Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösa benbitar. Ärftligt?  (läst 4690 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
Lösa benbitar. Ärftligt?
« skrivet: 26 okt-08 kl 21:38 »
Är lösa benbitar ärftligt eller det kan kanske vara både och?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Lösa benbitar. Ärftligt?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-08 kl 21:49 »
Visst är det ärftligt, men också till stor del beroende av fölunges uppväxt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 okt-08 kl 21:51 »
Du menar om de inte får bra mat och rätt mängd?
Jag håller på och kikar rundor efter en häst och det blir mycket funderingar när man läser annonserna :)
                                                                                                                         Groucho Marx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 26 okt-08 kl 21:53 »
Det kan både vara ärftligt och en effekt av miljön (utfodring, rörelse). Jag tror att det är skrivet rätt mycket om osteochondros på SLU:s sida.
Vet man med sig att hästen fått en optimal utfodring och möjlighet till rörelse men ändå har lösa benbitar så skulle jag vara ytterst tveksam när det gällde att avla på hästen. Jag skulle möjligtvis tänka mig det om jag hade möjlighet att själv behålla fölet de första 4 åren och röntga den varje år fram till dess.

Problemet är att man aldrig kan garantera att det inte finns lösa bebitar utan att röntga igeom HELA hästen, de kan lika gärna sitta i nackkotpelaren fast det är extremiteterna man röntgar.

Jag skulle inte köpa en häst med lösa bebitar såvida den inte redan visat sig vara hållbar och presterat (d.v.s. benbitarna verkar inte störa). Var det en unghäst så skulle det vara frågan om ett "experiment" som skulle köpas till ett reducerat pris och med bibehållen försäkring utan reservationer.
« Senast ändrad: 26 okt-08 kl 21:55 av Sar »

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 okt-08 kl 09:11 »
Tack för svaren. Jag har varit från hästeriet ett tag, så jag har glömt en del. Vilken tur att det finns så kunniga människor här ;D

Jag tittar runt lite efter häst, men det kommer inte att bli något köp förrän till våren så man kan släppa på bete direkt. Vi måste bygga ett utegångsstall, det kan vara bra att börja i rätt ände ;D
Exet skulle fixa en häst till Liam, men han har stall så den kan vara där så länge. Undrar vad sonen och dottern jag har med exet kommer att säga om pappas hästköp till lillebror. De tjatade på honom om att få häst, men icke.
                                                                                                                         Groucho Marx

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 okt-08 kl 09:57 »
Jag har språkat en del med Gunnar Nilsson om benbitar, fått faktist äran att närvara vid en del operationer också. Han borde vara den bästa på det området känns det som.

Min upplevelse är att jag inte direkt blir avskräckt av lösa benbitar. Om dom inte är av gammalt datum och legat och skavt slipfåror på ledytorna.
Alla benbitar behöver inte opereras och även dom som opererats ger goda resultat.

Det uppstår lätt lösa benbitar när fölungar inte ges tillräckligt med vila, tex. när dom blir utsläppta tidigt på våren och det är för kallt för att dom ska ha tillfälle att ligga ner. Fölisar, precis som bäbisar behöver mycket vila och sömn.
Deras senor och ligament sträcks ut mer än dom orkar och senfästen slits loss från benhinnan och får små benflisor med sig.( Oj, det lät dramatiskt  ;D)
Sen är det ju så att det inte är helt ovanligt med chip-frakturer på äldre hästar heller till följd av olika mindre trauman.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 okt-08 kl 10:01 »
http://www.travsport.se/appImage/ATG_osteochondros.pdf

Här har du lite tungtuggad fakta... :D Hämta en kopp kaffe först..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 okt-08 kl 12:15 »
Citera
Här har du lite tungtuggad fakta...  Hämta en kopp kaffe först..

Jag ska koka kaffe nu och när jag fått i mej ett par koppar ska jag börja läsa=) Nyvaken...
« Senast ändrad: 27 okt-08 kl 12:42 av AnetteK »
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 13:36 »
Citera
Här har du lite tungtuggad fakta...  Hämta en kopp kaffe först..

Tog en Treo också ;)

Om jag summerat det rätt så beror det på tre faktorer:

Ärftlighet, där hingsten verkade ha störst betydelse.

Sommarfödsel, där stoet inte fått i sej den mängd kraftfoder som behövs. Vårvinterfölmammor har fått kraftfoder hela dräktighetstiden. Slarvas det kanske med kraftfoder när de släpps på bete?

Att sommarfölen rör sej mer från första början än vårfölen som står inne och har det lite lugnare första tiden.

Stämmer det som jag summerat så är det egentligen inte så mycket att tänka på. Händer det så händer det.
Sedan behövdes det mer studier i utfodring av fölen, har jag för mej.

Groucho Marx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 16:54 »
Jag tror snarare att det har mer att göra med fölens/unghästarnas senare utfodring än mammornas utfodring under fosterstadiet. Fölen brukar ha en förmåga att ta vad de vill ha.
Jag har också svårt att förstå att hingsten skulle ge en större arvbarhet, fölet får ju hälften från både stoet och hingsten. Däremot är hingstarna oftast bättre kollade/röntgade.
« Senast ändrad: 27 okt-08 kl 16:57 av Sar »

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 okt-08 kl 08:08 »
Sar, läste du forskningen om det?
Det jag skrev var min uppfattning om forskningen, jag har kanske uppfattat det fel.
Frances, vad säger du?
                                                                                                                         Groucho Marx

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 28 okt-08 kl 11:03 »
Jag har läst några forskarrapporter. Det finns bl.a. en skriven 2005 som man hittar genom slu (http://www.uppsatser.se/om/osteochondros/).

Faktorer som kan bidra till OC
Tillväxt och kroppsstorlek

En snabb tillväxttakt var det första som sattes i samband med förekomsten av osteochondros hos grisar (Reiland, 1978) och hundar (Hedhammar, 1972). Flera oberoende studier visar även att tillväxthastigheten har betydelse för ostechondrosförekomsten på hästar (Stashak, 2002). I Sverige genomfördes år 1988 till 1990 en radiologisk studie med 77 stycken varmblodsföl (35 hingstar och 42 ston). Fölen undersöktes sex gånger från födseln till åldern av sexton månader. Den radiologiska undersökningen bestod av nio projektioner och var selekterad för att hitta tidiga tecken av OC i tarsocrualleden, palmara / plantara förändringar i kotleden och hörnstödsfragment i proximala falangleden. Hästarnas undersöktes kliniskt och mankhöjd, krupphöjd, omfång runt buken, omfång runt carpus samt längden på metacarpal / metatarsalbenen mättes och registrerades. Åtta föl (fyra hingstar och fyra ston) som utvecklade radiologiska tecken på OC i tarsocrualleden hade en högre födelsevikt än medeltalet och fortsatte att vara tyngre och ha en signifikant högre daglig tillväxt än oaffekterade föl. De affekterade fölen var även högre i manke och kruppa, hade större omfång runt carpus samt längre metacarpalben / metatarsalben än de oaffekterade. Kliniskt såg mer gallor i affekterade leder än i oaffekterade (Sandgren, 1993).
De elva föl som utvecklade OC i kotlederna var lindrigt lättare än de oaffekterade fölen, men hade samma dagliga tillväxt och kroppsstorlek. Det fanns inget samband mellan de radiologiska fynden i kotorna och kliniska symtom ex gallor (Sandgren, 1993).

Rörelsepåverkan

I en tysk studie på 624 föl har det visats att rörelse har en signifikant betydelse för utveckling av OC. I studien studerades skillnaden på föl som var ute 5, 13 respektive 30 timmar i veckan. Hos de föl som var ute fem timmar i veckan hade 30 % OC i kotlederna medan föl som vistades ute tjugo timmar i veckan enbart hade en förekomst av 13 %. Om incidensen OC i haslederna ökade eller minskade med utevistelse kunde inte fastställas. En signifikant skillnad av osteochondrosincidensen i kotorna sågs hos föl som var födda sent respektive tidigt på året. De som var födda tidigt uppvisade den högsta incidensen och detta tros bero på att de är inne mer pga sämre väderlek (Wilke, 2003).

Nutritionella faktorer
Övernutrition är en orsak till OC hos hundar (Hedhammar, 1972) och grisar (Reiland, 1978). Försök har gjorts där man har givit olika grupper av föl olika halter av smältbartprotein resp. råprotein. De föl som fick störst mängd smältbart protein utvecklade mest OC ( Savage, 1993).
Höga calciumgivor till grisar ger inte en ökad OC-incidens (Olsson, 1978). Enligt en jämförande studie av hästar från Gotland respektive Stockholm / Uppsala verkar osteochondrosincidensen hos häst inte heller vara calciumberoende (Hoppe, 1984). Oberoende studier på häst visar att ett för lågt kopparintag ger upphov till en ökad OC-incidens. Zink fungerar som en antagonist till koppar hos häst och därför är det viktigt att halten zink i relation till koppar aldrig överstiger 4:1 eller 5:1. Stora zinkintag kan direkt relateras till OC ( Stashak, 2002).

Genetiska faktorer

På Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala har genetisk nedärvning av osteochondros studerats av Fredrik Hoppe och Jan Philipsson. Nedärvning studerades i två populationer. I ena populationen fanns hästar med OC och i andra populationen fanns ”normala” hästar. Populationen med OC utgjordes av 27 travare efter sex olika hingstar som tillsammans hade lämnat 1263 avkommor samt 18 halvblod efter 13 olika halvblodshingstar. Halvblodshingstarna hade tillsammans lämnat 795 avkommor. En travarhingst och en halvblodshingst nedärvde signifikant mer OC än de andra hingstarna (P<0.001). I den normala populationen hade enbart tre hingstar lämnat över tio avkommor. Ingen hingst hade lämnat över tjugo avkommor och det innebar att materialet blev för litet för statistiska beräkningar. Det gick dock att se vissa indikationer på att vissa hingstar skulle nedärva mer OC än andra (Hoppe, 1984).
I en tysk studie har nedärvning av OC studerats med hjälp av avkommor undan både OC positiva och OC negativa ston. Av 61 ston med OC i haslederna fick 27,9 % av avkomman OC. Av OC negativa ston fick avkomman enbart 11,7 % OC. En liknande trend dock inte lika påfallande kunde ses i kotlederna. Av 50 stycken ston med OC i kotlederna fick 28 % av avkomman OC i kotlederna. Hos negativa ston fick 19,8 % av avkomman OC i kotlederna (Schober, 2003).

Jag hoppade över att kopiera in de endokrina faktorerna.

Jag tror alltså inte på en ärftlighet där hingsten har större betydelse än stona, däremot finns det hingstar som verkar förärva ocd i större grad än andra hingstar.

Att den senare utfodringen är ännu viktigare än enbart under fosterstadiet stödjer jag bl.a. på dessa fakta;
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=470&infogrp_id=9

"en studie som ATG gjorde på föl kunde man se röntgen förändringar hos 4st föl under deras första levnadsmånad. Ytterligare några föl uppvisade tecken på förändringar innan de var 3 månader gamla. Den här studien visade också på OC förändringar kan tillbakabildas, för när man tittade på de här fölen vid 7-8 månaders ålder så hade osteochondros förändringarna läkt av."

Sammanfattningsvis kan man säga att man ska välja rätt hingst, otroligt viktigt med optimal fodring för både fölston samt speciellt föl och växande unghästar och låta dem röra sig mycket!
« Senast ändrad: 28 okt-08 kl 12:13 av Sar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser