Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät över utegården!  (läst 12718 gånger)

yrhönan

• Lökshus
Nät över utegården!
« skrivet: 18 nov-08 kl 14:31 »
Det har ju diskuterats i lite olika trådar här om vad man har för skydd över hönsens utegårdar och många förslag har givits. Då vi till våren ska bygga nytt hönshus med utegård har jag börjat leta runt efter inte allt för dyrt nättak. Hittade detta: http://www.scancord.net/djurnat/fagelnat_voljarnat/k121.php

Helt ok pris tycker jag, och det finns med olika maskstorlekar, men finns det någon som har ännu billigare eller bättre förslag?   :)
/håller genbanksanslutna blommehöns.

lilla grå

SV: Nät över utegården!
« Svar #1 skrivet: 19 nov-08 kl 07:54 »
hej, vet inte var du bor men vi hade turen att komma över överblivet/kasserat nät från yrkesfiskare.
Nät som de använder till sina trålar och vadar (heter det så?). Nät som de ändå skulle ha kastat. räckte över hela gården, ca 50 kvm. 
man kan ju alltid fråga

yrhönan

• Lökshus
« Svar #2 skrivet: 19 nov-08 kl 08:38 »
Bra tips, tack för det.  :)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #3 skrivet: 20 nov-08 kl 12:55 »
Åhhhh ;D Här kommer jag att beställa! Tack för att du delade med dig av denna länk :-*
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

yrhönan

• Lökshus
« Svar #4 skrivet: 20 nov-08 kl 13:42 »
Om du hinner beställa innan jag gör det (ska inte ha förrän till sommaren) så meddela gärna hur snabba de var med att skicka o så...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 nov-08 kl 15:56 »
Jag beställde från högberga, det är samma typ av nät och det var väldigt hållbart. Vi tog grön plastbeklädd tjock ståltråd(såna som man har till villanät) och trädde upp och ner så man kunde slå fast det sedan med spik. Det är viktigt att inte spika el häfta på nätet för det går sönder när det mal fram och tillbaka. Man kan också ta annat kraftigt nylonrep att "sy" upp och ner med och sedan spika fast över repet. Hoppas ni förstod vad jag menade. Annars får jag fota.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #6 skrivet: 20 nov-08 kl 16:30 »
Ja, Högbergas har jag sett, men det kostar ju jättemycket mer/m2 så det har jag inte råd med. Bra att veta att det är hållbart! Du förklarade bra, tack för tipset.

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-08 kl 13:13 »
Behöver också tips på hur man kan göra över hönsgården. Det nätet i länken verkade ju smart, men är det nån som vet om det håller för snö? I våras satte vi upp ett jordgubbsnät (tror jag det var) över hönsgården, det tänkte vi var bra. Det funkade tills det kom snö som rev ner hela det nätet  :-\. Sen har vi inte kommit på nån ny bra lösning och igår  när vi kom hem från jobbet hittade vi en av våra silkeshönor dödad (antar att det var av en rovfågel, då vi inte såg några hål i nätet)  :'(  :'( Så nu måste vi hitta nåt bra! Jag har hört om att det räcker att sätta snören som man knyter något som fladdrar på (kanske bitar av en platspåse??) för att inte rovfåglar ska kunna komma in. Någon som har testat det?

yrhönan

• Lökshus
« Svar #8 skrivet: 04 dec-08 kl 13:33 »
Behöver också tips på hur man kan göra över hönsgården. Det nätet i länken verkade ju smart, men är det nån som vet om det håller för snö?

Sådana i nylon håller absolut för snö. Ena stället jag köpte höns på hade haft sina nät i över 10 år nu.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 13:34 »
Hönsnät med reglar under hade vi i Vagnhärad. Det höll även för sådant här vinterväder:

Hönsgården inte i bild, ni får ta mitt ord för att det höll.

Alla typer av plastnät tror jag är omöjligt att få att hålla.

Gamina

« Svar #10 skrivet: 08 dec-08 kl 10:16 »
Vilken intressant länk. Frågan är bara vilken maskstorlek man ska köpa på ett sådant nät. Hönorna tar sig ju inte igenom 10 cm frågan är dock om de ser 10 cm som genomkomligt och därmed flyger upp och fastnar i nätet. Fördelen med ett så glest nät är att där borde snön falla igenom till större delen. Fördelen med det glesa nätet är ju även ekonomiskt det är ju ganska mycket billigare än de tätare  ;D.
Genbank för Gotlandshöns

yrhönan

• Lökshus
« Svar #11 skrivet: 08 dec-08 kl 10:23 »
Mmm. Så funderar jag också. Tror nog att de ser 10 cms så det lutar åt att vi köper det. Man sparar ju en del pengar på det.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 08 dec-08 kl 11:05 »
Vad ni gör så köp inget billigt bärnät. Hade ett sådant och slängde upp det över en stolpe o gjorde fast det . Visserligen kom kråkfåglarna inte år myskankbarnen men kråkeländet fastnade med fötterna o hände o dinglade in i hängnet o skrek. Så det var fram med saxen o ta loss henne. Hon vågar nog aldrig gå nära ett sådant nät igen. Men så kunde jag ju inte ha det, så nätet åkte. Som tur var blev ingen uppäten.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 dec-08 kl 14:47 »
Jag köpte överskottsbolagets kamouflage nät och täckte båda rasthagarna.
Funkar jätte bra och så blir det mysigt också ;D

getalina

• Halland
« Svar #14 skrivet: 08 dec-08 kl 15:12 »

Oj va snyggt.
Dom blev nog tacksamma för då behövde dom inte spana upp i luften o huka varje gång det kom en stor fågel över hägnet.

uffeoanette

« Svar #15 skrivet: 08 dec-08 kl 20:38 »

Funkar det när det snöar ???

Monica H

• Halland
« Svar #16 skrivet: 08 dec-08 kl 21:27 »
Behöver också tips på hur man kan göra över hönsgården. Det nätet i länken verkade ju smart, men är det nån som vet om det håller för snö? I våras satte vi upp ett jordgubbsnät (tror jag det var) över hönsgården, det tänkte vi var bra. Det funkade tills det kom snö som rev ner hela det nätet  :-\. Sen har vi inte kommit på nån ny bra lösning och igår  när vi kom hem från jobbet hittade vi en av våra silkeshönor dödad (antar att det var av en rovfågel, då vi inte såg några hål i nätet)  :'(  :'( Så nu måste vi hitta nåt bra! Jag har hört om att det räcker att sätta snören som man knyter något som fladdrar på (kanske bitar av en platspåse??) för att inte rovfåglar ska kunna komma in. Någon som har testat det?

Jag har köpt små runda speglar med tråd (skall nog användas i fruktträd) och sedan dess har ingen hök tagit några höns hos mig.
Halland è bäst

getalina

• Halland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-08 kl 23:06 »
Jag har en uggla i ett träd, inga kråkor går nära trädgården.

Fast den kom dit för bärens skull.
I år fick jag till att sylta o safta o äta  :D
Innan fick jag 2-3 bär.  :(

Horace engdahl

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 dec-08 kl 09:56 »

Fast den kom dit för bärens skull.
I år fick jag till att sylta o safta o äta  :D
Innan fick jag 2-3 bär.  :(

hmmmmmmmm? jag anar ugglor i mossen.

Strajder

• Aspegården
« Svar #19 skrivet: 10 dec-08 kl 12:27 »
Jag antar att du har en uvbulvan i ett träd (alltså en konstgjord uv/uggla). Annars är det nog svårt att få ugglorna att sitta kvar länge i träden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare
Nannanas, simon.arvestrand, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser