Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralull  (läst 2892 gånger)

Tonysson

• Värmland
Mineralull
« skrivet: 28 okt-08 kl 08:12 »
Fick en tanke:
Om man på en hård ogräsfylld markyta bara lassar på allsköns biologiskt skräp. Exempelvis gräsklipp, ris, löv m.m m.m. jämnar till, och täcker detta med isolering typ mineralull.
Vattnar alltihopa väl, och sedan sticker ett hål med en smal pinne, för önskad planta.

Resultatet borde bli att  under isoleringen får naturens gång en ypperlig miljö, samt att ogräs får svårt att i mörker komma upp genom isoleringen.
Om ändå, vi vet ju vad maskrosor kan åstadkomma i en asfaltväg, blir det ju enkelt att rensa bort detta från en gul eller vit yta.

Vad tror ni? Vansinneside?

Tony

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
SV: Mineralull
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 17:19 »
Sådär gör jag hela tiden, särskilt nu på hösten. Högar med "biologiskt skräp", fast jag täcker med lite jord. Låter ligga till våren och sen odlar jag där. Det enda vansinniga i din idé är mineralullen - den hör inte till naturen och jag skulle inte vilja ha den i närheten av det jag äter.

Jord är väldigt bra isolering. Täcker du den dessutom med halm eller barkflis så får du ytterligare isolering som gör det svårt för ogräset att komma upp. Dessutom bryts både halm och barkflis ner långsamt. Varför byta ut det mot mineralull?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Tonysson

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 19:21 »
Nja, mineralull är ju just vad namnet säger, mineral. Glasull=sand=bergart. Fast i smällt form.
From the basic nature.

Ja frågan var just att jag inte har så mycket halm eller bark i garaget, men ett gäng isoleringsmattor.

Sedan är det ju ett känt skitmaterial att handskas med torrt, men genomfuktat håller det vatten bra och dammar inte.

Men det är kanske inte ngn bra ide.

Tony

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 19:25 »
Man odlar ibland i mineralull, ganska många svenska tomater är det. Det krävs näringslösning och computer, och kanske konstgjord sol oxå.
Tycker inte mineralull är speciellt välövertänkt. Övrigt "skräp" från trädgården går bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 19:28 »
Nja, mineralull är ju just vad namnet säger, mineral. Glasull=sand=bergart. Fast i smällt form.
From the basic nature.

....

Precis som asbest ! Också en helt naturlig mineralisk fiber.  :)

Mitt tips : kör skiten till återvinningscentralen om du inte har plats för, eller nytta av den.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 28 okt-08 kl 22:25 »
Mineralullen ställer knappast till med någon större skada, men jag undrar om det är så lyckat att lägga ut hela skivor av den. Bättre då att finfördela den (hmm...undrar om det fungerar att köra mineralull genom en kompostkvarn?) och blanda den med jord. Den fungerar nog bra att blanda med t ex kompakta lerjordar för att få dem mer odlingsvänliga.

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-08 kl 09:52 »
Precis som asbest ! Också en helt naturlig mineralisk fiber.  :)

Halaj!

Från början kommer allt, precis allt ur marken.
Annars har det materialiserats ur rymden, ur ett stort svart hål.

Men iaf., jag tycker inte att iden är så dum ändå.
Men jag tänker på det hela mer som att man täcker en stor hög med trädgårdsavfall för snabbare kompostering.

För ogräsbekämpning hade jag nog hellre valt att lägga dagstidningar på marken.
Med ett tunt lager jord på.

//T

Tonysson

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 14:18 »
Ja Tapio,

Lite så var väl min prematura tanke. På stenhård lerjord där man vill ha en odlingslott, portionera ut löv och allsköns klipp och ris.
Täcka med isoleringen och vattna väl. Om man så vill kunde man sedan peta ner några plantor. Kanske pumpor? :-\
Eftersom inte isoleringen multnar, borde man kunna ta bort detta ytlager senare om man vill.

Tony

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser