Jag förespråkar som flera andra här dvärgkochin. De är otroligt rara och roliga. Springer hjulbent runt med sina lurviga lår och kocklar allt de kan när de hittar något gott. Och vilka personligheter de är sen! Speciellt tuppen är en skojig prick.
De värper runt ett ägg om dagen i en vacker brun nyans och de är minst sagt exemplariska mödrar. Nu är jag ingen expert eftersom vi bara har haft hönor sen i juni men det lilla jag sett av dem är verkligen roligt.
Dessutom är de lätta att få tama, även om inte alla gillar att sitta på axeln och skrika ut order så finns det i alla fall vissa som tycker det är trevligt. De andra är i alla fall klappvänliga fastän de inte vill sitta i famnen frivilligt.
Klara och kycklingarna i barnhagen (det lurviga på andra sidan är Ramses som vill hälsa)

På promenad i frosten (Kajsa, Etty och Ramses (friserad) som tillhör dvkochinklubben samt Tuttan som är en benbefjädrad urdvärg)

Förutom dvkochins har vi en holländsk dvärg (Ingeborg) och en benbefjädrad urdvärg (Tuttan). Även de är mycket underhållande, men jag vågar inte uttala mig om ifall det är deras personligheter som är roliga eller om de är rastypiska. Om nu våra är det så är holländska dvärghöns en fantastisk liten ras! Även om hon inte är så värpsugen så är hon mycket nyfiken och mycket egensinnig. Hon gör inte alls som tuppen föreslår utan går glatt vilse inuti en hink om hon får chansen.
Ingeborg på upptäcksfärd

Tuttan (den benbefjädrade urdvärgen) är också en höna för sig. Hon är inte alls glad och sällskaplig som kochinmaffian eller nyfiken och kramsjuk som Ingeborg (Holländsk dvärghöna) utan hon är väldigt bestämt, lite lat och mycket högljudd. Hon kan dock sitta i famnen hur länge som helst utan att klaga, men hon låtsas absolut inte om att hon gillar det hon bara sitter där och ser bestämt ut med sina lurviga snöskofötter.
Jag hade uppenbarligen ingen snygg bild på henne tillhands men här flyger hon i alla fall förbi

Jag vet inte om mitt inlägg gjort dig klokare men vill du läsa mer om dessa raser finns det endel berättelser om dem på vår hönsblogg:
http://kackel.blogspot.com