Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bästa köttet för självhushåll?  (läst 1954 gånger)

Liljedal

bästa köttet för självhushåll?
« skrivet: 24 nov-08 kl 21:03 »
Vilka raser håller bästa smak? Vilka kombinationer föredrar ni?

Tänker mig i framtiden hålla ett fåtal kaniner för kött till självhushållning.
Allt är säkert gott, men vilka raser blir bäst smak på?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: bästa köttet för självhushåll?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 07:17 »
Det finns ingen skillnad i smak, bara i köttets struktur, för stora djur tenderar att bli lite trådiga i köttet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 08:39 »
Det bästa är att du väljer en ras/blandning som du trivs med. Gärna med gott temperament. Ilskna kaniner är inte roliga att hantera :-X Hör dej för om föräldradjurens avelsegenskaper eller köp djur som redan används i aveln där du kan få veta hur många ungar som föds/överlever per kull. Viktigt är att honan tar god hand om sina ungar och klarar digivningen utan problem. Mellanstora till stora raser är att föredra för att få lämpliga slaktkroppar. Men även dvärgvädurar går att äta :P

/Dandelia

stabbon

« Svar #3 skrivet: 03 dec-08 kl 11:20 »
Kosten har säkert en stor del i hur smaken på köttet ter sig. Mvh Stabbon

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-08 kl 12:08 »
Ja, du bör inte utfodra med kål månaden före slakt. Köttet kan smaka beskt då. Gran- och enris ger viltsmak. Men naturell kanin är perfekt, tycker jag! ;D

/Dandelia

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 25 dec-08 kl 23:26 »
jo, jag har en annan fråga om slakt, hoppas att det inte blir för off-topic i den här tråden. de ska ju hänga ut i något svalt utrymme, som en kyl. men kan man inte hänga upp de i källaren också eller finns det något som talar emot?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 08:17 »
Är det bara till självhushåll finns det inget som talar emot var det hänger, bara det hänger svalt ett dygn så spelar platsen mindre roll.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 16:58 »
varför ska de hänga ? om man avblodar de behöver de hänga då med ? vi åt direkt samma kväll som slakten, och la in i frysen en del. var det fel ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 dec-08 kl 18:00 »
Hängningen är till för att möra köttet och ge det större arom=mognad. Fryser du in direkt kan det bli segt. Hängningen har inget med avblodningen att göra, avblodar gör vi för att minska bakterietillväxt samt att blod ger bismak och annan färg på köttet.

/Dandelia

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 26 dec-08 kl 22:03 »
Fast hänger man bara till dan efter så spelar det mindre roll om man hänger eller äter på en gång. Kött ska hänga i fyra-fem dar i ca 8-10 grader om det ska vara "hängmörat" (alltså 40 dygnsgrader). Är det bara fyra grader ska det hänga 10 dagar. Såvitt jag har förstått så behövs detta dock inte för kanin, men jag har bestämt mig för att göra ett experiment. Slakta två likadana kaniner samma dag och låta den ena hänga till dan efter och den andra i 40 dygnsgrader. Sen skära ur "ytterfiléerna" på båda djuren och hålla isär dom och tillaga dom lika länge på samma sätt, och sen smaka om det blir nån skillnad.  ;D
Detta kommer dock att dröja för mig om det visar sig att jag får sälja mina bw-ungar... dom andra är inte likadana, dom är från olika kullar...  ::)
Men kan inte nån annan oxå testa detta bara för skojs skull.  ;) Skulle vara kul med en synnerligen ovetenskaplig undersökning.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 26 dec-08 kl 22:11 »
@ attes matte: du menar alltså att man egentligen inte behöver hänga köttet?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 26 dec-08 kl 22:43 »
Jag vet inte, jag tycker inte att det borde göra varken från eller till för mörheten om slaktkroppen får hänga i +4 grader i 24 timmar eller om den styckas och fryses in direkt.
Det man däremot får är en annan (och snyggare) form på slaktkroppen om den får "stelna" i ett dygn upphängd på rätt sätt (som man får lära sig på kursen hos Gösta).  ;) Den blir snyggare i förpackningen helt enkelt, och ser proffsigare ut. Bra om man ska sälja.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 dec-08 kl 10:27 »
Rätt ovetenskapligt:
Vi skulle äta kaninfile och antalet räckte inte eftersom en extra familj dök upp. Då tog vi några nyslaktade kaniner som tillagades samtidigt som de från frysen (hängmörade i 1-2 dygn).
Skillnaden var enorm!
De färska var sega och rätt smaklösa, trots samma kryddning och fyllning som de andra.
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 27 dec-08 kl 12:26 »
aha, men finns det någon maxgräns i temperaturväg som inte får överskridas när man hänger köttet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser