Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?  (läst 20331 gånger)

småland

  • Gäst
Hur mycket el får man ut från ett vanligt bilbatteri?

Hur många bilbatterier behövs för normal elanvändning i ett hushåll? Hur hur många batterier går det uppskattningsvis åt per dag? Återuppladdning sker på annan plats.
Det som kräver el skulle vara t ex dator, mini-frys, liten televisionsapparat och dylikt.

Jag hade tänkt detta framförallt som en backuplösning, eller för annan tillfällig situation som kräver el-utrustning.

Finns det bättre lösningar, till låg kostnad samt lättillgängligt, än att använda bilbatterier? Jag vill undvika användning av dieselgenerator eftersom den i sin tur skapar behovet av tillgång till bränsle, eventuellt låter den mycket och det är inte en miljövänlig lösning.
« Senast ändrad: 10 sep-05 kl 16:03 av småland »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-05 kl 07:49 »

Hej.
Det kan man avgöra med en liten räkneövning. Men den måste ju grunda sig på en massa antaganden, så först ska jag göra dessa.

Jag anser att du har ett 12-volts bilbatteri, det är absolut vanligast.

Jag anser att det är på 60 Amperetimmar. Ett halvhyfsat, lite större än genomsnittet.

Då kan jag räkna om det till Watt-timmar. 12 x 60 = 720 Watt-timmar, vilket är detsamma som 0.72 kWh, som man är mer van att räkna el i.

För att mitt batteri ska få en hyfsad livslängd, BÖR jag inte ta ut full energimängd efter varje uppladdning, utan aldrig ladda ur mer än högst 50%, gärna inte mer än 33%.

Med andra ord, ett bilbatteri kan ge 720 Wh, men jag bör begränsa uttaget till säg 250 Wh.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad kräver en lågenergilampa?
Ja säg att den är på 11 Watt, villket är en vanlig storlek.
Om den är tänd i en timme, så kräver den alltså 11 W x 1 h = 11 Wh.

En lågenergilampa kan alltså drivas av ett bilbatteri under 720/11=65 timmar, men man BÖR inte driva den längre än säg 20 timmar.

Säg att du har en lampa tänd i genomsnitt 4 timmar per dag, under mörka halvåret. Det betyder att bilbatteriet räcker 16 dagar, men bör inte användas så länge, utan stanna vid 5-6 dagar.

Som slutsats kan man se att bilbatterier fungerar bra, om man ska driva några lampor från ett enda bilbatteri.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Men årslagring blir alltså omöjligt, rent praktiskt.

För säg att du börjar använda dina energilampor då batterierna är full-laddade, säg i slutet av september.

Säg att ditt hus har FYRA energilampor på 11 watt styck, och att du i genomsnitt använder dem under 4 timmar per dygn.

Hur många batterier behöver du då för att de ska räcka under 6 månader?

4 lampor x 11Wh x 4 timmar x 30 dagar x 6 månader = 31680Wh totalt. Dela det nu på batterier som ger max 720 Wh. Det blir 44 batterier. Vilket är orealistiskt dyrt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

En liten TV drar säg 30 Watt. På en timme drar den alltså 30 Wh.
TV-n kan alltså drivas max 720/30 = 24 timmar på ett bilbatteri.

En TV ser man på kanske 2 timmar per dygn.

Datorn kanske kräver ungefär samma effekt som TV-n och används ungefär lika mycket.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Fyra lampor på 11W, en TV och en dator, kommer alltså att dra ur batteriet på:

11Wh x 4 st x 4 timmar + 30Wh x 1 st x 2 timmar + 30Wh x 1 st x 2 timmar = 296 Wh. Det gör att ett bilbatteri räcker i ca 720/296=2.4 dygn. Men BÖR laddas efter ett dygn, ungefär.

Har du 7 batterier, så kan du alltså utan problem driva det en vecka.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Frysen är svårare att beräkna, eftersom dess effekt är ganska hög, säg en 200Watt, men den går inte så ofta, och hur ofta är svårt att säga, men du ser ju av effekten att den kommer att dra förhållandevis mycket, om den inte är extremt välisolerad och energisnål.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Så slutsatsen är:

Så länge man har enstaka lampor, radio och liknande småbelastningar fungerar det bra med ett par batterier.

Ett som är inkopplat, ett som reserv, och som man byter med, när det andra ska vara på laddning under arbetsdagen inne i stan.

Men så fort man lägger till datorer och TV, börjar det bli problematiskt, och kräver större och fler batterier.

Förbrukar man mycket el, ja då blir batterier väldigt opraktiskt, om de ska forslas och laddas.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Alternativet till generator/elverk, är alltså en kombination av batterier och generator.

Så att generatorn går kortare stunder, men får jobba vid ca 60-80% av sin maxkapacitet för att ladda batterierna snabbast möjligt.

Det blir effektivas och minst resurskrävande, och minst oväsen. För oväsendet behöver inte störa om generatorn byggs in med ljuddämpande material.

Man kan alltså dimensionera en elanläggning, där batterierna räcker i en vecka, och sedan måste generatorn gå i säg 8 timmar, för att sedan räcka ytterligare ca en vecka.

Sedan kan man kombinera med solpaneler, så att generatorn inte alls behöver köras under de lite ljusare delarna av året. Vindkraft kan man självklart sätta dit också, om man har ett blåsigt läge, förstås.

Det är svårt att klara sig enbart på det, men det kommer minska förbrukningen av bränsle ganska ordentligt.

Mikael Perman.


skravlinge

  • Gäst
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #2 skrivet: 13 sep-05 kl 22:15 »
En liten vindsnurra behöver inte byggnadstillstånd (2meter rotor)
Gör du en med fasta magneter (som en dynamo, enklare än en som måste gå på fast varv) får du en oregelbunden växelström, som med likriktare kan lägga en buffert i ett antal batterier. En tvåmeters snurra kan ge upp till 2 kw, men du kan säkert klara dej med en mindre.

Flytta och ladda det antal som behövs verkar jobbigt, en  diesel generator blir dyrare i  längden.

En färdig snurra bättre beg kan nog du få för 15000 ungefär, och den kommer att ge billig ström, du betalar inga avgifter, så om  du lägger en 30000 på anläggningen och kan ta ut minst lika många kilowatttimmar  :)under driftstiden är det ide.

Det bli alltid överskott i sådana anläggningar, det blåser även när batterierna är fulla, men då kan du värma med den elen.

Att bygga en är inte helt oöverstigligt.


skipper

  • Inlägg: 76
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-05 kl 18:54 »
frågan är felställd... spelar ingen roll hur många batterier du har om du inte kan ladda dom..

Det snabbaste sättet att förstöra batterier är underladdning.

dvs, för back upp batterier måste du ladda c10 (10% AV ANTALET Ah) för det sätt du använder batteriet måste du ladda mera, eller ta ut mindre..

// lasse

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-05 kl 22:03 »
frågan är felställd... spelar ingen roll hur många batterier du har om du inte kan ladda dom..

Det snabbaste sättet att förstöra batterier är underladdning.


Kan bara hålla med......
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

  • Gäst
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-05 kl 17:20 »

Hej.
I min dimensionering ingår att man har tillräckligt med solpaneler för en vettig laddning, under säg de 6-9 ljusaste månaderna om året.

Sedan kommer ÖKAD förbrukning med ökat mörker, och minskning av genererad solel göra att man måste ha någon form av stödladdning under resten av året.

Det ingår också att man har ett nivålarm som larmar eller till och med ger signal för automatstart av stödladdning.

I detta perspektiv kan jag till nöds tänka mig ett bensinaggregat, men hellre så något annat, tex ett aggregat som driva av etanol.

I mina våta drömmar,  är det förstås ett aggregat som drivs av en vedeldad Stirlingmotor, i system med 10 st 125Watts solpaneler och ca 10 160 Ah batterier. Men Uuuuujjj vad dyrt!

För övrigt lever ju batterierna än längre om man inte tar ut mer än 10%. Men det är som sagt en avvägning relativt generatorn också.

För övrigt kan jag ju självklart skriva under på att överurladdning av batterier och att inte ladda upp de som är urladdade är ett säkert sätt att förstöra dem omedelbums eller åtminstonde mycket snabbare än vad man tror.

Mikael Perman.

Rizz

  • Gäst
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #6 skrivet: 10 okt-05 kl 18:29 »
Har du en bensin generator är det inte svårt att köra den på Etanol. (Har du ingen blir det förstås svårare :P)

CHEMAS

  • Inlägg: 18
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #7 skrivet: 18 jan-07 kl 23:24 »
frågan är felställd... spelar ingen roll hur många batterier du har om du inte kan ladda dom..

Det snabbaste sättet att förstöra batterier är underladdning.

dvs, för back upp batterier måste du ladda c10 (10% AV ANTALET Ah) för det sätt du använder batteriet måste du ladda mera, eller ta ut mindre..

// lasse

Vadå. Om man har ett batteri på 100Ah så måste man ha en solpanel på minst 10W? Har jag fattat rätt?

Allt snack om att inte ta ut mer än 50% av ett batteri, gäller det bara bly?

SvenS

  • Gäst
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #8 skrivet: 18 jan-07 kl 23:57 »
Vadå. Om man har ett batteri på 100Ah så måste man ha en solpanel på minst 10W? Har jag fattat rätt?

Allt snack om att inte ta ut mer än 50% av ett batteri, gäller det bara bly?

Du menar nog 100w panel ? Du skrev 10w.

Ditt 100Ah batteri ger 1200 Wh  uttag = 1,2 Kwh.

Säg att du vill ladda ditt batteri med 10w panel och du har 50% kvar i batteriet . Dvs , du vill ladda batteriet fullt och då behöver du 600 Wh -

Du laddar med 10 Wh , det blir ju 60 timmar.
Med lite tur så kan du under sommartid ladda upp batteriet på 7-8 dagar. Mest troligt uppemot 10 dagar, beroende på mulet väder.
Under enbart mulet väder kan du räkna med veckor.

Under den mörka årstiden kan du i stort sett inte ens underhållsladda med ett sån liten panel.

Med en 100 wattspanel blir laddningen enligt ovanstående exempel 10 gånger snabbare.

Vill du använda ditt system kontinuerlig - dvs - du vill ta ut el och ladda upp under dagen, måste du räkna på hur mycket du planerar att göra av med och därefter dimensionera panelerna.
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 00:08 av SvenS »

skipper

  • Inlägg: 76
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-07 kl 21:11 »
Sen är inte bil batterier lämpliga till detta heller, dom funkar bra som start batterier, det är dom konstruerade för, men dom kommer inte att fungera bra som back upp batterier.

Till sånna här applikationer skall man ha batterier som är konstruerade för det ända målet!

Försök att hitta batterier för tele stationer eller beg truck batterier.

// lasse

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Re:hur många bilbatterier behövs för normal elförbrukning?
« Svar #10 skrivet: 21 jan-07 kl 21:44 »
Alternativt kallas dom "fritidsbatterier". Det är sådana som tvärt emot startbatterier klarar av liten belastning under lång tid. Kostar nya ungefär som startbatterier.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 4 användare
Rosanne, Be, polyamorista, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser