Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snuttande katt ???  (läst 11297 gånger)

Nallemaja

• Dalarna
Snuttande katt ???
« skrivet: 31 okt-08 kl 09:38 »
vår katt lucas brukar sova med min lillasyster, men hon har några mjukisdjur inne på rummet då går katten dit och snuttar på dom,
varför gör han det?

Nina W

• Värmland
SV: Snuttande katt ???
« Svar #1 skrivet: 31 okt-08 kl 11:58 »
Jag skulle tro att han gör det för att han tycker det är skönt och mysigt...
En del tror att alla "snutte-katter"  har blivit skilda från sin mamma för tidigt fast jag är inte säker på det!
Hos en del utlöser lukten av fårull snuttelusten pga får ull innehåller ju ullfett, lanolin, som tydligen
luktar väldigt likt kattmamman. Många katter har dött för att dom snuttat, sugit, i sig yllegarn.
Men mjukisdjur brukar ju inte vara av ylle om dom inte är hemmstickade...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-08 kl 12:31 »
Jag skulle nog vilja påstå att snuttande oftast beror på att de skilts för tidigt från sin mamma. Jag har haft flera katter genom åren, bl a en övergiven kattunge på sex veckor. Hon snuttade, även som vuxen, ngen annan av mina kattrer har snuttat.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 31 okt-08 kl 13:44 »
Är 10 veckor för tidigt? Vi fick våra då och de ligger ofta och snuttar...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 31 okt-08 kl 14:52 »
Kattungar ska helst vara minst 12 veckor innan de flyttar från sin mamma.

Tror att snuttandet är ngt de håller på med när de trivs, som spinnande. Även katter som aldrig tagits från mamman, dvs bor tillsammans med henne i vuxen ålder snuttar. Sedan är det ju individuellt - alla katter snuttar inte.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Nallemaja

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 nov-08 kl 15:12 »
tack för svaren :)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 08 nov-08 kl 18:33 »
Kattungar ska helst vara minst 12 veckor innan de flyttar från sin mamma.

Kattungar SKA vara MINST 12 veckor innan de skiljs från sin mamma.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 nov-08 kl 06:57 »
Kattungar SKA vara MINST 12 veckor innan de skiljs från sin mamma.

Jo, jag vet det :)! Men det blir inte alltid så av olika anledningar,  t ex fick jag min lillkisse vid 8 veckor då de som ägde hennes mamma skulle på semester och tänkte avliva de kattungar som inte var borta när de skulle åka >:(.

Regeln som säger att de ska vara minst 12 v är ju också relativt ny - länge hette det att de skulle vara just 8 veckor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 09 nov-08 kl 17:43 »
Men är det någon som vet varför katter SKA vara 12 veckor innan de lämnar mamman? När många andra djur så som hund ska vara 8?

Denna lag tillkom under min utlandsvistelse så jag har inte fått kläm på orsaken.
Jag menar katter är ju redan egensinnig som det är,det kan väl inte bli bättre om de spenderar ännu fler veckor utan människor i sin närhet. Jag ser ju på mina egna stallkatter fex, de bryr sig inte om sin mamma i vecka 9 och 10 ens, och ännu mindre om mig om jag inte gullar extra mycket med dem.  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 nov-08 kl 11:39 »
Tja, vid åtta veckor är de avvanda och äter vanlig mat, men det anses att kattungar behöver sin mamma ett tag till för att lära sig "vara katt". De är väl som tonåringar då och behöver "mogna" lite. Jag tycker det är konstigt att detta inte diskuterats om hundar... Vid vilken ålder brukar de sluta dia?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 10 nov-08 kl 14:42 »
Det är lite individuellt, vissa tikar vägrar låta sina valpar dia efter vecka 7-8 andra låter dem snutta då och då upp till vecka 12-13. Men hos hund har det en psykologiskt orsak, om man låter valpen vara hos mamman tills den är 12 veckor är den genast mycket svårare att få tam och prägla på människan,det händer viltiga saker i hundens hjärna mellan vecka 8 och 12 och det är viktigt att de spenderar så mycket tid som möjligt med människan då. Annars får du en egensinnig hund som riskerar att bli reserverad och "hundig".
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

• Småland
« Svar #11 skrivet: 11 nov-08 kl 11:58 »
Tack för svaret - nu vet jag det! När det gäller katter är det väldigt viktigt att de har mycket kontakt med människor upp till 7:e veckan, annars kan de bli ohanterliga. Kattungar som föds vilda går knappt få tama.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 15 nov-08 kl 07:45 »
fast med hundar är det snack om att ändra så valparna ska vara 10 veckor innan de lämnar mamman. Många uppfödare som börjat med att fösöka förlänga tiden med mammahund.
Ska själv ta valpar på min tik till sommaren oc tänker ha valparna hos henne till de är 10 v.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Bandit Queen

« Svar #13 skrivet: 08 dec-08 kl 19:31 »
Snuttandet är väldigt sött när katterna är små, men kan bli ack så jobbigt när dom blir äldre.
Det finns exempel där en katt har snuttat på en annan katt så att denne tappat hår och fått kala fläckar med sår!
Inte så kul!
Så det rekommenderas att försöka avvänja det beteendet när katterna är små!
Min yngsta katt som hittades alldeles själv alldeles för liten snuttade i mitt armväck och på min hals så jag fick små sår!
Och eftersom hon var hittekatt fick hon göra det några dagar tills hon kände sig trygg med mig!
Men hon kommer fortfarande så fort jag sätter mig ner och ska trampa på magen och krullar sedan ihops sig under min hals!
Underbart!  ^^

Och jaa jag kan inte annat än att hålla med om att kattungarna ska vara hos mamma och syskon till dom är 12 veckor, just för att lära sig att vara katt och få lära sig så mycket som möjligt.
Och man kan inte jämföra katter och hundar på det sättet, eller nåt annat! ^^
Bless

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 10 feb-10 kl 12:23 »
Jag har en "kattunge" på 9 månader som snuttar och diar på min skendräktiga tik så hon har mjölkproduktion så det står härliga till! Det här har på gått några månader nu och hon börjar bli luggsliten och utammad. Hur får jag stopp på det? De bor inne båda två och dela på dem hjälper inte för så fort de träffas så kommer han tassande och kryper intill. Hjälper det att ge henne sk galastop? Men om jag gör det och han fortsätter sitt snuttande, uppehåller inte han mjölkproduktionen då?

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #15 skrivet: 10 feb-10 kl 12:28 »
Jag har en "kattunge" på 9 månader som snuttar och diar på min skendräktiga tik så hon har mjölkproduktion så det står härliga till! Det här har på gått några månader nu och hon börjar bli luggsliten och utammad. Hur får jag stopp på det? De bor inne båda två och dela på dem hjälper inte för så fort de träffas så kommer han tassande och kryper intill. Hjälper det att ge henne sk galastop? Men om jag gör det och han fortsätter sitt snuttande, uppehåller inte han mjölkproduktionen då?
Jag har haft samma problem med min katt.. Hjälpte med att knäppna henne på näsan så fort jag hörde att hon snuttade..
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Iselin

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 feb-10 kl 12:45 »
här hemma har jag en snutt katt.
han är född i en kull med 11st
han komer på morgonen och väcker mig och vill kela och gosa och snuttar eller dregglar väl mest egentligen.
men stickade tröjor kan jag INTE ha framme,de snuttar han på.
min katt dreglar/snuttar när han mår bra och vill ha kel och när han är hungrig....
han är  4 år gammal

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 08 mar-10 kl 08:58 »
min snuttande katt är 4 år. Han var bara tre veckor när jag hittade honom, hans syskon och hans döda mamma. Så jag trodde att det var pg.a. att han var uppfödd på nappflaska som han snuttade.... Han är världens mysigaste katt och beter sig mer som en hund förutom detta eviga snuttande....
Även hans syster snuttade väldigt länge. Tyvärr blev på påkörd och vi har bara 1 katt kvar, men han älskar framför allt lurviga tröjor och filtar. Hans ögon bara lyser när jag tar fram vår lurviga pläd....:)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser