Eftersom de redan springer runtom ditt torp är de ju redan etablerade, då är ju den saken löst (eller hur jag ska uttrycka mig). Många jägare försöker ju att få stammar att etablera sig och det kan ta tid. Är det säkert att du får jaga på ditt torp, det krävs ju en viss storlek (kommer inte ihåg), tänk på grannar, grannmarker, kulfång, ja allt det där... Om nu detta inte är nåt problem och själva jakten "bara" återstår, gäller det att lägga ut godsaker innan man tänker sätta sig och vaka. Förhoppningsvis är dina kompisar vana grisjägare. (Har de tillgång till eftersökshund tex?). Grisar äter ju det mesta, majs älskar de och olika slags spannmål, potatis etc. Håll inte på och lägg ut godis, wienerbröd och såna dumheter, då får de bara dålig hälsa.
Vi har inte jagat gris så mycket, men vi har tjärat träd (som inte har nåt värde!) för de älskar gå och gnida sig mot detta och vi har strött ut majs och betfor kvällen innan vi ska jaga, och sen går vi och sätter oss på kvällen. Är grisarna vana att vara ostörda, så går de ut innan det blir mörkt, annars får man jaga när det är fullmåne. En del strör ut spån, halm etc vid åtelplatsen, för att få kontrast när de ska skjuta. Snö underlättar ju också. Ett torn måste man ha, helst inklätt men ej nödvändigt. Tänk på vanligaste vindriktningen. Grisarna är oerhört doftkänsliga (hundratals ggr mer än hundar).
Du borde prata med jägarna om hur de vill ha åtelplatsen utformad, den bör ligga inte alltför långt från buskage, skog etc. Inte lätt för dig att göra förarbetet. Och säker på jaktlycka kan man aldrig vara, en erfaren grisjägare jag läste om lägger i snitt 40 tim per fälld gris före skottet...
Finns hur mycket som helst att läsa på nätet för övrigt. Glöm ej att ta trikinprov efteråt. Lycka till med jakten!