Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av dessa gamla potatissorterna  (läst 9203 gånger)

louise

• Gäst
Erfarenhet av dessa gamla potatissorterna
« skrivet: 10 dec-08 kl 16:57 »
Har fått en lista på genbankspotatisar som kan beställas och undrar vad/om ni har för erfarenhet av sorterna i listan här. Sjukdomar, smak å lite blandat vad ni som provat dem tycker.

sparrispotatis
Leksands vit
Rättviks röd
Blå Dalsland
Rödbrokig svenk
Eva
Tysk blå
Birgitta
Jämtlands vit
Elsa
Röda krokar
Björna
STina
Sabina
Blå mandel
Karna
Early Rose
Köttpotatis
Congo
Elin
Silla
Backpotatis

Skytten

• Skåne
SV: Erfarenhet av dessa gamla potatissorterna
« Svar #1 skrivet: 10 dec-08 kl 17:18 »
Jag har provat några av dem (mandel, blå kongo), när det gäller sjukdomar så vet jag inget, jag byter sort och plats för att minimera problemet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 dec-08 kl 17:23 »
Inget bladmögel heller?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 dec-08 kl 17:24 »
Kan komma i slutet på säsongen, vem har inte hittat bladmögel i potatislandet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

KjellX

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-08 kl 18:01 »
Jag är uppfödd på tysk blå, men i våra trakter, och i min barndom, kallade vi den "blå mandel" Men att detta egentligen är tysk blå, har jag lärt mig först på senare år, den kallades för olika namn olika för varje trakt, och i mina hemtrakter var det just Blå Mandel.

Den kan jag varmt rekomendera, lila skal, avlång, ljust kött, kokar lätt sönder, ger stor skörd. Och är himelskt god :) Men jag vet inte hur motståndskraftig den är mot bladmögel, enligt mina egna upplevelser så blir detta gissel bara mer och mer aggresivt år från år, tror inte du klarar odlingen utan besprutning, dessvärre.

Men lycka till, och berätta gärna hur det gått.

Förresten, jag skulle behöva utöka mina sorter, hur går det till att beställa från potatis från genbanken?

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-08 kl 19:08 »
Kontakta nordiska genbanken, går att surfa fram hemsida till dem. Tyvärr läste jag lite noggrannare, å det verkar inte som om man får sälja skörden.. så troligen måste jag ge upp mitt drömprojekt.

gustafson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 dec-08 kl 19:54 »
Blå mandel kryper gärna uppe vid jordytan så man får vara noga med kupningen.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 dec-08 kl 21:09 »
Jag har provat Silla.  Den är tidig, så jag har inte haft problem med bladmögel. Mycket välsmakande, jag gjorde blindtest i familjen med olika potatissorter och Silla vann klart.

Men TYVÄRR så är den lågproduktiv. Jag får en skörd som är hälften till fjärdedelen av mina andra sorter: Rocket, Ukama, King Edvard, Desiree (en röd stor potatis som jag fått från England och möjligen heter något annat här)

karsan

KjellX

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 dec-08 kl 18:16 »
Hmmm, jag tycker Silla gett mycket stora skördar de år den funnits som utsäde, de har ju haft stora problem att ha den tillgänglig för allmänheten just på grund av sjukdomar, vet dock inte vilka?
Men de år jag odlat Silla har jag fått stor skörd tidigt, jag gillar verkligen denna lilla rosa potatis.

(Eftersom jag inte har jordkällare så förvarar jag mitt utsäte nedgrävt, och för nåra år sen så la jag dom för djupt, alla mina goa gamla sorter var ruttna när jag grävde upp dom på vårkanten :'(  Så nu har jag (Bland många andra) inga Silla kvar, hoppas den finns tillgänglig som utsädespotatis till våren)

Smålands-Lina

« Svar #9 skrivet: 15 dec-08 kl 17:02 »
Har fått en lista på genbankspotatisar som kan beställas och undrar vad/om ni har för erfarenhet av sorterna i listan här. Sjukdomar, smak å lite blandat vad ni som provat dem tycker.

sparrispotatis
Leksands vit
Rättviks röd
Blå Dalsland
Rödbrokig svenk
Eva
Tysk blå
Birgitta
Jämtlands vit
Elsa
Röda krokar
Björna
STina
Sabina
Blå mandel
Karna
Early Rose
Köttpotatis
Congo
Elin
Silla
Backpotatis

Var kan man få tag på dessa sorterna?  ??? Letar desperat efter någon som vill sälja några gammaldags sorter till mig...  :-[ ;)

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 dec-08 kl 19:53 »
Det är Nordgen som säljer, surfa fram deras hemsida. Men det är genbankspotatis så det är mycket avtal å tjohej.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #11 skrivet: 15 dec-08 kl 20:51 »
Jag har en röd rund potatis som jag inte vet vad den heter. Den kommer från en kusin till min sambo, hans mamma hade den med sej från Tärnahållet. De kallar dem för "Tärna pären". Kan den komma från Norge?
Potatisen är röd i skalet med djupa "ögon" så när man ska råskala får man gräva ur skalet där. Invändigt är den gul och mjölig. Som en mandelpotatis.
Vi odlar både mandel, Herta och denna röda sort som är min favorit. Klart godast.
Vore intressant att veta vad den heter.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

fryksdaling

« Svar #12 skrivet: 18 dec-08 kl 11:16 »
Early Rose är mycket god. Här kallas den "Amerker". Vi odlade den när jag var liten och jag provade många tidiga sorter innan jag fick tag på rätt sort igen. Den godaste tidiga sorten tycker jag. Sedan är jag väldigt förtjust i blå mandel. Den ska lagras till jul innan man äter den har jag för mej.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 dec-08 kl 11:38 »
Någon som vill dela med sig av några sättpotatisar till våren??

Smålands-Lina

« Svar #14 skrivet: 18 dec-08 kl 12:33 »
Någon som vill dela med sig av några sättpotatisar till våren??

Till mig också??  :-[ Vi kan byta om jag har något som ni behöver...  ;)

ekoStina

« Svar #15 skrivet: 18 dec-08 kl 20:01 »
det var ju det mest korkade jag läst att man inte får sprida vidare till "tredje part". varför ska de då bevara sorterna om de inte får spridas vidare...de kan ju åtminstone skriva varför

Norna

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 20 dec-08 kl 12:22 »
Jag undrar också VARFÖR  ??? Är det någon som vet??!!  ???
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 dec-08 kl 15:46 »
Folk kan ta patent på gener i växter, å de vill inte riskera att en sån girig jävel får tag på generna. Nåt i den stilen är förklaringen.

Men de jobbar på ett nytt avtal för "kommersiell hobbyodling" (ja, fråga mig ine vad de menar..), och i februari är det troligen färdigformulerat.

Däremot verkar de ha en rätt dålig uppfattning om vad som menas med kommersiellt bruk och jag är just nu rätt pessimistisk till att de kan tillhandahålla tillärckligt med utsäde, eller ens är  beredda att ta fram så mycket som behövs.  Tex är utsädet gratis och förpackat i påsar om 3-5 potatisar.  Jag har förklarat för dem att jag behöver 3500 potatisar i vår, får se vad de svarar.. Å då odlar jag inte mer än 0.25 hektar...

KjellX

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 dec-08 kl 15:42 »
Folk kan ta patent på gener i växter, å de vill inte riskera att en sån girig jävel får tag på generna. Nåt i den stilen är förklaringen.

Men de jobbar på ett nytt avtal för "kommersiell hobbyodling" (ja, fråga mig ine vad de menar..), och i februari är det troligen färdigformulerat.

Däremot verkar de ha en rätt dålig uppfattning om vad som menas med kommersiellt bruk och jag är just nu rätt pessimistisk till att de kan tillhandahålla tillärckligt med utsäde, eller ens är  beredda att ta fram så mycket som behövs.  Tex är utsädet gratis och förpackat i påsar om 3-5 potatisar.  Jag har förklarat för dem att jag behöver 3500 potatisar i vår, får se vad de svarar.. Å då odlar jag inte mer än 0.25 hektar...

Jägarns va mycke potatis du odlar, hur har du det med bladmögel då? Jag tycker det bara blir värre med åren, förr kunda man plocka bort angripna blad och på så sätt hålla tillbax skiten flera veckor, men sen var det bara att ge upp.. Men för varje vecka blev ju potäterna större :)

tittut

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 03 jan-09 kl 21:11 »
Mandel potatis bör du odla bara för att de en så ruskigt go potatis

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser