Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompostlåda i växthuset?  (läst 2118 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
kompostlåda i växthuset?
« skrivet: 24 okt-08 kl 10:41 »
Funderar på att bygga en kompostlåda att ha i växthuset under vinterhalvåret. I den skulle jag kunna lägga köksavfall och det som jag gödslar ut hos kaninerna. Komposten skulle kunna ha flera positiva effekter:

- ge mej fin och mördarsnigelfri kompost att använda i växthuset under sommarhalvåret
- ge extra kompostutrymme när min varmkompost är full och inte tömningsklar
- ge lite tillskottsvärme till växthuset under vinterhalvåret när jag odlar kål och gröna blad

Finns det några negativa effekter?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Vitis

• Skåne
SV: kompostlåda i växthuset?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 10:51 »
Jag har provat den idén för att få lite tillskottsvärme. Det gav inte speciellt mycket men varje grad är ju välkommen.

Inga speciella nackdelar som jag kan se, komposten avger ju en hel del gaser, mest vattenånga, koldioxid och kanske en del kväveföreningar. Upplevde dock inga problem med det, de flesta växthus är ju naturligt lite "ventilerade" så det lär väl inte byggas upp några halter som skulle kunna vara skadliga. ???

Tänk på att du evt. får vattna komposten eftersom det inte regnar på den.  :)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 11:04 »
Precis, varje grad är välkommen! Och varje snigelfri kompostgnutta :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 25 okt-08 kl 12:58 »
Råttor?
snus? vad är priset på en pris?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 18:09 »
Råttor?

Ärligt talat så tror jag inte ens att det går in en liten mus i de små springor som finns. Hade det gjort det hade jag haft sniglar där inne. Nån enstaka har tagit sej in men det är genom takfönstret (lätt att följa slemspåret :P).

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser