Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät över utegården!  (läst 12725 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Nät över utegården!
« Svar #20 skrivet: 10 dec-08 kl 23:08 »
Jag antar att du har en uvbulvan i ett träd (alltså en konstgjord uv/uggla). Annars är det nog svårt att få ugglorna att sitta kvar länge i träden.

Ja särskilt med ett kvastskaft upp i rumpan.  ;D ;D ;D ;D

Jag köpte den en gång för att ha som trädgårdsprydnad o sen flaga färgen så numera ser den mest ut som en papegoja efter min konstnärliga insats. Så efter att ha misslyckats med bärnät - fattar inte hur man ska få upp en sådan över ett träd. Som att trä en damstrumpa över en kaktus.  Så åkte den upp för tjänstegöring i all sin prakt.

Kråkan som alltid kom o tog utslängt bröd kom som vanligt. Och gjorde en tvärnit i luften.
- Va fn var det där, tycktes den tänka. Den satte sig på lycktstolpen och kraxade missbelåtet. Den vankade av o an på lyktan och fick snart besök av en kompis, sen satt de där o muttrade o glodde. Men de kom inte in i trädgården.  :D

äppelpaj

• Småland
« Svar #21 skrivet: 11 dec-08 kl 11:41 »
Jag har köpt små runda speglar med tråd (skall nog användas i fruktträd) och sedan dess har ingen hök tagit några höns hos mig.

det lät ju med som en bra idé! hänger du bara dom i något snöre över gården då? Jag håller på och ska testa att knyta påsbitar på snören nu!  :)

äppelpaj

• Småland
« Svar #22 skrivet: 11 dec-08 kl 11:43 »

Ja särskilt med ett kvastskaft upp i rumpan.  ;D ;D ;D ;D

Jag köpte den en gång för att ha som trädgårdsprydnad o sen flaga färgen så numera ser den mest ut som en papegoja efter min konstnärliga insats. Så efter att ha misslyckats med bärnät - fattar inte hur man ska få upp en sådan över ett träd. Som att trä en damstrumpa över en kaktus.  Så åkte den upp för tjänstegöring i all sin prakt.

Kråkan som alltid kom o tog utslängt bröd kom som vanligt. Och gjorde en tvärnit i luften.
- Va fn var det där, tycktes den tänka. Den satte sig på lycktstolpen och kraxade missbelåtet. Den vankade av o an på lyktan och fick snart besök av en kompis, sen satt de där o muttrade o glodde. Men de kom inte in i trädgården.  :D

Hahahahaha! Stackars kråkan!  ;D ;D
« Senast ändrad: 11 dec-08 kl 11:44 av äppelpaj »

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 11 dec-08 kl 14:22 »
Så efter att ha misslyckats med bärnät - fattar inte hur man ska få upp en sådan över ett träd.

Jag skulle prova att klippa sönder nätet i två delar, sätta en del framför trädet, en del bakom, och sedan fästa ihop dem på mitten. Kanske knyta ihop nätkanterna med varandra och fästa dem i trädet med märlor. Och klippa bort eventuella smågrenar som är i vägen.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

rina

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 dec-08 kl 19:38 »
Jag har provat många olika nät...blåabärnät...grönabärnät....remsor som ska skrämma rovfåglar....en slags reflexuggla.....ståltråd som korsades kors och tvärs ...cd skivor...inget har funkat !! Det är endast riktigt hönsnät som funkat...dyrt men billigt i längden...man mister inga djur...ett pyssel få till i stora gårdar men det går.....inget problem med blötsnö heller.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 11 dec-08 kl 19:42 »
Jag skulle prova att klippa sönder nätet i två delar, sätta en del framför trädet, en del bakom, och sedan fästa ihop dem på mitten. Kanske knyta ihop nätkanterna med varandra och fästa dem i trädet med märlor. Och klippa bort eventuella smågrenar som är i vägen.

det lät som ett bra förslag.  :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 11 dec-08 kl 23:53 »
Vi har funderat på fårnät, fungerar inte det?

Vi har hönsnät nu men när det snöar blötsnö knäcker det nästan utegården om man inte är snabb och skakar av snön.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 16 dec-08 kl 22:06 »
Funkar det när det snöar ???

Jag har reglar över dammen som gör att snön inte tynger ner nätet.
I inne gården så har jag inte det men ställer upp tre pålar så att nätet lyfts upp.
Det ser lite lustigt ut men lutningen får snön att rasa ner mellan maskorna.

Melica

« Svar #28 skrivet: 02 jan-09 kl 00:22 »
Ni måste lova mig att göra rejäla reglar om ni ska ha nättak! Det har hänt att barn har omkommit när nättak med snö på har rasat. Med nät går det inte att gräva sig ut.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 04 jan-09 kl 18:55 »
Det finns inga barn i närheten av min ankdamm.
Vatten+barn= går inte ihop riktigt.
Det är liksom vitsen med staket och grindar.
om ett barn lyckas att ta sig in till ankorna så klarar räven av att ta sig in.
Här är garanterat barn och räv-fritt ;D
(Reglarna är tillräckliga ;))

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #30 skrivet: 04 jan-09 kl 20:16 »
Vi har hönsnät uppburet av ett nergjutet rönnbärsträd i mitten, frisserat att passa. Det har fungerat än så länge. En gång har jag måst slå på det underifrån med en piasavakvast så snö trillade igenom. Vi har inte fått några riktiga snömassor än, men då kommer det verkligen att sättas på prov.

Skön söndagskväll önskar "kolbäckarna" som har minus 19! Inga höns ute idag och 5 plus inne.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Hönspappa

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 24 feb-14 kl 13:37 »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 24 feb-14 kl 15:21 »
Här är ett bra nät till rimligt pris  http://www.nutleyskitchengardens.co.uk/heavy-duty-bird-netting-8m-wide-price-mer-metre.html

Bra firma att ha och göra med.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #33 skrivet: 24 feb-14 kl 20:03 »

Bra att du satsar på nät över hönsgården - jätteviktigt! För bärnät räcker inte mot rovfåglar. Jag tycker hönsnät är bäst och lättast att böja och bända med, helst ska det vara ca 2,5 cm maskor för säkerheten. Vi sydde ihop skarvarna med tunn ståltråd, har funkat kanon. Och funkar att skaka av ev. snölass från.

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #34 skrivet: 25 feb-14 kl 12:51 »
Med voljärnät 19 x 19 mm och impregnerat 45 x 45 mm virke i takkonstruktionen blir det starkt, hållbart och säkert. Kråkfåglar och rovfåglar kan lätt bita hål i plastnät och syntetnät. Inte roligt att behöva reparera eller byta nät om något eller några år. En gammal god regel säger att man får vad man betalar för. Oftast bedrar snålheten visheten...  /S

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #35 skrivet: 08 mar-14 kl 19:25 »

Rekommenderar verkligen att ha nät över hönshagen! Men vilket? Vi har hönsnät, maskor på 6 cm. Har funkat perfekt även vid snö, det åker emellan och skulle det lägga sig är det lätt att skaka ner. Tror att ca 2-2,5 cm maskor är ännu säkrare mot rovdjur och fortfarande lätt att skaka ner snön. Vi har en stadig mittregel i hagen som håller uppe takbrädorna och nätet. Har läst om några som använt typ bärnät och det håller varken för snö eller rovfåglar. Hönsnät är bäst tycker jag, säkrast och hyfsat lätt att jobba med. Skarvarna kan man lätt surra ihop med tunn ståltråd. Lite bilder på vår hage:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshage-sakerhet/page/2/

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 08 mar-14 kl 19:30 »
https://www.scancord.net/sv/ kan man måttbeställa voljärnät (jag har 6 cm, räcker utmärkt, men finns tätare om vill ha det) för från 20 kr kvadraten. Förstärkt kant och jag är mycket nöjd.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #37 skrivet: 21 mar-14 kl 06:05 »
Jag är rädd att fåglar skulle kunna fastna i näten... Vi har ett litet träd i hönsgården, verkar svårt att få upp och skarva ihop hönsnät över det :o... Vet inte ännu hur vi ska fixa det...

Neon Knight

• -
« Svar #38 skrivet: 21 mar-14 kl 08:38 »
Jag är rädd att fåglar skulle kunna fastna i näten... Vi har ett litet träd i hönsgården, verkar svårt att få upp och skarva ihop hönsnät över det :o... Vet inte ännu hur vi ska fixa det...

Kapa det i höjd med där taket skall vara och låt nya grenar växa upp i nätmaskorna. Gjorde så med vår hönsgård och efter några år ser det inte så konstigt ut längre.

Vild

• -
« Svar #39 skrivet: 21 mar-14 kl 13:31 »
Någon som testat detta nät?

http://www.granngarden.se/product/f-gelskyddsn-t-8x25-m

Jag har satt upp ett sånt nyligen. Det var lätt att sätta upp, och har täta maskor så rovfåglar ser inte ner i gården så bra. Dessutom är det väldigt hållbart. Däremot samlas det snö på och det är ganska töjbart så taket sjunker in då. Men det håller väldigt bra trots tung snö och jag tror att det står emot rovfåglar om nån skulle försöka ta en höna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, beekeepern, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser