Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindkraftverk?  (läst 8306 gånger)

Lirarn

• Gäst
Vindkraftverk?
« skrivet: 01 sep-05 kl 20:43 »
Hej!

Jag funderar på att köpa ett litet vindkraftverk. Detta ska försörja ett boningshus med el.

1. Finns det några bra och hyfsat billiga ute på marknaden?

Ryktas att det finns ett billigt och bra sådant från Irland?

2. Finns det ackumulatorer på vindkraftverk? Lite kinkigt om det är vindstilla menar jag... Eller kompletterar man vindkraften med konventionell elförsörjning?

Läste runt lite på detta forum men kunde inte hitta svaren jag söker.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Vindkraftverk?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-05 kl 22:29 »
Hej Lirarn!

Jag vet inte hur jag ska börja, men...
Ett boningshus gör av med ganska mycket energi, och den lagras normalt i batterier. Sen är ju medelvinden hos dej avgörande avseende vindsnurrans diameter. Vill du få ut kring 400 W vid 3-4 m/s så blir snurran stor (5-6 m i diameter). Då ger den dock upp emot 4000W när det blåser mycket (12-15 m/s).

Om du köper en "normal" 400W-snurra så ger den pyttelite vid låga medelvindar. Den ger sina 400W vid "märkvind" som ligger vid ungefär 12-15 m/s.

Hur mycket energi ni gör av med per dygn påverkar såväl batteristorlek som vindsnurrans storlek.

För att svara på dina frågor så får du nöja dej med _mina egna_ åsikter som säkert inte delas av alla:

1. Nej, alla är för dyra. Bygg själv.

2.1. Det finns det inte. Man gör ström som lagras i stora batterier eller så gör man värme eller rörelseenergi som kan användas.

2.2. Har du el från elnätet så kan du alltid börja i liten skala, t.ex. bara driva delar av belysningen med en liten anläggning.

2.3. Alternativ energi kommer förmodligen att vara dyrare än den ur de 2 hålen, om man inte tänker sej för och är hyfsat duktig med svetsen/sågen..

Viktigast: Ha kul, och ge inte upp! Det finns andra värden än de strikt ekonomiska! Sen har du ju hamnat här hos vi, RE-bitna medmänniskor, som gärna delar med oss av våra subjektiva  ;)  åsikter.

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

erikknutsson

« Svar #2 skrivet: 05 sep-05 kl 22:32 »
Fick en idé nu. Det var någon som nämnde att det inte gick att ackumulera vindkraftström. Det stämmer nog. Kom även att tänka på att man kan ackumulera varmvatten med hjälp av vindkraft. Man fixar en anordning som pumpar olja runt en ledning. Det bildas värme i ledning som kan avge värme i värmeväxlare.

Jag försökte rita en bild på detta men kom inte på nån bra skiss.

Iaf.. får olja gå runt i trängre och trängre utrymmen avges värme pga friktion. Då kan man alltså koppla detta till ack tank och då åtminstone få värme.

Mitt första inlägg här förresten. Hoppas ni förstod vad jag mena.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 sep-05 kl 09:42 »

Hej.
Visst sjutton kan man ackumulera energi i form av varmvatten.
Det är ett billigt sätt att lagra relativt stora mängder. Eller i form av olja, eller vad man nu vill.

Och visst kan man stoppa elenergi från ett vindkraftverk i ackumulatorer, typ bilbatterier och lagra det. Problemet är att batterier som är tillräckligt stora för att räcka ett helt år, är så extremt dyra.

Det är alltså inte ett problem att ha batterier som räcker upp till en vecka, för att solen inte lyser på solpanelerna, eller att vinden inte blåser på vindsnurran på några dagar.

Problemet är om det behövs årslagring, dvs solel genreras på sommaren då solen är uppe, men behövs framför allt på vintern, då det inte är någon sol.

Detsamma gäller värme som genereras i solfångare för vatten. Det finns "hur mycket som helst" under sommaren, men behövs under vintern. Sånär som på tappvatten.

Vilket gör att de flesta tappvattensystem med solvärme är gjorda för att skapa varmvatten under sommarhalvåret och lite till, då man ändå vill slippa elda. Under vintern får man elda med ved eller el istället.

Vinden är lite på samma sätt, men mer slumpmässigt, dvs du vet inte alls när du har massor med vind eller när du har ingen alls. Så det krävs ett väldigt blåsigt och öppet läge för att en mindre vindsnurra som kostar en 5-10000 kronor, ska fungera väl.

Riktigt stora vindkraftverk är ju en helt annan sak, eftersom de når upp så pass i luften att de "alltid" har riktigt hygglig vind. men de genererar ju så mycket att det är FÖR stor energimängd, då det blåser lite mer.

Därför matar de in på elnätet och säljer överskottselen istället.

Att göra en långtidslagring, som är billig och säker och effektiv, har ingen lyckats med ännu. Inte ens det väldigt enkla och billiga sättet att lagra varmvatten i stora extremt välisolerade tankar, är tillräckligt billigt och effektivt. Fungerar väl upp till en månad, men sedan blir det för dyrt.

Vi får nog invänta att det finns billiga bränsleceller innan vi kan få det, och låta elkraft generera vätgas, som sedan lagras, och blir el igen, eller värme via bränslecellen.

Alltså det fungerar idag, det finns sådana bränsleceller redan idag, men de är fortfarande för dyra att tillverka och de är inte så driftsäkra som man kan önska sig.

Finns det något som tyder på att man kommer att lyckas att göra bränsleceller till något som kan användas utanför rymdskepp? Jo det ser ut som om det håller på att lossna, på grund av utvecklingen inom nanoteknik-området, som kan åstadkomma helt speciella materialstrukturer på ett billigt sätt.

Det börjar dyka upp bränsleceller som kan driva mobiltelefoner, osv.

Så om en 10 år KAN dessa finnas på marknaden. Och då blir det billigare att köpa en tankbil med väte, istället för att vara ansluten till ett allmänt elnät, om man får tro att de håller vad förespråkarna lovar.

Mikael Perman.

Lirarn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 sep-05 kl 16:26 »
Tackar för era svar!

Låter dem något, vindkraftverken?

Vet ni någon hemsida där dem säljer billiga kraftverk?

Att knåpa ihop ett själv verkar kanske lite väl ambitiöst, men när jag ändå håller på att spåna:

Skulle en gammal kapslad elmotor kunna fungera som generator om man satte snurra på den? Måste man inte bygga något som reglerar spänningen som går ut ur kraftverket?

Har ni några länkar till sidor som säljer byggsatser till kraftverk?

Nu ska vi konkurrera ut kärnkraften ;D

skravlinge

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-05 kl 17:26 »
kolla hannevind.com

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 30 okt-05 kl 20:59 »
Ngn som har provat AirX 400 Watt som Lego Elektronik säljer för 8000?

Funderar på att skaffa en för batteriladdning när (inte om) strömmen går i vinter.

Antagligen är det dock billigare att köpa ett billigt elverk på Jula och en massa bensin för pengarna, men det är liksom principen som räknas...

Snurran innehåller regulator, batteri och växelriktare har jag redan. Bara stolpe och kablar som saknas om man skaffar snurran. Snittar den 50-100 W så räcker det gott för strömavbrottsbehoven.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

PowerMizer

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-05 kl 23:16 »
Godkväll.

Jag räknar inte med mera än 30-50 watt med en sån hemma, vår medelvind ligger kring 3 m/s eller just under. Kolla din medelvind så går det att räkna ut det.  

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #8 skrivet: 31 okt-05 kl 11:13 »
En RE-entusiast bygger själv och för 8000 kronor får man en maskin som ger 400 watt redan vid 4,5 meter/sekund.

http://www.otherpower.com/17page1.html

...och här har vi Hugh Piggott´s 4 kilowattsmaskin.

http://homepages.enterprise.net/hugh0piggott/nirvana/index.htm

Finns det verkligen ingen i hela Sverige som har ett hembyggt vindkraftverk att visa upp? Ska PowerMizer bli en förste kanske?  :D

PowerMizer

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-05 kl 16:48 »
Hej!

Sitter och ler mot Zigge...
Håller på att montera in en kamin i vår 'work shop', så det är prio#1 just nu.

Vet inte om jag sagt det, men jag tror det blir så här med min testturbin:
1. Köp så dyra magneter som ekonomin tillåter.
2. Rita upp hur generatorn ska se ut och tillverka den.
3. Gör mätningar på generatorn så all data finns.
4. Bedöm hur stora vingar som maximalt kan användas.
5. Bygg klart med stjärtfenan och mekanisk anslutning mot tornet.
6. Bygg vingar som matchar maskinen.

Sen får man ju se hur det blir med livet och inspirationen...

Ha det gott.
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Shimoda

« Svar #10 skrivet: 01 nov-05 kl 22:53 »
Kolla in länksidan. Där finns några länkar om vindkraft. kanske finns något intressant där.

Richard

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 nov-05 kl 20:40 »
En VAWT(vertical axis windturbine)...
Dem börjar vid ca. 2 m/ps oc håller mycket bättre vid storm.
www.ropatec.com
här kan du ser hur enkel en VAWT är.
Inga konstiga konstrukstioner,mycket tystare än en HAWT.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 30 nov-05 kl 22:52 »
Jag har byggt en liten vertikal maskin, lätt att bygga, men svår att kontrollera. Det går åt en hel del material, den blir tyngre än en horre. Centrifugalkrafterna tar rejält på konstruktionen. De flesta project överges eller är inte tänkta att komma till stånd. Internet är fullt av project som jagar finansiärer till "Nya revolutionerande" turbiner.

Jag menar dock att det går bra att konsturera en vertikal rotor och få den att fungera, till havs eller uppe på en kulle.
Sådana finns oxå, men det är billigare att köpa en beprövad horre än att ge sig på att utveckla en ny teknik.

jag har planer skrinlagda, och kanske gör fler försök.

Kan man inte få den att stalla i rätt maxvind, krävs rejäla bromsar om man inte vill förhärja grannskapet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lirarn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 dec-05 kl 21:26 »
Varför inte sätt en snurra på en gammal generator från en bil?
En växel mellan med så hög utväxling som möjligt. Vill man göra det enkelt för sig kanske man kan ta en gammal MTB växel och ha kedja mellan snurran och generatorn? Eller min 6 växlade gamla skurna cross motor?

Detta låter man gå till ett eller två bilbatterier. Från dessa har man sedan en sådan där billig 12Vdc--->230Vac transformator från Biltema. Eftersom jag bor på västkusten, kanske 200 meter från kusten, lär jag säkert kunna få ut tillräckligt för t.ex min lilla stuga...

Är det möjligt bygger jag rotorbladen själv, någon som har en ritning till sådana rotorblad liggandes?

Hur högt bör tornet vara? Så högt som möjligt?

Detta kan man ju bygga i trä för att göra det billigt.

Keep it stupid simple...

Detta måste prövas ;D

EDIT: Hitta massvis av välbehövlig läsning:

http://www.lwr.kth.se/Grundutbildning/1B1990/Ulandsrapporter%5CRapporter0304%5C9.pdf
http://www.svensk-vindkraft.org/
http://home.swipnet.se/~w-138770/
« Senast ändrad: 18 dec-05 kl 21:52 av Lirarn »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #14 skrivet: 18 dec-05 kl 22:17 »
Bilgeneratorer är inte vad man brukar använda till vindkraftverk. De kräver allt för högt varvtal för att ge någon laddning och då krävs en växel som du säger.
Bilgeneratorer kräver också en viss magnetiseringsström till rotorn och vips har man två saker som stjäl effekt, växeln och rotorn.

Det är betydligt enklare att bygga en egen PMG (permanentmagnetgenerator). En PMG består av två stålskivor på vilka man limmar fast magneter och en stator med lindningar mellan dessa.

Turbinbladen snickrar man själv av några plankor och det finns massor av beskrivningar ute på nätet om hur dessa ska se ut.

Kolla in http://otherpower.com och http://www.scoraigwind.com/ där hittar du allt.

Lirarn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 dec-05 kl 12:40 »
Det där ska vi titta på. ;)

Funderar starkt på en Savonius rotor. Det verkar vara vrid i den och framförallt verkar den lättbyggd.

Erfarenheter Savonius vs. Solrosen?

Mer länkar åt folket:
http://www.ata.org.au/articles/70byosav.htm
http://www.southcom.com.au/~windmill/

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 19 dec-05 kl 12:58 »
En savonius är lätt att göra t.ex av två oljefatshalvor, du får inte så mycket ström, men det är inte alltför svårt.

Med kringutrustning för lagring osv, blir kostnaden ändå hög, det krävs en effektiv maskin för att försvara dem.

Bygg en savonius och en liten PM generator, kan du sen ha nytta av periodisk växlande perioder i växelströmmen, så försök, det går alltid att göra varmvatten.

jag gjorde en horizontal med fyra "vingar" , den snurrade mycket fint, men krävde mycket vind för att fungera effektivt, varvet var flera ggr vindhastigheten.

En savonius fungerar i lägre vindhastigheter, men blir aldrig högvarvig.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #17 skrivet: 19 dec-05 kl 18:05 »
Visst har dessa typer av vindturbiner låg verkningsgrad, men det kan ändå vara kul att testa. Visst kan man också använda energin från PM-generatorer till annat än vattenvärmning, trots stora spänningsvariationer både i frekens och amplitud, ladda batterier i hus utan el, t.ex. Jag vet att väldigt många världen över är självförsörjande med den typen av el och snart är jag en av dessa.  :D

Värma vatten brukar man göra när batterierna är fulladdade annars finns risk att turbinen skenar...funkar också bra som broms för vindturbiner vid höga vindhastigheter.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 19 dec-05 kl 22:17 »
Elförbrukningen varierar, att bli självförsörjande med en Savonius, som är enkelt byggd, går om förbrukningen är mycket liten.

Det finns effektiva PM-generatoror, och kraftverk med PM-generator från 50 watt och experimentella multimegawattsmaskiner.

En batteribank, likriktning osv, för lite mer än anspråkslös förbrukning, kan bli kostsam, men bor man utan tillgång till nät, så kommer man i allafall under vad solceller kostar.
Hushållsmaskinerna kanske måste anpassas, till lågvolt eller drivas av annat än el.

De som har tillgång till nätet och vill producera sin el, med högspänning, kan köpa eller bygga en generator som magnitiseras av el från nätet, och därmed har samma kvalitet som nätet. Flera sorters elmotorer kan användas, och de är inte dyra. Problemet med en sådan snurra är att rotorhastigheten måste hållas ganska konstant.

Färdiga kostar de nya ca 25-70 tusen och har en produktion som som räcker till det mesta som normalt finns i ett hus, exkl uppvärmning, om inte huset är extrmt energisnålt.

Jag vill ändå inte med detta avråda från att bygga, någon som helst vindkraftsverk, jag har själv byggt ett som gav så lite ström att jag inte har det i bruk, för att använda strömmen,mer än på skoj. Det hade 40 cm rotor. Jag gjorde den för att det var kul att bygga en, och prislappen blev ett par tusen.

De vanligaste hemmabyggen är horisontala verk med PM-generator, för 12 till 48 volt, med användandet av batteribank. Vanligtvis på platser där det är dyrt,  eller omöjligt att få anslutning till nätet, eller det är notoriskt opålitligt.

« Senast ändrad: 19 dec-05 kl 22:19 av Skytten »

EnergiService

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 jan-07 kl 20:37 »
Hei,
Jeg får vel nesten gjøre litt reklame her.
Prøv at gå inn på http://www.nielsen-energiservice.com.
Vi selger og montere alle typer av vindmøller i fra 200w til 20kw.
Både for batteri drift og for tilkopling på elnettet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser