Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta ett par friska ben?  (läst 9980 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Är detta ett par friska ben?
« skrivet: 03 dec-08 kl 13:29 »
Hej!

För ett litet tag sedan postade jag en bild på vår tupp, och det påpekades att tuppen kanske led av kalkben. I dag lyckades jag äntligen ta en hygglig närbild på benen. Jag ber om ursäkt att kvalitén inte är den bästa, men han står sällan still när man vill ta kort.

Vad tror ni, lider han av kalkben?

« Senast ändrad: 03 dec-08 kl 14:17 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Gräbban

• -
SV: Är detta ett par friska ben?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-08 kl 13:39 »
Jag tycker då att det ser ut som ett par hyggligt släta schyssta spiror!! ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-08 kl 14:44 »
Tycker han ser fin-fin ut om bena!

finkmormor

« Svar #3 skrivet: 03 dec-08 kl 15:38 »
Den tuppen har fina ben inget benkvalster där inte kanon snygga spiror

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-08 kl 15:44 »
Snygga spiror ;)
Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 03 dec-08 kl 15:56 »
Låter kanon, hörni! :) Då väntar jag ännu ett tag med att fånga in honom och plocka fram nagelborsten.  ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 dec-08 kl 16:35 »
Om han hade haft benkvalster så kan man se att fjällen på benen liksom petar lite ut och att där finns skit (kvalster) under. Men dessa ser ut att ligga slätt och fint  :)

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 03 dec-08 kl 17:53 »
Håller med snygga ben  ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 03 dec-08 kl 18:44 »
Tack allihopa! :)

Om han hade haft benkvalster så kan man se att fjällen på benen liksom petar lite ut och att där finns skit (kvalster) under. Men dessa ser ut att ligga slätt och fint  :)

Så sålänge kanten på fjällen inte har släppt från benet är det ingen fara?

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 dec-08 kl 19:03 »
Tror att det är det som är första tecken iaf :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 23 dec-08 kl 13:07 »
De där benen ser prima ut.  :)

Här är en bild på en rätt kraftig angripen fossing däremot.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 23 dec-08 kl 15:22 »
Här är en bild på en rätt kraftig angripen fossing däremot.

Usch och fy!  :o

Räcker det med tvätt och vaselinpåstrykning varannan vecka i det läget, eller måste man ta till grövre grejer?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 23 dec-08 kl 18:18 »
Vi har en höna som en gång i tiden led av kalkben och det såg mycket värre ut än det där... Det var så att det sprack upp och blödde.  :-\
Vi märkte att hon inte ville gå utan satt på sin pinne... Jag kollade på fötterna och undrade vad det var för något för vi hade aldrig haft det förut. Läste sedan i en bok om kalkben.

Jag badade henne och skrubbade med tandborste noga... Sedan hade jag på hovtjära. Redan efter ett par 3 dagar senare så sprang hon omkring som vanligt och sprätte. Jag upprepade behandlingen flertal gånger... Hennes ben kommer nog aldrig bli sig helt lika igen eftersom det hade hunnit gått så långt. Men förutom att hornplåtarna inte verkar vilja återställas helt (växa ut) så ser hennes ben och fossingar normala ut igen.

Så... Såpa och tjära funkar prima på även det värsta!  :-* (fast alla kanske inte tycker tjära luktar så gott?)

Hade tänkt att posta en bild på det lilla gullefjunet men nu verkar inte våra redigeringsprogram vilja fungera. >:( (för stor bild)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 14 mar-09 kl 18:22 »
Nedrans! Jag tror att han kanske har kalben i alla fall!  :(

Jag har tyckt att hans ben sett lite konstiga ut länge. Fjällen vid fotleden har buktat ut och suttit snett, och dessutom har fotlederna sett ut att vara täckta av ett vitt puder. Men jag har ändå avfärdat att det skulle vara kalkben, eftersom kanterna på fjällen inte har släppt. Men nu tycker jag allt att det ser värre ut än det brukar.

Jag tog några nya bilder i dag, och frågar igen: är detta ett par friska ben?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 14 mar-09 kl 19:09 »
Ajdå.  :-\

Nu ser det däremot ut att vara ett lindrigt fall av kalkben...  :-\
Hur gammal var han på den första bilden? Har läst någonstans att man inte kan se på djur under ca 5 månader om de har kvalstret eller ej utan det visar sig senare.

finkmormor

« Svar #15 skrivet: 14 mar-09 kl 20:03 »
Nere på själva foten ser det ut att vara början till kalkben jag skulle börja behandla innan det hinner bli värre

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 14 mar-09 kl 20:06 »
Okej, trodde väl det!   :-\ Tack för era svar!

På första bilden är han ganska exakt fem månader.

Oturligt nog har vi slut på både strö och vaselin just nu. Vi köper nytt på måndag, sedan tvättar vi benen med tvål och ljummet vatten, torkar dem med en trasa, och smörjer på vaselin. Vi kommer göra likadant med hönorna, trots att de ser helt friska ut. Samtidigt byter vi allt strö och tvättar pinnen.

Det får alltså dröja två dagar till, men det borde inte göra någon skillnad hoppas jag!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 14 mar-09 kl 22:14 »
När ni tvättar pinnen, spreja på lite virkon S på den med... Det lär ta död på de små odjuren.  ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 14 mar-09 kl 22:25 »
Det är en grej jag inte fattar... När man smörjer in benen med vaselin, trillar de inte av pinnen sen då?

Virkon S, var är det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 15 mar-09 kl 10:29 »
Nejdå, de trillar inte av pinnen!  ;D

Virkon S är ett desinfiktionsmedel och kan köpas på granngården. 

Själva lösningen är ofarlig för människor, djur och miljö men pulvret ska man akta sig för att andas in eller få i ögonen.
Finns även som tablettform.

Används mot virus, bakterier, svamp... Osv... Tar kål på det mesta otäcka saker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser