Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur -Tips/Råd/Hjälp  (läst 3267 gånger)

ameli_h

• Östergötland
Permakultur -Tips/Råd/Hjälp
« skrivet: 15 dec-08 kl 14:40 »
Någon som har tips/råd/hjälp att ge om permakultur?? Den kan vara boktips, länkar, artiklar, egna försök mm
Jag är total nybörjare både på odling och pk och känner mig jätteförvirrad. Jag vill odla NN grönsaker, men vilka ska jag odla på samma lilla bädd och vilka ska jag inte odla tillsammans, det ska ju även passa in i ett 4-års växel-schema. Och så ska det ju passas in så att en del växter sås in senare på säsongen...  ::) ??? :P

PS. Fobo, har jag varit innte och läst på, men känner mig inte klokare för det...
http://www.fobo.se/ DS.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Permakultur -Tips/Råd/Hjälp
« Svar #1 skrivet: 15 dec-08 kl 18:36 »
Gör det lätt för dig och ta det lite lugnt första året. Skaffa erfarenheter och se till att lyckas i liten skala. Nästa år kan du göra det mycket bättre. Egen erfarenhet är värd flera hyllmeter trädgårdsböcker.

Det är många som tappat sugen efter att ha tagit sig vatten över huvudet och stått på näsan i kvickroten.

Du bör ha grävt upp landet i höstas, så att det står och väntar på våren. Gräv annars upp det så fort tjälen släpper i vår. Eller nu, om det går. Gräv gärna ner lite gräsklipp, löv och kompost. Se till att få bort allt rotogräs, eller i alla fall så mycket som möjligt.

Lite lök, potatis och morötter. Dill och persilja. Ärtor, rädisor och majrova. Nöj dig med att odla så att du har lite gott att äta ibland under sommaren och hösten. Det är mer än tillräckligt första året för en nybörjare. Bara lite av varje sort. Misslyckas något så lyckas säkert något annat. Gör som det står på fröpåsen så blir det nog oftast bra. Gärna lite ringblommor och luktärt också, bara för att det är fint.

Du kan odla i små fyrkanter eller i rader. Täck marken med gräsklipp så håller sig jorden fuktig och näringsrik. Inte så himla noga hur du gör, men håll efter ogräset stenhårt! Gödsla gärna lite med utspätt kiss ibland, när det vuxit upp bra, det är det allra bästa gödsel som man kan tänka sig.

Nästa år vet du mer och kan vara lite mer ambitiös. Och du förstår mer av det som står i trädgårdsböckerna och på fröpåsarna. Odla upp större areal eller fler sorter. Byt plats på de olika grödorna. Kanske ta ut mer än en skörd på vissa fyrkanter? Odla lite tätare. Då slipper du rensa så mycket ogräs...

A.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 dec-08 kl 19:19 »
Tack för tipsen Anders!

Bäddarna är grävda, en i våras som det odlades lite på under sommaren, och en nu i höst.
Det blev en liten testodling med halv-lyckat resultat, det som gick bra var potatis, lök och persilja. Persiljan ligger i frysen, löken är snart slut och potatisen som hamnade i källarn (nästan som en jordkällare, fast under en byggnad) tog mössen  :P... Som tur var hann vi få några potatisar själva först som var jättegoda.  ;D

Har nu suttit och lusläst ännu mer på Fobo, och en plan har påbörjats...

Majrovor skrev du, "hur" äter man den? Är dålig på rötter av detta slag, har mest ätit kålrötter (rotmos). Soppa, kanske? Mer då? (Har en ytterst kräsen make som man får lura i saker, tyvärr äter han inte soppa äns om man binder fast och tvångsmatar honom...)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #3 skrivet: 15 dec-08 kl 20:29 »
Nämen då är du ju erfaren!

Majrova är utmärkt i soppa eller gryta. Eller riven i en råkost. Men en riktig delikatess är att skiva den, stryka över lite kallpressad rapsolja, strö över en liten aning salt och sedan grilla den tills den blir mjuk och får lite ränder. Mums! Eller göra små stavar som man ugnsbakar ihop med andra rotfrukter.

Växer snabbt, snabbt! Går att odla som förkultur. Och så i omgångar mellan sådant som tar längre tid att komma upp, ungefär som rädisa, men större. Skall ätas innan den blir för stor. Som ett stort hönsägg, ungefär. Massor med C-vitamin! Fin i smaken! Finns ofta att köpa importerad i grönsaksdisken om du vill provsmaka. Men de man odlar själv är ju mycket godare.

Gillar majrova nästan lika bra som morötter...

Tidigare odlade jag mycket för att lägga i källaren. Men numera satsar jag mest på att ha gott om smakrika delikatesser att bjuda på under sommarens grillkalas! Och att mumsa på under semestern! Tidiga morötter, palsternacka, gul och röd lök och några olika tidiga potatisar. Dill och persilja. Ruccola och sallad. Rädisor och majrova, naturligtvis! Sockerärt och massor med vacker luktärt och ringblommor. Och ett par höga ställningar med ståtliga störbönor. (förkultiveras) Purjolök och salladslök. Fast det gäller att börja tidigt med att förkultivera purjon inne! Grönkål och squash. Förkultiveras också! Och lite olika kryddväxter.

Morötter och potatis är billigt att köpa under vintern. Men de är obetalbara som superfärska smakbombsaktiga delikatesser under sommaren!

Jag odlar i djupgrävda bäddar. 4 x 1 meter. Och sedan små rutor på 1 x 1 meter eller 50 x 50 cm eller  25 x 25 centimeter. Lite huller om buller. Inte direkt renlärig permakultur. Men rätt trevligt i alla fall. Så här såg det ut våren 2007. Nu har jag legat av mig en hel del... Men nästa år!!!!

A.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-08 kl 14:21 »
Snyggt! Så där ska jag också ha en dag!!  ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 16 dec-08 kl 16:44 »
Eftersom du frågar om permakultur, så kan du ju kolla här:
http://www.permakultur.se/

Du kan också googla förstås.

Om det är en bättre resurs för just de frågor du har här är en annan femma. Du har ju rätt allänna odlingsfrågor, och främst om köksväxter. Sådant kan man läsa om på flera ställen. Det speciella med permakultur är väl att man mer betonar ett medvetet designande av odlingsmiljön, för att uppnå vissa syften.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 dec-08 kl 11:17 »
Tack för tipset, men permakultur.se tyckte jag var en riktigt dålig sida. (rent internet-mässigt altså) Bara kort info om föreningen och hänvisning till några böcker i stort sett...

olandstok

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 dec-08 kl 18:38 »
kan tipsa om böckerna köksträdgården av lena israelsson och odling för stadsbor som jag skrev lite om i den här avdelningen i forumet.
bra lätta böcker skrivna av praktiker.. perf höst och vinterläsning

båda finns på de flesta bibliotek och hos nätantikvariat!

lycka till :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 20 dec-08 kl 18:48 »
Tack för tipset, men permakultur.se tyckte jag var en riktigt dålig sida. (rent internet-mässigt altså) Bara kort info om föreningen och hänvisning till några böcker i stort sett...

Jag har inte påstått att den är bra. (Fast det där med "internetmässigt", vad f-n har det med odling att göra?) Tänkte bara den kunde vara något att börja med. Det finns ju ett antal länkar att nysta vidare med. Om det nu var permakultur du frågade om, och det inte bara var ett ord som du råkade använda. Vad som sen är permakultur är en annan fråga. Det finns nog mycket som inte kallas permakultur som ändå kanske är det. (Anders) odlingar kanske är permakultur även om han inte direkt påstår det. Han svarade dock på din fråga med att berätta om dem, så han kanske anser att de är permakultur.
Men jag vet faktiskt ganska lite om permakultur, och är lite avvaktande till vad det har att ge oss när det gäller odling i Sverige. Dock har jag snappat upp att det finns en del intressanta idéer där om hur man t ex designar sitt hem och sitt liv.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 20 dec-08 kl 19:20 »
(Anders) odlingar kanske är permakultur även om han inte direkt påstår det. Han svarade dock på din fråga med att berätta om dem, så han kanske anser att de är permakultur.

Nej, jag tror inte att det jag sysslar med egentligen är permakultur. Tyvärr vet jag alldeles för lite om permakultur. Och jag är inte så himla intresserad heller. Jag har fått intrycket att det är lite mysko och kanske har mer med filosofi, design och religion att göra än med odling. Trevlig filosofi/design/religion, i och för sig... Många fina tankar. Men många (alla?) av dem förverkligas nog hela tiden av småbrukare som inte har en aning om vad begreppet "permakultur" står för. Och som inte bryr sig.

Ibland är det som att en del föredrar att prata/skriva om hur saker och ting skall göras helt perfekt istället för att göra det bra i verkligheten.

Jag tror att det är bättre att bara sätta igång att odla med enkla, jordnära och uthålliga metoder istället för att krångla till det med en massa önsketänkande, spetsfundigheter och mysko principer och regelverk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Permaculture

A.
« Senast ändrad: 20 dec-08 kl 19:32 av (Anders) »

ameli_h

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-08 kl 20:02 »
okej då... om jag skriver organisk/biologisk odling istället för permakultur...  ;) (Är inte så haj på skillnader och innebörder och så)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 20 dec-08 kl 20:55 »
okej då... om jag skriver organisk/biologisk odling istället för permakultur...  ;) (Är inte så haj på skillnader och innebörder och så)

...då skulle jag säga att du är på rätt väg redan!  ;)

Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården" är mycket bra. Jag har en äldre upplaga, men är lite nyfiken på den senaste...

http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=%C5ters%20bokklubb&secondgroup=Odling

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare
Susanna Ramirez, Smålandstokarna, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser