. Gödsel e gratis! Jag vill odla alla möjliga grönsaker...
//Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Bo

« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 17:50 »
Var än du gräver, är det matjord. Den kan vara mager eller fet, sandig eller lerig men går alltid att bättra med små medel.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #9 skrivet: 25 jan-09 kl 21:58 »
Jag hade tänkt ha odlingsbäddar...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #10 skrivet: 26 jan-09 kl 08:46 »
Vi planterade potatis i somras. Vi la först ett lager halm, sen potatisen, sen halm och hönsgödsel. Först kom inget upp, sen inget, sen jättemycket blast och vi trodde nog att det bara skulle bli blast också. Sen när vi tog upp potatisen var det ung 1-3 potatisar under varje planta, men vilka potatisar!!! :o LIte skorviga, kanske, men jättestora. Alla var nästan av bakpotatisstorlek. Fyra potatisar blev middag till hela familjen. ;D

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #11 skrivet: 26 jan-09 kl 09:47 »
Asså såhär:

Vi har JÄTTEMYCkET gödsel som har legat.... Länge. Brunnen och snart jord. Legat över ett år på gödselplatta. Hästskit å halm å lite torv. Kan man göra ngt för att det skall betraktas som jord och inte gödsel? När övergår gödsel till att ses som matjord? kan man blanda ut det med sand? eller ngt annat? Eller lite matjord och sen gödsel? Kan man testa jorden på ngt sätt? Min plan är att göra odlingsbäddar så det e väl mest detta första år som det kommer att vara problem med att fylla dem.
Så till min fråga:
Kan jag på ngt sätt omvandla väl brunnen gödsel till prima matjord?

Jag har mycket så jag kommer ju kunna både ha gödsel att göra matjord av OCH gödsel att gödsla med. Problemet här för oss e ju inte att det kommer att bli näringsfattig jord utan snarare för mycket näring... Det vi inte gör av med tar bonden. Så jag har ju inte problem med att få bort den. Men vill helst använda den själv så jag slipper åka å köpa gödsel sen... ;)

Anna

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 18:28 »
Så här har _jag_ gjort mina odlingsbäddar. 1x4 meter trä ram ca 40 cm hög. Bottnar med massvis med tidiningspapper för att slipppa inväxande rotogräs de första åren iallafall. I med diverse grövre trädgårdsavfall. Solrosstjälkar ris medmera. Massvis med löv. Ett redigt lager gödsel och sen på med ordentligt rotogräsrensad jord minst 5 cm, lite beroende på vad man skall så första året. Potatis kräver ju mera jord. Jag gör iordning mina bäddar på hösten och då lägger jag ett tjockt lager löv på toppen också. Men det går säkert fint att göra såhär på våren också. Kanske låter överdrivet hög träsarg men det är väldigt underlättande att kunna sitta på kanten och rensa ogräs sedan på försommaren. När du sedan har skördat färdigt på hösten så gräver du ju om i bädden och då blandas övre lagret med jord och gödseln och en del av löven också. Det är år två som du får riktigt fin jord.

/Bladhis

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare (1 dolda)
Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser