Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vildsvin  (läst 1768 gånger)

forestman78

• Södermanland
vildsvin
« skrivet: 31 okt-08 kl 00:00 »

Hej!

Jag har en massa vildsvin som springer omkring runt mitt torp. Jag har rätt att jaga på tomten men jagar ej själv. Tänkte bjuda hem några kompisar som är jägare för att minska antalet samt få lite gott kött. Har hört att man kan stryka på tjära på ett träd eller dylikt så kommer vildsvinen dit. Man vill ju att de säkert ska komma just när jägarna är där. De brukar ju hålla till i krokarna annars också men man vill ju vara säker på jaktlycka.
Har någon erfarenhet av att locka dessa djur med tjära och mat och hur effektivt fungerar det?

Tack på förhand för svar!
Biodlande torpare med hund och gäss.

skogsråetiskogen

• Småland
SV: vildsvin
« Svar #1 skrivet: 31 okt-08 kl 09:01 »
Eftersom de redan springer runtom ditt torp är de ju redan etablerade, då är ju den saken löst (eller hur jag ska uttrycka mig). Många jägare försöker ju att få stammar att etablera sig och det kan ta tid. Är det säkert att du får jaga på ditt torp, det krävs ju en viss storlek (kommer inte ihåg), tänk på grannar, grannmarker, kulfång, ja allt det där... Om nu detta inte är nåt problem och själva jakten "bara" återstår, gäller det att lägga ut godsaker innan man tänker sätta sig och vaka. Förhoppningsvis är dina kompisar vana grisjägare. (Har de tillgång till eftersökshund tex?). Grisar äter ju det mesta, majs älskar de och olika slags spannmål, potatis etc. Håll  inte på och lägg ut godis, wienerbröd och såna dumheter, då får de bara dålig hälsa.

Vi har inte jagat gris så mycket, men vi har tjärat träd (som inte har nåt värde!) för de älskar gå och gnida sig mot detta och vi har strött ut majs och betfor kvällen innan vi ska jaga, och sen går vi och sätter oss på kvällen. Är grisarna vana att vara ostörda, så går de ut innan det blir mörkt, annars får man jaga när det är fullmåne. En del strör ut spån, halm etc vid åtelplatsen, för att få kontrast när de ska skjuta. Snö underlättar ju också. Ett torn måste man ha, helst inklätt men ej nödvändigt. Tänk på vanligaste vindriktningen. Grisarna är oerhört doftkänsliga (hundratals ggr mer än hundar).

Du borde prata med jägarna om hur de vill ha åtelplatsen utformad, den bör ligga inte alltför långt från buskage, skog etc. Inte lätt för dig att göra förarbetet. Och säker på jaktlycka kan man aldrig vara, en erfaren grisjägare jag läste om lägger i snitt 40 tim per fälld gris före skottet...

Finns hur mycket som helst att läsa på nätet för övrigt. Glöm ej att ta trikinprov efteråt. Lycka till med jakten!

forestman78

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-08 kl 17:10 »
Stort tack för Ditt informativa svar med många bra saker att tänka på!
Jag skriver och berättar hur det gått efter jakten.
Biodlande torpare med hund och gäss.

mix

« Svar #3 skrivet: 01 nov-08 kl 16:51 »
Stort tack för Ditt informativa svar med många bra saker att tänka på!
Jag skriver och berättar hur det gått efter jakten.

Som sagt - du har ju redan grisarna på plats. Nu gäller det bara att lägga ner dem :), skaffa bra platser för dina jägare. Njut sedan av en spännande jakt!! Jag rekommenderar att du har tillgång till en bra hund för eftersök om det blir nödvänigt....

Massor med goda recept finns det oxå - prova gärna att varmröka i en Bradley smoker!
/Mix

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser