Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta Bagge?  (läst 10537 gånger)

renee d

SV: Äta Bagge?
« Svar #20 skrivet: 11 dec-08 kl 06:32 »
Mange af os mennesker bliver også tyk med alder :-[. Renee

ulfg

« Svar #21 skrivet: 11 dec-08 kl 09:25 »
Jag måste säga att jag retar upp mig på det här svenska komplexet att får smakar kofta. Grisar smakar fläsk.
Fett kött attraherar inte så många idag, det kan upplevas halväckligt att äta fet fläskfärs likaväl som att äta fett fårfärs.
Om man tror eller inbillar sig att lamm- eller fårkött inte smakar gott kanske man skall fundera på att ha andra djur?
Själv läser jag i äldre kokböcker att de två mörkaste och smakrikaste kötten som finns är nöt- och fårkött. Fårkött från normalutfodrade djur är magert, mörkt kött med mycket smak. Som vilt. Om man tycker att fårkött smakar får och inte tycker om det får man äta något annat istället. Med andra ord: sluta snacka "kofta"!
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 11 dec-08 kl 10:11 »
 Får eller lamm smakar INTE kofta! Men fett som kan ligga utanpå köttet hos äldre djur är INTE gott...
Och jag är absolut inte Fettskrämd, men just den smaken på fett tilltalar i alla fall inte mig.
Beskriver man det som att det "smakar kofta" förstår de flesta vad man menar.
 Celsius: Baggar som får samma utfodring och beten som tackorna utan att ha lamm att ge di blir nog automatiskt lite fetare. Ska man hålla dom i trim får man ha dem för sig på lite magrare bete än vad en tacka som producerar mjölk behöver. Jag brukar ha mina äldre "Sällskapsbaggar" som "röjare" på småbitar så man slipper slå gräset där, då håller dom sig i form.
                                   Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 11 dec-08 kl 10:45 »
Får eller lamm smakar INTE kofta! Men fett som kan ligga utanpå köttet hos äldre djur är INTE gott...
Och jag är absolut inte Fettskrämd, men just den smaken på fett tilltalar i alla fall inte mig.

Precis! Jag äter gärna fårkött från äldre djur men, den enda baggen som jag ätit och som var äldre än 3 år hade fett (mycket) och det tyckte inte jag var gott. Jag gjorde däremot sadel i ugn och putsade den mycket noga och marinerade den. Den var mycket god. Grisfett däremot är riktigt gott så det äter jag gärna. Fettet på lammkotletterna tycker jag också är gott. Stöket blir ju att det är lite besvärligare att putsa bort allt fett när man ska tillaga äldre bagge. De lite sämre bitarna från ovan nämnda bagge gjorde vi färs av och den tyckte ingen i familjen var ätbar ja, förutom hunden så han fick den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Celsius

« Svar #24 skrivet: 11 dec-08 kl 15:27 »
Jag älskar fårkött, tycker det är bland det godaste kött som finns. Men jag har fått en färs (med mycket fett i) som smakade som "kofta" och det var inte kul. Men man får väl se till att putsa köttet odrentligt när man har med äldre djur att göra helt enkelt =)

ulfg

« Svar #25 skrivet: 13 dec-08 kl 20:28 »
Okej, jag ger mig gentemot andra hedervärda kollegor: det yttre fettet från äldre djur kan smaka mindre bra eller rentav skit. Men: jag vill att vi fortfande slutar att prata i termer av  "kofta". Med det uttrycket snackar vi ner oss själva för det finns en levande fördom om lamm- och fårkött hos många (korkade) svenskar att det smakar "kofta", punkt slut. Titta på Scans prislista för fårkött så förstår ni vad jag menar.
Mvh,
Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Wisteria

« Svar #26 skrivet: 13 dec-08 kl 21:58 »
Ni/Vi som slaktar själva, har ni sett dom där gråbruna körtlarna? Jag råkade tillaga en stek med en sådan insprängd. Jag lovar det var inte gott... Skulle inte det kunna var upphov till nån slags mytbildning här...? ang baggsmak.  Apropå baggarnas brunst så är alla raser olika, gute och gotland är väldigt årsbundna, medan köttraser går igång hela året. Men kanske är det tackorna det hänger på.

Birgit

« Svar #27 skrivet: 16 dec-08 kl 07:44 »
Dels vill jag kommentera angående baggar. Baggar i brunst-tider smakar inget vidare, om de har tackor i närheten. Man känner det utanpå att de ändrar lukt! Det är inte en neutral "god" fårlukt, utan just hormonlukt. Ofta måste man vänta någon månad innan köttet är ätligt igen. Dessutom ökar denna lukt för varje år hos mina gammelbaggar.  Baggar upp till 3 år som slaktas utanför brunstperiod är sällan något problem. Baggar som används mer intensivt i avel tenderar också att bde lukta och smaka mer.
Angående koftasmaken, så är jag helt övertygad om (via mina egna tester på får i 16 år) att den blir mer påtaglig hos djur som föds upp med kraftfoder. Det fettet härsknar fortare. Har käkat 10 år gamla finullstackor som inte fått kraftfoder, utan någon "kofta" smak och dito med kraftfoder, som smakat urk 8). En var så illa att inte ens hundarna ville ha köttet.

Vi äter idag regelbundet kött från utslagstackor av gute, aldrig något problem. Vi använder aldrig kraftfoder till fåren numer.

Läste en test angående grisar och deras lukt (kommer inte ihåg var, men baserades på något test på SLU, om jag minns rätt) och det var lite samma fenomen. Könshormoner påverkar framförallt handjurens lukt och smak, men även fettsammansättningen påverkar. Ju mer kraftfoder, desto fortare härsknade fettet och köttets hållbarhet minskade också. Har samma erfarenhet av fårköttet.
Har även läst att stora spannmålsgivor påverkar benstommen negativt hos idisslare. Men även forskning i USA och Italien visar att hundars HD problem minskar i takt med att spannmålen i fodret minskar och köttgivan ökar. Framförallt då rått kött, vilket de lättare kan ta upp näringen ur.
Vill bara poängtera att detta är mina slutsatser, erfarenheter och funderingar.

Wisteria

« Svar #28 skrivet: 16 dec-08 kl 09:28 »
Jätteintressant Birgit!
Ja tänk att man får mer betalt ifrån slakteriet för att man "blåser upp sina lamm" med kraftfoder...
Har du hört att ICA ska sponsra (var det WWF?)  för att få deras märke på sk. naturbeteskött? Vilket då ska ge producenten mer i plånboken, och kanhända godwill för ICA och ännu mer klirr i kassan där?

nysse

« Svar #29 skrivet: 19 dec-08 kl 11:55 »
Vi slagtade 2 bagglamm i sluttet av sept. - och dett köttet smakar helt kanon...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #30 skrivet: 14 jan-09 kl 08:29 »
Nu har vi ätit bagge. Märkte ingen skillnad. Kan bero på att det var i form av ört- och vitlöksköttbullar som kokades i tomatsås i 15 minuter. Gott var det iaf.

Seriös rapport blir det väl först när vi äter någon av de sex anatomiskt stycka stekarna på kilot var eller de fyra filéerna eller de två utskurna sadlarna. Tillsammans med lammköttet tidigare finns nu viss risk för enformighet. De åtta burkarna med egna torkade kryddor från höstens skörd kommer väl till pass.

23 st måltider infrysta av baggen iaf (gute, 2.5 år). Sex stekar. Fyra filéer. Två sadlar. Fyra grytbitar. Sju malkött.

Fast jag människopaketerade inte kött där det insprängda fettet var mer än 50% (bla revbenen och halsen), och därmed inte enligt mig inte ens duger till malkött. Fast katterna gillade det. Annars var det rätt lite fett.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

helgo

« Svar #31 skrivet: 14 jan-09 kl 18:53 »
Låter läskande!
Har inte fått slaktat ännu men till helgen smäller det... ;)
Har äntligen hittat en person som kan hjälpa oss eftersom det är första gången.
Det var nog meningen att det blev lite försenat eftersom det visat sig att den baggen vi tänkte spara är en helt galen "stångare". Han stångas på allt och alla. Så han får bli mat.

Har lästpå lite om korvtillverkning och olika mat tips här på forumet om mat.
Finns otroligt många bra tips. Att rekomendera!

skum

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 24 jan-09 kl 16:53 »
Vi har slaktat flera äldre baggar och det är jättegott att grilla dessa stora kotletter. Jag tycker även illa om att så många säger att får/lammkött smakar kofta. De flesta av de som säger detta har aldrig smakat detta kött. Ovarsam hantering av kött kan få allt kött att smaka illa.
Skum

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #33 skrivet: 26 jan-09 kl 07:34 »
Nu har vi ätit bagge igen. Vitlöks-, chili- och örtkryddfylld (timjan, rosmarin, persilja, egen torkad) anatomiskt utskuren stek som fick koka i rödvin i en timme och femton minuter, efter att stekts i olivolja + smör för att få fin yta och färg. Till ugnrostade potatis- och morotsklyftor, samt förstås rödvins- och örtskyn som blankades av med lite smör.

Ruskigt gott. Ingen skillnad mot lamm, gick inte att känna ett uns av baggsmak. Luktade för övrigt inget om köttet innan tillagning heller (baggen hängde i drygt två veckor efter slakt, temperatur runt noll).

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #34 skrivet: 26 jan-09 kl 09:02 »
Nu har vi ätit bagge igen. Vitlöks-, chili- och örtkryddfylld (timjan, rosmarin, persilja, egen torkad) anatomiskt utskuren stek som fick koka i rödvin i en timme och femton minuter, efter att stekts i olivolja + smör för att få fin yta och färg. Till ugnrostade potatis- och morotsklyftor, samt förstås rödvins- och örtskyn som blankades av med lite smör.

Ruskigt gott. Ingen skillnad mot lamm, gick inte att känna ett uns av baggsmak. Luktade för övrigt inget om köttet innan tillagning heller (baggen hängde i drygt två veckor efter slakt, temperatur runt noll).

Var inte rädd för att prova filén stekt i enbart smör med lite salt och svartpeppar (men krydda inte förrän den är klar och lätt rosa inuti). Rena fina smaker!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #35 skrivet: 26 jan-09 kl 09:27 »
Var inte rädd för att prova filén stekt i enbart smör med lite salt och svartpeppar (men krydda inte förrän den är klar och lätt rosa inuti). Rena fina smaker!

Just filén brukar vi laga just så. Möjligen pressad vitlök också, men när det gäller filén får den oftast vara hardcore file+salt+peppar, och tillbehören får stå för det avancerade istället.

Risken för baggsmak på filén borde väl vara obefintlig, ingen möjlighet till kontakt med pälsen vid flåning.

helgo

« Svar #36 skrivet: 26 jan-09 kl 09:40 »
Så var det gjort!
Vår första middag från egen bagge!
Tvåårsbaggen... En fantastisk middag!!!
Marinerade kotletter stekta i grillpanna.
Med rödbets o palsternackslasagne med fetaost till.
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 4 användare
Ollefund, kretslopp, Asger, Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser