Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hittar de tillbaka till ankhuset på kvällen?  (läst 1434 gånger)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Hur hittar de tillbaka till ankhuset på kvällen?
« skrivet: 18 okt-08 kl 10:33 »
Hej!

Jag som så många andra här, går i ankköpartankar och nu undrar jag hur mina så smånigom nyinköpta ankor ska hitta dammen och sen tillbaka till ankhuset på kvällen?

Antagligen så blir det inte små ällingar jag får utan lite större eller fullvuxna. Ankhuset ligger uppe vid stallen ca 50-75 m från dammen, tror nog dom hittar dit, men hur få hem dem till ankhuset?
Hur skall jag börja? Skall jag ha dem instängda i ankhuset ett tag först och hoppas dom förstår var hemmet är? ???
Dom kommer att få gå lösa på gården är det tänkt.
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 10:42 av Bluelady »
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

sallyomolly

• Gäst
SV: Hur hittar de tillbaka till ankhuset på kvällen?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-08 kl 14:13 »
Ha dem inne länge och låt dem sedan hitta till dammen själva, mata dem alltid inne och skaka med hinken när du lockar på mat redan inne så kommer de när de ser hinken.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 14:14 »
Har hört att mignon är värst att få in och det stämmer, jag har mignon och de vill helst sova ute.

fjäderfän

« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 16:45 »
gör ett hus vid damen och ha dom där så har jag gjort med mina..
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 17:10 »
Jag har ett rep som jag drar över dammen när jag vill få upp dom, annars skulle dom sova ute på vinterhalvåret. Dom är knasiga, när det är varmt går dom in ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 09:59 »
Så här gjorde vi. Hade ankorna instängda i en vecka.Sen fick de gå ut.Det tog säkert nån vecka till innan de vågade sig ner till dammen.
Sen ett tips: Ge dom ALLTID mat på kvällen, då lär de sig de o kommer upp för att äta o sova.
Visst händer det att de sover på sin ö i dammen men inte ofta.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 17:02 »
Har hört att mignon är värst att få in och det stämmer, jag har mignon och de vill helst sova ute.

Här var det tvärt om. Mignonerna gick gladeligen in på kvällen medans de stora ankorna ville sova ute. Har vid ett flertal tillfällen fått 'tina' loss ankor från backen.

Jag gör med mina nya ankor som sallyomolly. Har dem instängda i några dagar och lär dem vad mathinken är. + alltid mat inne. Har dem alltid ii en gårde tills de är säkra på att gå in. När allt är ok kan de få gå på lösen.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser