Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir det stopp i produktionen när det är vinter?  (läst 1792 gånger)

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
Blir det stopp i produktionen när det är vinter?
« skrivet: 19 dec-08 kl 19:42 »
Vågar ni ha igång bebisproduktionen när det är vinter?
Sensommaren å hösten fick jag ofta stå å värma nyfödda till liv,de som hamnade utanför boet.Följde väll me när mamman diat å fastna som en sugpropp i hennes tissar,stackars barn.
Funkar en bolåda bra, en med avskrapningskant ;D .Har inte vågat producera mer för kylan skull.
Alla tips å råd är välkomna.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Blir det stopp i produktionen när det är vinter?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 19:51 »
Jag tar kullar vintertid, ibland även på de som bor utomhus. Brukar gå utmärkt! Faktiskt fler överlevare i 10 minus än 25 plus... Inte alla kaniner som vill para sig, när höst/vintermörkret faller, däremot. Det brukar lätta i januari.
Landsflykting i storstan...

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 21:25 »
Hejsan!

De honor du köpte av mig, föddes vid nyår.
Jag använde belysning på natten för att de skulle brunsta lättare, och det funkade bra.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 dec-08 kl 13:14 »
Våra honor bor i oisolerad bod och förökar sej utan problem. Vi har hyllor åt några, bolådor åt andra och hyllorna fungerar bäst. Då kan ungarna kravla in i boet igen om dom kommer med ut. Det går inte med bolåda! Honorna gör sina bon under hyllorna och det blir fint. Dom trivs, ungarna trivs... Unghonor har lättare att bli dräktiga under höst/vinter än äldre honor.

Den enda hona som inte tagit sej i höst är en som parades med fransk vädurshane som tydligen var för ung ännu (6 månaders hane). Vi gör ett nytt försök med samma par nu, när han blivit äldre. Ah, varför är det så inåt roligt med kaniner?! ::) Vi ska eg sluta med all djurhållning men det är minsann svårt att lägga av helt... *skrattar*

Har flera fina honor, köttdjur, till salu förresten om nån är intresserad. Kolla annonserna!  ;)

/Dandelia

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 dec-08 kl 13:28 »
Hejsan!

Jag använde belysning på natten för att de skulle brunsta lättare, och det funkade bra.

Beekeepern.

Hej,honorna är riktigt bra avelsflickor,har fått 10-11 ungar me dem,såå duktiga. ;D

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #5 skrivet: 23 dec-08 kl 07:07 »
Våra honor bor i oisolerad bod och förökar sej utan problem. Vi har hyllor åt några, bolådor åt andra och hyllorna fungerar bäst. Då kan ungarna kravla in i boet igen om dom kommer med ut. Det går inte med bolåda! Honorna gör sina bon under hyllorna och det blir fint. Dom trivs, ungarna trivs... Unghonor har lättare att bli dräktiga under höst/vinter än äldre honor.

Den enda hona som inte tagit sej i höst är en som parades med fransk vädurshane som tydligen var för ung ännu (6 månaders hane). Vi gör ett nytt försök med samma par nu, när han blivit äldre. Ah, varför är det så inåt roligt med kaniner?! ::) Vi ska eg sluta med all djurhållning men det är minsann svårt att lägga av helt... *skrattar*

Har flera fina honor, köttdjur, till salu förresten om nån är intresserad. Kolla annonserna!  ;)

/Dandelia
Hej Dandelia,de va längesen.
Smart med hyllor faktiskt,ungarna kan kravla tillbaka till boet om de hamnar utanför.
Kommer ihåg första gången jag skulle räkna ungar i ett bo,min dotter å jag la dem en och en precis brevid boet,å börja räkna, OK jag tappa hakan,för de va som små poppande popcorn tillbaka in i boet direkt.Snabba var de också,jag hade inte en chans att räkna.
Jäkel asgarv.
Visste inte att dessa blinda, rosa små var så starka med sån stark överlevnadsinstikt.
Ååå hade jag plats så skulle jag köpa dina resterande kaniner.
Har precis fått 26st NZ i olika åldrar,yeee va trångt de börjar bli,är uppe i ca 140 st i alla möjliga raser å blandningar.Jag älskar de här!!!!! ;D ;D ;D

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 23 dec-08 kl 10:10 »
finns det nån ritning med det där med hyllorna?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-08 kl 17:51 »
finns det nån ritning med det där med hyllorna?

Har bara använt restplankor som skruvats ihop, och så fäst dem i väggen. Alla ser alltså olika ut  8)
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 23 dec-08 kl 18:43 »
ok, alltså burarna är då planvis fastskruvade på väggen bara eller hur ska jag föreställa mig det? tänkte om det fanns nåt exempel, så att jag också vet vad det handlar om. är ju ganska ny på det här än.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dandelia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 dec-08 kl 21:09 »
Kommer ihåg första gången jag skulle räkna ungar i ett bo,min dotter å jag la dem en och en precis brevid boet,å börja räkna, OK jag tappa hakan,för de va som små poppande popcorn tillbaka in i boet direkt.Snabba var de också,jag hade inte en chans att räkna.
Jäkel asgarv.
Visste inte att dessa blinda, rosa små var så starka med sån stark överlevnadsinstikt.

Jo, dom överraskar! ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 25 dec-08 kl 16:14 »
Hejsan!

Beekeepern.

Hur länge belyste du innan du fick effekt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

beekeepern

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 dec-08 kl 20:27 »
Hej!

Jag hade belysningen på under den period som det är naturligt kort dag, dvs.
mellan höstdagjämningen till vårdagjämningen.
Tänt mellan halvsex till tre på natten.

Det är gamla kunskaper jag har sedan min tid som mjölkbonde, att det krävs ljus för att brunsten ska funka även vintertid.
Det funkade helt klart på mina kaniner, (vill nog påstå att det funkar på andra arter också :P)

Beekeepern
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 26 dec-08 kl 22:20 »
Halv sex på kvällen till 3 på natten?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

beekeepern

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 27 dec-08 kl 09:18 »
Halv sex på kvällen till 3 på natten?

Ja, just nu när det är som mörkast.
Det är praktiskt att det lyser när man kommer ut till dem på kvällen.
Minskar tiden när det var/blir ljusare, beroende på dagslängden.

Beekeepern
Sökare...

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser