Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utbildning  (läst 3867 gånger)

Gösta

Utbildning
« skrivet: 28 dec-08 kl 16:33 »
Kursdatum för våren 2009 är nu utlagda på hemsidan www.vretakaningard.se
Först till kvarn osv. ;)

Trasselsudden

• Blekinge
SV: Utbildning
« Svar #1 skrivet: 31 dec-08 kl 00:58 »
Om man fött upp kaniner tidigare (i utställningssyfte) rekommenderar ni ändå att man går uppdödarkursen innan slaktkursen. Har gått Kaninavelsföreningens uppfödarkurs, är det i princip samma?
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Gösta

« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 16:35 »
KAF:s kurs handlar om sällskapsdjur. Den som handlar med sällskapsdjur, utställning samt djur i djurparker skall gå KAF:s kurs. Den behandlar inte produktionsdjur.
Det finns i dag inget krav på att gå en utbildningskurs för att handha animalieproducerande djur. Däremot finns det krav på att du ska ha dokumenterad kunskap om djurslaget du föder upp. :-\ Då är naturligtvis enklast att få den dokumentationen från en kurs i ämnet ;) 8)
Självklart kan man "gå i lära" som det heter och på så sätt skaffa sin dokumentation. Det handlar om att komma igång på rätt sätt :D både för djuren och för ekonomin.
Gällande slaktkursen så finns det i dag krav på utbildning för djurslaget för att få slakta.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 17:03 »
har du nån bra paragraf man kan kolla det där med utbildning för att slakta? jag har nämligen fått lära mig att där gäller samma som för produktion, man ska vara kunnig i yrket men behöver ingen formell utbildning. Mer än ibland livsmedelshygienutbildning, nåt som kommunen kan kräva för att man ska få sitt slakteri godkänt.

Gösta

« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 17:09 »

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jan-09 kl 13:14 »
Mm. Jag tänkte mig nog att du kunde nämna själva lagen och helst var i lagen. Jag har läst alla lagar som gäller för slakterier för ca ett år sedan, och det stod inget om krav på utbildning för att få slakta.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 01 jan-09 kl 15:03 »
Gäller från 1/1-08.
Ingår i kursmaterialet. De som inte går kursen får faktiskt anstränga sig lite och leta själva. 8)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 17:50 »
tänkte inte vara otrevlig, men jag tycker att i och med att lollo frågar här på forumet, så försöker ju lollo att få fram informationen. att inte svara på frågan, då man vet svaret och även skriva mellan raderna att man gör det medvetet tycker jag rätt så otrevlig. då är det bättre att inte svara alls.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #8 skrivet: 01 jan-09 kl 19:09 »
LillaSophie. Är det inte ganska mycket begärt att jag ideellt ska informera och utbilda kaninuppfödare?
Den kunskap jag ev. besitter har jag arbetat länge för. Tycker nog att en så beläst person som "Lollo" utger sig för att vara, klarar sig alldeles utmärkt på egen hand!
Informationen finns på SLV:s hemsida. Detta har jag informerat om. Att jag sadan finner det överflödigt att ange exakt på vilken rad det står ....För den som är intresserad söker naturligtvis själv, eller hur :o

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 01 jan-09 kl 19:21 »
jag uppfattar ditt svar som ganska nedlåtande i alla fall. det är meningen med ett forum att man utbyter sina kunskaper man har inom de olika områden. är det någon som frågar så svarar man eller inte, man säger inte "jag vet, man jag säger inte". så gör man helt enkelt inte. att du vill sälja dina kursplatser förstår jag nog, men lollos fråga var berättigad och det finns ingen anledning att svara på det sättet du gjorde. alla vill och kan inte gå dina kurser och frågan är fri. som sagt vill du inte svara på lollos fråga, så låt bli helt istället för att ha den attityden du hade nedan. bara för att du är kunnig inom ditt område ger dig inte rätt att vara på det här sättet.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 01 jan-09 kl 20:39 »
Men snälla nån, Gösta bidrog ju med en länk där man enkelt hittar den information man söker,har själv kollat. Måste allt serveras på silverfat?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 01 jan-09 kl 20:55 »
lollo frågade snällt efter en paragraf, då tycker jag att man kan svara med en paragraf om man vet den. jag var inne på sidan och jag tycker inte att det är lätt att hitta. jag har visserligen inte befattat mig med sådana frågor än, men jag tycker att om man frågar efter en paragraf då ska man få veta den också. det här är ju faktiskt inte någon skola, där man ska lösa sina läxor själv utan ett forum, som jag tidigare sa. man bör i alla fall få veta var på en sida man hittar information om man bara får en länk.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 jan-09 kl 23:19 »
Lilliasofie, så här är det alltid när jag frågar Gösta något eller har någon åsikt om kaniner överhuvudtaget. Om du jämför med när andra ställer frågor, så svarar han mycket trevligare och mer utförligt till dem.

« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 23:21 av Lollo »

Gösta

« Svar #13 skrivet: 01 jan-09 kl 23:36 »
Roligt att höra ifrån dig igen Lollo ;D
Förstår däremot inte varför tråden inte kan få hålla sig till ämnet. ;)
Att jag svarar mindre utförligt på dina frågor kan ju bero på att du i ett antal trådar har mycket bestämt och tydligt talat om dina olika yrken. Bland annat så skrev du att du var journalist ::)
Har ganska bra kontakter med det yrkets utövare. Märkligt då om du inte kan läsa själv på Livsmedelsverkets hemsida.
Nu är det visserligen inte du utan Lillasofie som protesterade ;)
Vidare vill jag göra klart att detta med kaniner är mitt jobb som jag försörjer mig på. Kan ju vara en anledning då att inte jobba ideellt som en "fri" kunskapsbank.
Vill du eller någon annan ha konsulthjälp i kaninfrågor så skicka mig ett privat mail om detta. Taxan är 400:-/tim.
I mån av tid och om intresse finns svarar jag på inlägg här om jag finner det intressant, men inte på order av någon >:(

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 jan-09 kl 23:37 »
Ja, Sofie, du kan alltså ta och jämföra Göstas svar till mig och andra. De andra får gratis rådgivning medan jag ska betala.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 01 jan-09 kl 23:42 »
Lilliasofie, så här är det alltid när jag frågar Gösta något eller har någon åsikt om kaniner överhuvudtaget. Om du jämför med när andra ställer frågor, så svarar han mycket trevligare och mer utförligt till dem.

ja, jag tyckte väl att han inte brukar svara på detta sätt. jag har inte varit här så länge än, har inte lagt speciellt många inlägg, men jag har läst en del framför allt om kaniner i detta forum. det finns många trådar där gösta aktivt deltar i diskussionen och det en hel del också. jag har uppfattat honom som allmänt trevlig och mycket kunnigt inom sitt område. och just för att han är så kunnig tycker jag att det är extra otrevligt att inte dela med sig sin kunskap och dessutom göra det på ett sådant uppenbart sätt. det vore ju trevligt om någon annan hade ett svar på din fråga, eftersom jag också skulle vilja veta det.

alla frågor jag har ställt har blivit omfattade besvarade och ingen svarade med att "ja, det får du väl kolla upp själv". din fråga skiljer sig inte på något sätt från alla de andra frågor som ställs här på forumet. i princip nästan varje tråd börjar med en fråga som sedan besvaras utförligt och problemen belyser man här från alla vinklar. jag kan bara upprepa mig när jag säger att det är meningen med ett forum att just göra så. om alla skulle ha den inställningen att andra kunde få kolla upp på sitt håll vad de undrade över, så skulle det bli ett ganska tråkigt och meningslöst forum.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 01 jan-09 kl 23:45 »
Förstår däremot inte varför tråden inte kan få hålla sig till ämnet. ;)

diskussionen hade inte behövt uppstå. lollo frågade från början i princip om din kurs och ett enkelt svar eller att helt enkelt ignorera frågan hade kunnat avstyra min protest.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 01 jan-09 kl 23:53 »
Men tråden skapades av Gösta där han informerade om att han lagt datum för sina kurser under våren. Lollo "kapade" hans tråd med en fråga som man får svar på i kursmaterialet. Hennes fråga har väl egentligen inget med tråden att göra egentligen (vilket var datum för Göstas kurser), om man ska hårddra det hela...  ;)
Svar kan hon säkert få om hon skapar en egen tråd med sin fråga. Kanske inte av Gösta, men kanhända att nån annan svarar...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 01 jan-09 kl 23:58 »
nja, gösta skapade en tråd om sina kurser han kommer att hålla framöver. att fråga om kurserna är ju berättigat eftersom man måste ju veta om det är aktuellt för en själv att gå en sådan kurs eller om man egentligen inte har användning av kursen. man kan då med rätt förvänta sig ett svar tycker jag framför allt med tanke på att det faktiskt inte är någon gratis kurs vid något universitet utan en kurs man betalar för. då blir det ju ännu viktigare att få veta i hur stor utsträckning jag personligen har användning av kursen.

hur som helst tycker jag, även om jag inte är någon polis här, att man bör påpeka när man uppfattar något som otrevligt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 02 jan-09 kl 01:41 »
Okej, då säger jag såhär... Även om man tror att man kan slakta kanin för att man har slaktat/styckat andra djur så föreslår jag att man går slaktkursen. Den är kanonbra! Man lär sig många saker som man har användning av, framförallt om man ska sälja köttet.
För mig spelar det ingen roll om man måste ha gått kursen eller inte för att få slakta, jag vill veta att jag gör rätt. Att gissa sig fram är inget som passar ihop med slakt. Man ska VETA vad man pysslar med. Det är levande varelser vi håller på med, och dom ska inte lida en sekund om det går att undvika.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser