Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köldtålighet?  (läst 1723 gånger)

LasseDalom

• -
Köldtålighet?
« skrivet: 01 nov-08 kl 22:27 »
Andra natten med minus 10 nu, och vår Gotlänning verkar inte ha några problem. Visst man märker att han har aptit och ger sig in i sin koja, men annars är allt bra. Hur mycket klarar de? Vad händer om vi får minus 20 i en vecka? Eller om vi får minus 30? Hur är det med dvärgkaniner?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Köldtålighet?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-08 kl 22:35 »
En normalt frisk kanin i bra hull med tillräckligt med hö (föda) klarar lätt 30 minus.
Dvärgraserna skall man dock ge nånstans att krypa in om det finns möjlighet,de är små och har av naturliga skäl därmed svårt att hålla värmen. Men sålänge kaninen har att äta håller den värmen,det är en bra tumregel.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ledup

« Svar #2 skrivet: 01 nov-08 kl 22:47 »
Torrt och dragfritt samt fri tillgång på mat gör att de flesta djur från tempererade områden klarar kyla ner mot -30C.
(ta INTE in några kaniner om ni tycker synd om dem !)
Däremot kan +30C och gassande sol betyda döden för många djur, särskilt små gnagare och kaniner!

Miranda

« Svar #3 skrivet: 02 nov-08 kl 17:34 »
Så länge kaninen har ett dragfritt "bohus" som står upphöjt från marknivå så ska det inte vara nåt problem  ;)

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 30 dec-08 kl 10:38 »
Nu har han det rättså kallt där ute, kan man se på honom om han fryser för mycket? Han verkar då pigg och glad, samt hungrig.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 10:44 »
Nu har han det rättså kallt där ute, kan man se på honom om han fryser för mycket? Han verkar då pigg och glad, samt hungrig.
Jag LOVAR, har han det bara dragfritt och ett tjockt lager halm att ligga på samt hö att tugga på så håller han värmen LÄTT. Glöm inte bort att man förr gjorde mycket kläder av kaninskinn just för att de har en så god värmande förmåga  ;)

Som någon skrev, ner emot -30 grader är ingenting för en kanin sålänge den har ovanstående levnadsförhållande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 13:09 »
Uteliggardjuren klarar det ju bra, då borde kaninerna också göra det, eller hur?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 20:52 »
Jo men man är ju orolig för sin lille gosiplutt där ute iallafall.   :-[

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 22:02 »
Kan dom få snuva, jag tycker jag ha hört honom nysa idag?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 03 jan-09 kl 07:23 »
ja dom kan få snuva, men inte av köld utan av bakterier. De kan även nysa för att det är dammigt.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 05 jan-09 kl 14:19 »
Nu har vi haft -23 två mornar på rad, men kaninkillen verkar må bra!   :)

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 14:28 »
Kan dom få snuva, jag tycker jag ha hört honom nysa idag?
Törstiga kaniner kan också nysa har jag märkt. När det är så kallt är det viktigt att se till att dom får vatten att dricka. Jag har dom flesta av mina kaniner frostfritt men de som sitter i ett oisolerat utrymme ger jag ensilage på vintern (då får dom en del vätska i sig via fodret) och ljummet vatten i skålar några ggr/dag.
                                                Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 05 jan-09 kl 14:40 »
Han får vatten varje dag, det har blivit lite mer intressant nu (under -10). Tidigare ratade han vattenskålen till förmån för snön eller smältvatten. Vanligtvis får han även nån frukt eller grönsak dagligen (typ ungarnas halvätna äppelskrutt).

sub rosa

« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 14:49 »
Hade en dvärgvädur som överlevde sin sista vinter i livet 7år gammal och stortrivdes på vintern - hö och dragfritt bohål ovan mark ej för stort och som tidigare påpekats - vatten extremt viktigt vintertid. Fick även potatis för det höga energiinnehållet!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser